Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Expert in afgezonken tunnelconstructies

Expert in afgezonken tunnelconstructies

Tunnel Engineering Consultants, kortweg TEC, is misschien in Nederland niet zo’n bekende naam, maar heeft internationale faam verworven met projecten als de Øresund-verbinding, de Hongkong-Zhuhai-Macau brug-tunnelcombinatie in China en de Fehmarnbelttunnel. Een gesprek met Hans de Wit, Managing Director van TECs over de expertise van het adviesbureau  voor de tunnelbouw en gespecialiseerd in (afgezonken) tunnels. En dat zonder eigen personeel.

TEC is eind jaren tachtig opgericht als een permanente joint venture tussen de toonaangevende internationale ingenieursbureaus Royal HaskoningDHV en Witteveen + Bos. De twee organisaties besloten hun kennis te gaan bundelen in met name grote ondergrondse projecten, vooral in het buitenland. “De reden voor de oprichting van TEC is om de kennis, expertise en ervaring te bundelen om samen grote (afgezonken) tunnelprojecten te kunnen aanvliegen”, legt De Wit uit. “Ons eerste project was overigens in Nederland, de Noordtunnel in de A15 onder de Noord, die in 1992 is opgeleverd. Halverwege de jaren negentig werd onze expertise ook in het buitenland gevraagd. De Øresund-verbinding tussen Denemarken en Zweden was ons eerste echt grote buitenlandse project.”

Wereldspeler in afgezonken tunnelprojecten

De Nederlandse joint venture is met recht een wereldspeler in afgezonken tunnelprojecten. De Wit geeft enkele voorbeelden: “We zijn nu actief betrokken bij de Fehmarnbelttunnel, een bijna 20km lange tunnelverbinding tussen Duitsland en Denemarken die in 2026 gereed moet zijn, waarbij we samen met onze partners Ramboll en Arup in dit project tevens het veiligheidsconcept vorm hebben gegeven. Voor dit soort lange tunnels is maatwerk vereist en bestaan er nog geen richtlijnen of codes, die direct toepasbaar zijn. Een interessant project voor ons als specialist om daar invulling aan te geven. Ook hebben we een bijdrage geleverd aan de Busan Geoje-verbinding in Zuid-Korea en de 32 kilometer lange brug-tunnelverbinding tussen Hong Kong, Zhuhai en Macao in China, waarvan 6 kilometer uitgevoerd als afgezonken tunnel. De langste afgezonken tunnel ter wereld. Daarnaast zijn we betrokken of recentelijk betrokken geweest bij tunnels in Brazilië, het Midden-Oosten, Mexico en Scandinavië.”

2020-01-16-luchtfoto-blankenburg-verbinding-noordoever-bronv-kopieren

TEC is momenteel als ontwerper voor de bouwcombinatie nauw betrokken bij de Blankenburgverbinding (Beeld: ©Rijkswaterstaat)

 

Sinds enige jaren is TEC weer wat meer actief in eigen land. “We zijn momenteel als ontwerper voor de bouwcombinatie nauw betrokken bij de Blankenburgverbinding, waarvoor we het integraal ontwerp van de twee tunnels realiseren, respectievelijk een landtunnel (Hollandtunnel) en een afzinktunnel onder het Scheur (Maasdeltatunnel). De renovatie van de Eerste Heinenoordtunnel en het programma aanpak wegtunnels rond Amsterdam valt ook binnen ons scope, maar dan aan opdrachtgeverszijde. Behalve voor het upgraden van de installaties, zijn we ook betrokken bij de civieltechnische conditiebepaling van de tunnels, inclusief de tunnelveiligheid.”

TEC is misschien als ‘naam’ minder bekend in Nederland, de achterban des te meer. “We hebben als TEC overigens geen eigen personeel. We vliegen elk project aan met specialisten vanuit onze twee moederorganisaties”, besluit De Wit.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.