Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
ETEC Zero Emission modellen bewijzen zich in de praktijk

ETEC Zero Emission modellen bewijzen zich in de praktijk

ELEKTRISCHE MACHINES VOOR NIEUWE GENERATIE

Al sinds eind jaren ’20 is ELM actief als machineleverancier. Door het bestaan van bijna 100! jaar is meteen duidelijk dat er bij ELM niet wordt meegelift op elke hype en directeur Sander de Regt van de ELM Groep kijkt daarom wat argwanend naar elektrische ombouwbedrijven die uit het niets hun intrede maken binnen de bouwsector.

Volgens De Regt moeten potentiele klanten zich wel realiseren of deze bedrijven überhaupt nog wel bestaan over een jaar of vijf. “Wie gaat zo’n machine servicen als deze bedrijven niet meer thuis geven? De investeringen zijn gigantisch, dus bij het aanschaffen van elektrische bouwmachines moet men zich wel realiseren of de desbetreffende leverancier na een aantal jaren nog wel thuis geeft of überhaupt nog bestaat…”

Ook merkt De Regt dat een elektrische graafmachine nu al te kampen heeft met een imagoprobleem, omdat hij het einde van de dag niet zou halen op één volle acculading. Er wordt dan ook veel beloofd door collegabedrijven over kilowatturen in relatie tot de productiviteit, wat in de praktijk vaak niet blijkt te kloppen.

De 3,8 ton wegende E36c is met zijn 58 kWh accu en 22 kW aan vermogen op dit moment echt een succesnummer binnen de ETEC-range.

Technisch goed

“Wij zijn zelf in ieder geval bezig om betaalbare en technische goede machines te ontwikkelen. We laten daarbij zien dat een elektrische graafmachine niet onder doet voor een dieselvariant en dat de machinist niet met het zweet tussen zijn bilnaad hoeft te zitten of die het einde van de werkdag wel haalt.”

Eén van de belangrijkste doelstellingen van ELM Bouwmachines is dus het tevreden stellen en houden van hun klanten om aan een lange termijn relatie te kunnen bouwen. Om aan te geven hoe belangrijk deze doelstelling voor ELM is, vroegen wij twee klanten naar hun bevindingen met de ETEC Zero Emission graafmachines, geleverd door ELM.

De E160W is uit te rusten met een enkele LFP-accu van 160 kWh of met een dubbel batterijpakket, om probleemloos een hele werkdag te draaien.

Passende service

Gert Jan Anker (mede-eigenaar Anker Grondverzet B.V.) is de trotse eigenaar van een elektrische graafmachine, type ETEC E160W. Deze 17-tons mobiele graafmachine is werkzaam bij de Groene Boog Combinatie (verbinding tussen de snelwegen A16 en A13). Hij geeft aan dat de voornaamste reden waarom zijn bedrijf overgegaan is op de aanschaf van elektrische bouwmachines ligt in het verzoek van Rijkswaterstaat om als bedrijf aan de gestelde CO2-norm te voldoen. Gert Jan was al bekend met ELM, dus zijn keuze was snel gemaakt om met hen in zee te gaan. Bijkomend voordeel was dat ELM alle kennis in eigen huis heeft en ook de passende service biedt, mocht er onverhoopt een elektrische machine stilvallen.

Gert Jan vervolgt dat het gebruik van elektrische bouwmachines veel voordelen met zich meebrengt ten opzichte van de traditionele diesel aangedreven graafmachines. “Deze ETEC kan echt minimaal 8 uur lang aaneengesloten ingezet worden en zwaar grondverzetwerk verrichten. Een ander groot voordeel is dat elektrische bouwmachines minder geluid produceren, zowel voor de omgeving als voor de gebruiker. Tot slot liggen de onderhoudskosten aanzienlijk lager.” Als het aan Gert Jan Anker ligt, blijft hij voorlopig machinist op de ETEC E160W!

De machinist bij Bruyn Nelisse is erg in zijn nopjes met de ETEC E36c, die met overdruksysteem wordt ingezet op een saneringsklus in Rotterdam.

Interessante partner

Jaco Nelisse (CEO Bruyn Nelisse) heeft afgelopen zomer zijn machinepark uitgebreid met de ETEC E36c, een 3,8-tons minigraafmachine. Nelisse: “Wij werken veel in opdracht van diverse overheden en om aan de duurzaamheidscriteria met betrekking tot CO2-uitstoot te voldoen, ontkomen wij tegenwoordig niet aan het gebruik van elektrische bouwmachines willen wij als bedrijf een interessante partner blijven voor de opdrachtgever, in ons geval de overheid.” Hij is van mening dat over de aanschaf van een Zero Emission machines niet te makkelijk gedacht moet worden; de investering is behoorlijk (in verhouding tot een traditionele graafmachine) en er dient wel laadinfrastructuur aanwezig te zijn in de directe nabijheid buurt van de elektrische graafmachine. Dat brengt in de praktijk nog wel eens problemen met zich mee, omdat er door opdrachtgevers niet altijd bij stil wordt gestaan dat er voldoende elektriciteit op de bouwplaats aanwezig moet zijn.” 

Over de ETEC is Nelisse erg goed te spreken en met name dat de E36c eenvoudig één dag non-stop zijn werk doet en ook nog eens geen tot weinig geluid maakt. Het maakt de ETEC een fijne machine om dagelijks mee te werken. Nelisse kwam niet meteen bij ELM terecht. Hij heeft hiervoor eerst wat marktonderzoek uitgevoerd. De reden waarom hij koos voor ELM is dat zij alle kennis en expertise in huis hebben, korte lijnen hebben en ijzersterke service bieden. Voor hem dus genoeg redenen om met een gerust gevoel tot aanschaf van een ETEC over te gaan!   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.