Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Enorme vakwerkspanten cruciaal voor bouwfasering
De inzet van de zwaarste mobiele kraan (750 ton) was een vereiste om de vakwerkspanten in te hijsen.

Enorme vakwerkspanten cruciaal voor bouwfasering

Vanuit de tenderuitvraag zouden de spanten alleen op druk worden belast, maar gedurende het project kwam daar een extra dimensie bij in de vorm van een trekbelasting. 

“Ruim anderhalf jaar geleden hebben we via de tenderaanvraag een voorstel gedaan voor het ontwerp van de vakwerkspanten”, begint Ronald de Koning, projectcoördinator bij VDS Rotterdam. “Onze inzending bleek het economisch meest voordelige ontwerp. Op basis van de opgegeven krachten is een vakwerkframe ontstaan. In totaal gaat het om drie vakwerkspanten opgebouwd uit profielstaal HEB1000/900 voor de langsliggers en HEB700/500/300 voor de schoren. De gebruikte materialen zijn van de kwaliteit S355 en wegen elk 220 ton. Twee spanten zijn intussen ‘in gebruik’ aan de zuidzijde en één frame aan de noordzijde.”

De spanten maken het mogelijk om de bouwkuipen op te splitsen in compartimenten, zodat bouwconsortium BAAK de graaf- en stempelwerkzaamheden gefaseerd kan uitvoeren.

Boven- en onderspant

De spanten maken het mogelijk om de bouwkuipen op te splitsen in compartimenten, zodat bouwconsortium BAAK de graaf- en stempelwerkzaamheden gefaseerd kan uitvoeren. “Dat resulteert uiteindelijk in tijdswinst qua planning en uitvoering”, weet De Koning. “De vakwerkspanten zijn tegen een kopwand gepositioneerd en dragen de krachten – die ontstaan aan de kopwand door het nat ontgraven – over richting de langsgordingen. De drie vakwerkspanten zijn vrijwel identiek qua afmetingen, 39 meter lang en 9 meter breed. De spanten zijn in onze fabriek samengebouwd tot een boven- (130 ton) en een onderspant (90 ton), elk van 2 lagen HEB-profiel en gekoppeld middels koppelingsplaten. Het maximaal te handelen gewicht van 120 ton werd gedicteerd door de hijsafstanden vanuit de bouwput naar de rand van de bouwput, en de hijshoogte. De inzet van de zwaarste mobiele kraan (750 ton) was dan ook een vereiste. Nog altijd veel voordeliger dan een alternatief in de vorm van een opbouwrupskraan. Op locatie is van het boven- en onderspant één geheel van gemaakt samen met de langsgordingen die over de combiwanden lopen.”

“Aanvankelijk was het de bedoeling om de spanten vast te lassen aan de combiwand”, zegt De Koning. “De spanten zouden alleen op druk worden belast. De bouwfasering werd gedurende het project zodanig gewijzigd dat het frame ook op trek kan worden belast. Daarop hebben wij een kantelstukconstructie ontwikkeld die tegen de combiwand is geplaatst en maakt dat het spant kan roteren.” Inmiddels heeft VDS alle drie de vakwerkspanten geplaatst. Het bedrijf heeft op dit vlak veel expertise in huis, zowel qua engineering als in de uitvoering. “We zijn wat dat betreft een one-stop-shop, want we beheersen het totaalpakket vanaf de tekentafel tot aan het installeren op locatie. Daarnaast zijn we centraal gelegen aan het water. Het transport van dergelijke grote constructies is voor ons geen enkel probleem.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.