Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Emissieloos vraagt best veel van bedrijf en medewerkers

Emissieloos vraagt best veel van bedrijf en medewerkers

‘Als je morgen wilt kunnen werken, moet je vandaag al stekkeren’

GKB Groep uit Barendrecht investeert flink in een elektrisch wagen- en materieelpark. Omdat opdrachtgevers er om vragen en om het 77-jarige familiebedrijf duurzaam de toekomst in te loodsen. De eerste elektrische Volvo rijdt inmiddels naar tevredenheid. Al ziet materieelbeheerder Martijn Kraaijeveld ook nog genoeg uitdagingen.

De Volvo FE van de GKB Groep op de werf in Barendrecht.

Meer dan 75 jaar bestaat het familiebedrijf GKB Groep inmiddels. De zelfbenoemde ‘inrichters van de buitenruimte’ hebben zich georganiseerd in zes divisies, die het complete spectrum van groenonderhoud, baggerwerk, beschoeiing, boomverzorging, civiele werken, speelplaatsen, groenonderhoud, sportcomplexen tot staalwerk beslaan. GKB Realisatie richt de openbare ruimte in, GKB Machines ontwerpt en bouwt machines voor bewerking en onderhoud van sportvelden, GKB Visie doet het ontwerp, engineering en tekenwerk voor verschillende projecten, GKB Staalwerk maakt stalen objecten voor de openbare ruimte, GKB Materieel is verantwoordelijk voor het uitgebreide machine- en wagenpark van de onderneming en de Grondbank IJsselmonde levert en verwerkt het zand en de grond waarmee tal van projecten worden gerealiseerd. 

Duurzaamheid is één van de pijlers waarop het bedrijf gebouwd is. “Anders hadden we nooit ons 75-jarig bestaan kunnen vieren”, stelt Martijn Kraaijeveld, materieelbeheerder. “Duurzaamheid betekent volgens ons namelijk ook dat je goed voor je personeel zorgt, dat ze ook over 50 jaar nog een boterham kunnen verdienen. Het gaat veel verder dan alleen het elektrificeren van het wagenpark of op een andere manier maaien. Het is allesomvattend en vraagt om ver vooruit kijken.”

Volvo FMX Electric: geschikt voor stedelijk bouwvervoer.

Vandaag stekkeren

Desalniettemin investeert de GKB Groep de laatste jaren flink in emissieloos werken. Dat heeft onder andere geresulteerd in de aanschaf van twee Volvo FH diesel vrachtwagens, vier Volvo FMX’en en een Volvo FE elektrische truck. “En er is nog een FMX Electric 4×2 in bestelling”, vult Kraaijeveld aan. Ondanks die investeringen in schoon materieel worstelt Kraaijeveld regelmatig met de uitdagingen die emissieloos werken met zich meebrengt. “Want schone lucht voor de kinderen in Rotterdam en omgeving is natuurlijk mooi, maar wat betekent dat voor kinderen aan de andere kant van de wereld die al die delfstoffen voor ons uit de grond moeten halen? En hoe zorg je ervoor dat al die machines zo schoon en duurzaam mogelijk kunnen worden opgeladen? Weliswaar liggen onze daken hier vol met zonnepanelen, maar dat is bij lange na niet genoeg om al die zware machines dagelijks aan het werk te houden. Daar breek ik me vaak het hoofd over. Wat ik in de afgelopen jaren vooral heb geleerd over zero emissie, is dat als je morgen wilt kunnen werken, je vandaag al moet stekkeren.” 

Paar procent extra

GKB Groep rijdt inmiddels ruim een jaar met een volledig elektrische Volvo FE in Rotterdam en omgeving. “In stedelijk gebied komt die aardig de dag door”, vertelt Kraaijeveld. “Sinds kort rijden we er wat meer kilometers mee en legt de chauffeur hem tussen de middag even aan de snellader hier op de werf om er een paar procent extra in te pompen.” 

Dat vraagt inderdaad om een andere manier van rijden, beaamt de materieelbeheerder. “Want stroom zit niet in een jerrycan. Daar moet een chauffeur zich wel bewust van zijn. Niet voor niets heeft de chauffeur met zijn eigen voertuig een cursus zuinig rijden gevolgd. In feite verandert zijn functie van ‘chauffeur’ naar ‘proces operator’. Maar het vraagt ook om een passend voertuig. Nog niet alle klussen lenen zich voor een elektrische truck.” 

De kipper met kraan is even terug voor onderhoud.

De elektrische Volvo FE is een kipper met kraan die vooral wordt ingezet voor het vervoer van kleinere ladingen zand en tegels ten behoeve van het wijkonderhoud. Een opdrachtgever als de gemeente Rotterdam vraagt namelijk steeds vaker om emissieloos materieel. Kraaijeveld heeft de chauffeur die dagelijks op de truck rijdt betrokken bij de aanschaf. “Het is belangrijk dat je je mensen meeneemt in het verhaal. Dat je ze uitlegt waarom we een elektrische truck voor een bepaalde klus willen inzetten. Uiteindelijk is het immers de chauffeur die er de hele dag mee moet werken. En die is er erg tevreden mee. Al heeft ook hij op een andere manier moeten leren rijden.”

Niet altijd planbaar

Wat verder meespeelt bij de keuze voor het soort vrachtwagen is dat het werk van GKB Groep zich niet altijd even goed laat plannen. “We zijn geen transportbedrijf dat altijd van A naar B rijdt. Ons werk is lang niet altijd repeterend of planbaar. Voor veel gerenommeerde vrachtwagenmerken wordt het dan lastig.”

Ondanks de uitdagingen weet Kraaijeveld ook dat het onvermijdelijk is om te blijven investeren in schoon vervoer. “Niemand ontkomt er aan. En of het nu elektrisch wordt of waterstof? Wie het weet mag het zeggen. Maar voor onze mensen, onze kinderen en onze planeet kunnen we niet anders dan in dit soort technieken blijven investeren.” 

Familiebedrijf

In 1946 legden Jan en Pieter-Arie Kraaijeveld de basis voor de GKB Groep. Onder de naam Gebr. J. en P.A. Kraaijeveld sneden zij riet en biezen in de grienden en kapten ze rijshout. Het wilgenhout werd onder andere gebruikt bij de Deltawerken en dijkverzwaring, bijvoorbeeld voor het vervaardigen van de zinkstukken. Zes kinderen van Pieter-Arie en drie kinderen van Jan kwamen in de zaak. Inmiddels heeft de tweede generatie het bedrijf verlaten en is het in handen van de derde generatie. De vierde generatie staat al klaar om verder te bouwen aan de onderneming. Zo verdienen de Kraaijevelds in harmonie en een familiaire sfeer samen hun brood. Ruim twintig familieleden zijn eigenaar van het bedrijf en meer dan veertig werknemers binnen de onderneming luisteren naar de naam Kraaijeveld. De hechte familieband bepaalt de cultuur, inzet en het sterke verantwoordelijkheidsgevoel van het hele team. “Wat nu in de top van het bedrijf zit, heeft vroeger met elkaar in de klei gestaan en over slootjes gesprongen”, zegt
materieelbeheerder Martijn Kraaijeveld.

Flexibel platform

De elektrische trucks van Volvo zijn gebaseerd op een beproefd en flexibel platform. Bovendien dekt het Volvo Gold Service Contract de complete truck en krijgen bedrijven toegang tot alles wat ze nodig hebben om het risico op ongeplande stops tot een minimum te beperken. Volvo biedt ook services om de actieradius te optimaliseren en digitale tools voor wagenparkbeheer en chauffeursondersteuning.

De robuuste Volvo FMX Electric kan zware materialen en machines ook in gevoelige gedeelten van de stad afleveren en verplaatsen, met zo min mogelijk overlast. Daardoor voldoen de trucks aan de eisen van bestuurders en bewoners voor schonere en stillere transporten. Om de transitie naar elektrische transporten te vereenvoudigen is de truck beschikbaar met service- en ondersteuningspakketten voor opladen, routeplanning, actieradius, accucontrole en nog meer.

Twee of drie elektromotoren in combinatie met een I-Shift versnellingsbak die is aangepast voor elektromobiliteit zorgen voor een soepele en krachtige rijervaring. Het enorme vermogen tot 490 kW/666 pk wordt verwerkt door een tractieregelingssysteem dat ook geschikt is voor glad wegdek. Er zijn verschillende rijmodi beschikbaar met de gewenste niveaus voor prestaties, comfort en energieverbruik. De zes accupacks leveren tot 540 kWh, wat voldoende actieradius oplevert voor opdrachten in de bouw.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.