Platform over civiele techniek & infrastructuur
Emissieloos bemalen voor 2,4 kilometer nieuwe kademuur

Emissieloos bemalen voor 2,4 kilometer nieuwe kademuur

De containerterminals in de Prinses Amaliahaven op Maasvlakte II breiden uit. Daarvoor wordt 2,4 kilometer aan nieuwe kademuur gerealiseerd. De nieuwe diepzee- en binnenvaartkades worden in den droge ontgraven. Henk van Tongeren Water & Techniek zorgt voor een droge kuip en maakt voor het bemalen gebruik van maar liefst 138(!) elektrische plunjerpompen. Op die manier draagt het familiebedrijf bij aan de duurzame ambities van Havenbedrijf Rotterdam om de CO2-uitstoot flink te verminderen.

Het bemalen van zo’n omvangrijk project vergt een optimale voorbereiding. “Om niets aan het toeval over te laten en onze beoogde methodiek in de praktijk te toetsen, hebben we eerst een pompproef uitgevoerd (in samenwerking met ons zusterbedrijf Tjaden adviesbureau voor grondmechanica) op weerszijden van de haven”, zegt Roel Dibbelink, projectmanager bij Henk van Tongeren Water & Techniek. “Aan de hand daarvan is het bemalingsontwerp definitief gemaakt, de capaciteit bepaald evenals de lozingsgetallen.” De methodiek bestaat uit vele kilometers aan drains die 4 tot 6 meter diep worden ingefreesd, zowel aan de land- als waterzijde. De drains zijn op plunjerpompen aangesloten die staan opgesteld op zogenaamde pompdijken. Het water wordt met kilometerslange afvoeren en opjaagstations naar het retourveld en de haven geleid.

De opgestelde pompen verpompen jaarlijks zo’n 10 miljoen m3 water, volledig elektrisch.

Real-time monitoring

Henk van Tongeren Water & Techniek heeft de drains op de APMT-kade en RWG-kade inmiddels al aangebracht. “We zijn in de zomer van 2021 gestart met het aanbrengen van de drains. De drainmachine is een soort kettingzaag die door de grond freest. Tijdens het frezen wordt ook de drainbuis toegevoerd en op diepte gebracht.” In totaal is er aan APMT-zijde 10 kilometer aan drains aangebracht in verschillende strengen. Aan de RWG-zijde is dit 8,5 kilometer. “Momenteel zijn we nog werkzaam op de binnenvaartkade, waar in totaal een kleine 1,5 kilometer aan drains wordt ingefreesd in combinatie met filterbemaling.”

Verder zijn er 67 peilbuizen geplaatst voor monitoring. “Deze kunnen wij, net als de watermeters, real-time uitlezen en analyseren. Daarnaast maken we gebruik van een retourbemaling in combinatie met opjaagstations. Het water wordt gedeeltelijk teruggebracht in de bodem. Dat voorkomt negatieve omgevingsbeïnvloeding, zoals inklinking van de achterkraanbaan.”

Gigantische vermogens

De plunjerpompen staan opgesteld op verschillende pompdijken. “Op elke pompdijk draaien ongeveer acht plunjerpompen”, legt Dibbelink uit. “Op die manier pompen we de kuip droog en kunnen de moten tussen de pompdijken worden ontgraven. Dat gebeurt in drie fasen. Na elke fase worden de pompen verplaatst (lees: verlaagd). De opgestelde pompen verpompen jaarlijks zo’n 10 miljoen m3 water, volledig elektrisch! Dat vraagt natuurlijk grote vermogens van het stroomnet, maar ook dat is allemaal in het voortraject in goed overleg met de opdrachtgever afgekaderd. Als het werk gereed is, worden de drains afgevuld met grout om mogelijke verzakkingen te voorkomen. Ook die methodiek is succesvol beproefd nadat de pompproeven gereed waren. Daarnaast nemen we iedere maand watermonsters om de waterkwaliteit te bewaken. We laten dus niets aan het toeval over.”

De grootste uitdaging hier op de Prinses Amaliahaven is volgens Dibbelink niet zozeer het bemalen zelf, maar vooral de instandhouding. “We hebben hier te maken met rondkorrelig zand, zoutwater en veel wind. Het blijkt een ‘giftige cocktail’ voor de apparatuur. De instandhouding van de pompen en bovengrondse leidingwerk vergt veel meer onderhoud dan gebruikelijk, maar ook dat is Henk van Tongeren Water & Techniek wel toevertrouwd. De bemaling blijft operationeel tot april 2024.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.