Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Elektrische zwenklader ideaal voor krappe werf

Elektrische zwenklader ideaal voor krappe werf

Bezoekers van de TKD afgelopen juni en de Matexpo in Kortrijk in september konden al kennismaken met de Mecalac e-serie: 100% elektrische machines voor gebruik in stedelijke gebieden. In het bijzonder de Ahlmann zwenklader eS-1000 is interessant voor op bouwplaatsen. Peter van Keulen, werkzaam bij Ahlmann, legt uit waarom.

“Mecalac loopt graag voorop met innovatieve machines”, aldus Peter. “In 2018 toonde de producent al een prototype. Inmiddels is er een e-serie op de markt die veelbelovend is, waaronder de 100% elektrisch aangedreven eS1000. Om in onze termen te spreken: deze elektrische machine tilt het zwenkconcept naar een heel nieuw niveau. De Ahlmann zwenklader werkt snel en efficiënt en levert daardoor topprestaties op alle bouwplaatsen. Het tegelijkertijd kunnen rijden, manoeuvreren en zwenken is de sleutel tot zijn hoge productiviteit.”

De Ahlmann zwenklader eS1000 met veegmachine.

Bij Mecalac staat de ‘e’ niet alleen voor elektrisch, maar ook voor emissievrij en ecologisch. De nieuwe e-serie bestaat naast de zwenklader eS1000 uit de mobiele graafmachine e12 en de dumper eD6. Stuk voor stuk duurzame machines, die op basis van hun kracht, inzetduur en compactheid ideaal zijn voor binnenstedelijke projecten zonder uitstoot van CO2 en fijnstof.

Stiller en langer inzetbaar

Zoomen we verder in op de drie verschillende types uit de e-serie, dan is de e12 de elektrische variant van de 12MTX. De mobiele graafmachine heeft een accucapaciteit van 150 kWh, waardoor deze zonder problemen 8 uur achter elkaar ingezet kan worden. De zwenklader eS1000 en de elektrische dumper eD6 zijn beide uitgerust met een batterij van 75 kWh. De Ahlmann zwenklader met 1.000 liter bakinhoud garandeert optimale stabiliteit, kracht en werkduur, terwijl Mecalac bij ’s werelds eerste elektrische dumper met 6 ton laadcapaciteit veiligheid en comfort combineert met sterke prestaties in ieder terrein.

Peter: “De elektrische machines doen absoluut niet onder voor hun dieselvariant. Sterker nog, de diverse toegepaste innovatieve technologieën maken ze zeer interessant. Denk bijvoorbeeld aan de hoogwaardige lithium-ion batterijen, efficiënte motoren en geavanceerde hulpsystemen. Hierdoor hebben ze een langere inzettijd en hoeven ze minder vaak opgeladen te worden. Andere voordelen zijn minder geluid of trillingen en lagere onderhoudskosten, simpelweg omdat er minder filters of olie vervangen hoeven worden en de service intervallen groter zijn.”

Technische details

Voor de liefhebber nog een paar interessante technische details van de eS1000. De lithium-ion NMC accu heeft een capaciteit van 94 kWh. Dat is goed voor zo’n acht uur gebruiksduur. De oplaadtijd is beperkt tot vier uur. De zwenk-lader heeft drie elektromotoren: één voor de aandrijving, één voor de uitrustingsstukken en één voor het zwenksysteem en uiteraard nul CO2- of fijnstofemissies. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.