Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Efficiënter alternatief voor ‘rood’ asfalt
Thermoflex verlangt geen onderhoud, er ontstaat geen scheurvorming en de toplaag is blijvend stroef én kleurvast.

Efficiënter alternatief voor ‘rood’ asfalt

Met een veel hogere attentiewaarde

Een oversteekplaats, fietsrotonde, fietssuggestiestrook of een 30 km/u-zone wordt vaak uitgevoerd in een afwijkende kleur (veelal rood) asfalt. Op die manier wordt gemotoriseerd verkeer geattendeerd op de mogelijke aanwezigheid van de kwetsbare weggebruiker. Het aanbrengen van twee kleuren asfalt is echter een flink karwei voor de wegenbouwer van dienst, want asfaltmachines moeten tussentijds worden omgesteld om de andere mengselsamenstelling te kunnen draaien. Twee soorten asfaltdeklagen tegen elkaar aan leidt bovendien tot rafeling en scheurvorming. Gelukkig is er een efficiënter alternatief met ook nog eens een veel hogere attentiewaarde en langere levensduur. Maak kennis met Thermoflex.

Behalve in de kleur rood wordt Thermoflex ook regelmatig toegepast in andere kleuren in bijvoorbeeld woonwijken, fietsstraten of 30 km/u-zones.

Het realiseren van bijvoorbeeld een fietsoversteekplaats of -suggestiestrook in een nieuw wegdek op de traditionele manier is behoorlijk omslachtig, begint Patrick Roijers van POSSEHL Spezialbau. “Een wegenbouwer draait immers eerst de zwarte deklaag, moet vervolgens al zijn materieel omstellen op rood asfalt, en zal daarna weer moeten omschakelen op zwart asfalt. Dat is op zijn zachtst gezegd niet bepaald efficiënt. Komt nog bij dat er in de praktijk scheurvorming ontstaat, juist op die posities waar de twee soorten deklagen tegen elkaar aan zijn gedraaid. Kwalitatief is het dus veel beter om één homogene zwarte deklaag te draaien en daarna met een Thermoflex-coating de fietsoversteekplaats te realiseren.”

Rondingen zijn heel makkelijk te realiseren met Thermoflex.

Verkeersrood

Het voordeel van Thermoflex is bovendien dat het de deklaag conserveert. “Er is geen onderhoud nodig, er ontstaat geen scheurvorming en de toplaag is blijvend stroef én kleurvast”, benadrukt Patrick. Het concept bestaat al bijna 40 jaar en wint met name de laatste jaren aan populariteit. Ontwikkelingen in de asfaltindustrie spelen Thermoflex in de kaart. “Vroeger werd rood asfalt gemaakt met blanke bitumen, maar die zijn niet goed voor het milieu en worden uitgefaseerd. Het alternatief is dat er een vulstof wordt toegevoegd aan het zwarte asfalt. Daarmee kleurt de deklaag niet meer verkeersrood, maar neemt het een meer bruinachtige tint aan. Dat draagt niet bepaald bij aan het verhogen van de attentiewaarde, zeker niet in het donker of bij regen. Thermoflex daarentegen is wel verkeersrood en strooien we af met een natuurlijk gesteente. Voor een extra signaalfunctie kunnen we het zelfs mengen met gerecycled glasaggregaat. Zodra de lampen van een voertuig erop schijnen, gaat het glinsteren.”

Het gebruik van twee kleuren asfalt leidt in de praktijk onherroepelijk tot rafeling en scheurvorming.

Wringend verkeer

In 2023 heeft Possehl meer dan 170.000 m2 aan fietssuggestiesstroken gemaakt met Thermoflex. “We zijn sinds kort een ‘Vriend van de Fietsersbond’, want ook zij onderstrepen de blijvend hoge attentiewaarde onder alle weersomstandigheden. Behalve in de kleur rood passen we Thermoflex ook regelmatig toe in andere kleuren in bijvoorbeeld woonwijken, fietsstraten of 30 km/u-zones, zodat de weggebruiker wordt geattendeerd op het feit dat die zich in een afwijkende zone bevindt”, zegt Patrick. “Daarnaast leent het zich ook perfect voor toepassing op rotondes. Als je ergens wringend verkeer hebt, dan is het wel op een rotonde. Het gebruik van twee kleuren asfalt leidt in de praktijk onherroepelijk tot rafeling en scheurvorming. Met Thermoflex heb je daar geen last van. Rondingen zijn heel makkelijk te realiseren. Het is een kwestie van uitzetten en afplakken. De wegenbouwer kan zo veel efficiënter werken en de opdrachtgever is gegarandeerd van een homogene deklaag en een blijvend stroeve en kleurvaste toplaag met een hoge attentiewaarde waar hij geen omkijken naar heeft.”

Patrick Roijers van POSSEHL Spezialbau.

Jarenlange ervaring

Thermoflex heeft een aantoonbare levensduurverwachting van meer dan 20 jaar en wordt koud aangebracht. De dikte van de coating is ten opzichte van de deklaag uiterst gering en laat zich bij einde levensduur gewoon mee affrezen. Het freesasfalt kan worden hergebruikt in de tussenlaag of onderconstructie. “We hebben bijna 40 jaar ervaring met Thermoflex. We weten dus vanuit de praktijk wat wel en niet mogelijk is met het product”, verduidelijkt Patrick. “Maar onze rol is groter dan alleen het aanbrengen van de coating, we zijn een kennispartner voor onze relaties.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.