Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Efficiënt ondersteuningssysteem voor de infrasector

Rotterdamsebaan1kopie
Het Kwiksteiger Ondersteuningssysteem vindt gretig aftrek in de infrasector voor tijdelijke ondersteuning van bijvoorbeeld dekken voor kunstwerken

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Matemco Hulpconstructies

13 augustus 2021 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Met name de verzwaarde uitvoering (tot 75 KN belasting per staander) maakt een heel efficiënt ontwerp van de ondersteuningsconstructie mogelijk als alternatief voor de traditionele systemen die materiaal- en arbeidsintensiever zijn. 

Het Kwiksteiger Ondersteuningssysteem kent vele toepassingsgebieden, begint Jos Hendriks van Matemco Hulpconstructies. “In de infrasector wordt doorgaans de verzwaarde uitvoering ingezet. Een normaal ondersteuningssysteem is belastbaar tot 40 KN, wij kunnen tot minimaal 75 KN gaan. Terwijl de echt zware systemen pas bij 100 KN beginnen. Met ons Kwiksteiger-concept vullen we dus in feite het gat tussen de concepten van andere leveranciers en dat maakt dat we vaak hele efficiënte ontwerpen kunnen leveren en maken. Een ontwerp dat veel gunstiger uitpakt zowel qua materiaalhoeveelheid als qua arbeid om het te maken. De verzwaarde versie is qua uiterlijk een normale steigerbuis en ook uitwisselbaar en koppelbaar met standaard steigermateriaal. Het verschil zit hem in een hogere staalkwaliteit en grotere wanddikte.”

Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan is de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg en de Centrumring van Den Haag. “Het Kwiksteiger-concept heeft dienst gedaan bij onder meer de entrees van de tunnel, de verdiepte kruisingen en ondersteuning van enkele viaducten en schuifdekken”, legt Hendriks uit. “Het betroffen forse dekken in een dikte van gemiddeld 80 centimeter beton. Behalve de ondersteuning hebben we ook voorzien in een doorrijvoorziening, een portaalconstructie als onderdoorgang voor vrachtverkeer. Dat is prima te realiseren met Kwiksteiger. Het concept is dus in vrijwel alle kunstwerken wel ingezet. Bij de entrees van de tunnel heeft Kwiksteiger met deckingsysteem gefungeerd voor de realisatie van de vloerconstructies van de gebouwen en controlevoorzieningen. Uiteindelijk hebben onze ondersteuningen in wisselende samenstelling zo’n drie jaar dienst gedaan in Den Haag. Voor ons zat de uitdaging hem vooral in de aansluiting op de fasering en de logistieke afstemming. Het feit dat we te maken hadden met veel hellende vlakken, lijkt misschien uitdagend, maar is prima te ondervangen met ons concept.”

RijnlandRoute

De RijnlandRoute is volgens Hendriks qua inzet van het Kwiksteiger-systeem min of meer vergelijkbaar met de Rotterdamsebaan. “De complexiteit zat hem hier vooral in vier deelteams die vrij autonoom opereerden. Twee van de deelteams waren bovendien Franstalig met Engels als voertaal. Elk deelteam had daardoor zijn eigen dynamiek in engineering, werkvoorbereiding, uitvoering, toezicht op veiligheid en administratieve afwikkeling. Overigens ontwerpen we altijd standaard in 3D BIM. Dat vereenvoudigt de uitwisseling van bestanden en tekenwerk en voorkomt eventuele clashes. Bijzonder aan de RijnlandRoute zijn wel de geprofileerde wanden waarvan de structuur in de kop van het dek doorloopt. Er werd dus een hoog afwerkingsniveau gevraagd. Dat vraagt om een specifieke bekisting en hogere vlakheidseisen. Op onze ondersteuning had het echter geen invloed. Wij leveren immers altijd rotsvaste ondersteuningsconcepten, indien nodig compleet met toebehoren zoals vlechtsteigers met consoles, trappentorens en aanvullende voorzieningen”, besluit Hendriks.   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht