Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Eerste tijdelijke beweegbare brug voor zwaar verkeer
Op locatie werd de brug binnen enkele weken gemonteerd.

Eerste tijdelijke beweegbare brug voor zwaar verkeer

In Westknollendam moest de bestaande beweegbare brug over de Tapsloot worden vernieuwd, maar zonder dat het weg- en scheepvaartverkeer hierbij werd verstoord. Een tijdelijke beweegbare brug werd de oplossing, gerealiseerd door Janson Bridging.

Janson Bridging is een Nederlands bedrijf, gevestigd in Hank en een wereldspeler op het gebied van modulaire, tijdelijke bruggen. Maar de situatie in Westknollendam stelde ook deze specialist voor uitdagingen. In minder dan een half jaar moest de nieuwe beweegbare brug ontworpen, geëngineerd en gebouwd zijn. En dit bij een complexe situatie en strenge wet- en regelgeving. Bovendien wilde Janson een ontwerp dat in de toekomst ook op andere plaatsen ingezet kon worden.

Dankzij de tijdelijke brug ontstond meer bedenktijd voor de nieuwe definitieve brug.

Ontwerpen met meerdere uitdagingen

“Bij het ontwerpen van tijdelijke bruggen met het doel deze vaker in te zetten, zijn er altijd extra uitdagingen”, vertelt Alex van der Wiel, manager Engineering Europe van Janson Bridging. “Je moet de tijdelijke brug ontwerpen volgens de uitgangspunten van het specifieke project en tegelijkertijd rekening houden met nog onbekende, toekomstige eisen en wensen. Dit vraagt om een uiterst flexibel ontwerp. We hanteren hierbij het IFD-principe (Industrieel, Flexibel, Demontabel). We ontwerpen gestandaardiseerde brugelementen die precies op elkaar aansluiten en herbruikbaar zijn. Een extra uitdaging in Westknollendam was het tijdsbestek. Het ontwerp moest er snel komen, zonder hierbij veiligheid, sterkte, circulariteit en flexibele inzetbaarheid uit het oog te verliezen.”

Modulair ontwerpen in korte tijd

Vertrekpunt voor het ontwerp werd de klapbrug, een maximale configuratie voorzien van twee rijbanen geschikt voor zwaar verkeer en aan weerszijden een fietspad. Ook dit gedeelte van de brug moest modulair zijn en voldoen aan de filosofie van Janson Bridging. “Daarnaast moest de brug binnen twee minuten geopend en binnen twee minuten gesloten kunnen worden”, vertelt Bastiaan Hulsbos, commercieel manager van Janson Bridging. “Een extreem korte tijd voor een tijdelijke, beweegbare brug. Ten slotte kwam de brug in een N-weg te liggen, wat speciale eisen stelde aan de brug als gevolg van het verkeer dat er overheen gaat. Met al deze factoren scherp op ons netvlies, zijn we gaan ontwerpen.” 

Binnen twee minuten is de brug open

Hydraulische veer

Een elementair onderdeel van beweegbare bruggen is het contragewicht, dat de aandrijving lichter maakt. “Dit konden we in het korte tijdsbestek niet realiseren”, vertelt Marcel van Fessem, sales manager van Janson Bridging Nederland. “Daarom is voor het openen en sluiten van de brug gekozen voor een soort ‘hydraulische veer’, een zogenaamde ongebalanceerde brug. Hierbij wordt in ongeveer 15 minuten een hydraulische batterij opgeladen, die ervoor zorgt dat er in korte tijd een grote kracht wordt ontwikkeld om de brug in beweging te krijgen. Zo werd de korte openings- en sluitingstijd gehaald.” 

Van Fessem: “De keuze voor een tijdelijke beweegbare brug heeft Westknollendam en omgeving grote voordelen opgeleverd. Scheepvaart en wegverkeer konden ongestoord doorgang vinden en de bewoners werden niet geplaagd met langdurige omleidingen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.