Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Eerste asfaltspreider op waterstof
Ook de jongste generatie kan emissieloos werken waarderen.

Eerste asfaltspreider op waterstof

Ambitieuze bouwer wil als eerste emissieloze asfaltset op de weg hebben

BAM Infra Nederland is er samen met Koninklijke van Twist in geslaagd een op diesel aangedreven asfaltspreidmachine om te bouwen naar een machine met een waterstofverbrandingsmotor. Eerder dit jaar bouwde Nederlands’ grootste aannemer ook al een asfaltspreider om tot een volledig elektrisch aangedreven machine. Het toont de ambitie van BAM om zo snel mogelijk volledig emissieloos wegen te kunnen aanleggen. 

In de meeste gevallen wordt voor waterstof een brandstofcel toegepast. BAM Infra heeft echter gebruikgemaakt van een waterstofverbrandingsmotor.

De asfaltspreidmachine die BAM Infra begin september aan de wereld presenteerde, is de eerste machine in de bouw die op een waterstofverbrandingsmotor rijdt. De inzet van deze asfaltspreidmachine zorgt voor een besparing van zo’n 150 liter diesel per draaidag van acht uur. Dit komt neer op een reductie van ruim 80.420 kilogram CO2 en nagenoeg geen uitstoot van stikstofoxide op jaarbasis. De waterstoftank kan in tien tot vijftien minuten worden bijgevuld.

In de meeste gevallen wordt voor waterstof een brandstofcel toegepast. BAM Infra heeft echter gebruikgemaakt van een waterstofverbrandingsmotor. In tegenstelling tot de brandstofcel is voor een waterstofverbrandingsmotor de kwaliteit van waterstof niet belangrijk. Deze asfaltspreidmachine kan daardoor draaien op elke kwaliteit waterstof. Hierdoor wordt bespaard op de reiniging tijdens de productie van waterstof en bestaat de mogelijkheid reststromen waterstof te gebruiken als brandstof.

‘s Werelds eerste volledig elektrisch aangedreven asfaltspreider werd begin dit jaar gepresenteerd.

Volledig elektrisch

Naast een asfaltspreider die op waterstof draait, presenteerde BAM eerder dit jaar ook al een asfaltspreidmachine die volledig elektrisch is aangedreven. Samen met partners Wirtgen en New Electric heeft BAM de Stage V-dieselmotor vervangen door een elektrische aandrijving bestaande uit een vaste batterij van 270 kWh en twee slim geschakelde elektromotoren. Met een tweede 270 KWh batterij kan het materieel na een lange draaidag direct door naar een volgende opdracht. De wisselaccu is bovendien geschikt om in andere machines te gebruiken. 

De inzet van de elektrische asfaltspreidmachine zorgt voor een besparing van zo’n 150 liter diesel per draaidag van acht uur. Dit komt neer op een reductie van ruim 93.000 kilogram CO2 en 115.000 gram stikstofoxide op jaarbasis. Op volgeladen accu’s is de elektrische asfaltspreidmachine acht tot tien uur inzetbaar. Naast de emissievoordelen maakt deze elektrische asfaltspreidmachine aanzienlijk minder geluid dan de huidige machines.

BAM zet als eerste een compleet emissieloze asfaltset op de weg.

Duurzaam

De ombouw van dieselaangedreven GWW-machines naar emissieloze varianten toont de ambitie van Nederlands’ grootste aannemer. Niet voor niets is duurzaamheid één van de centrale thema’s in de strategie van BAM. Met deze nieuwe machine wil het bedrijf uit Bunnik een bijdrage leveren aan het reduceren van stikstofuitstoot in Nederland. Ze kijken daarbij continu naar mogelijkheden voor een positieve milieu-impact. Samen met opdrachtgevers en partners kijken ze voor iedere klus naar duurzaamheidsdoelstellingen door creatieve en innovatieve oplossingen te bieden.

Op materieelgebied doet BAM dit door medewerkers op te leiden in het ‘nieuwe draaien’, door het investeren in de elektrische keten en eerder ook al door de bouw van ’s werelds eerste elektrische wals in 2020. 

Negentig procent van het machinepark van BAM Infra Nederland draait momenteel op Stage V-motoren met HVO als brandstof. BAM streeft ernaar als eerste aannemer een volledig emissieloze asfaltset op de weg te hebben staan.     

Al in 2020 toonde BAM zijn eerste volledig elektrisch aangedreven wals aan de wereld.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.