Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Een veilige werkplek op en rond het spoor

Een veilige werkplek op en rond het spoor

Al sinds jaar en dag verzorgt Saferail een compleet veilige en betrouwbare werkomgeving bij werkzaamheden op en rond het spoor. Daarbij staat de spoorwegveiligheid op één, op een haar na gevolgd door de Arboveiligheid. Dat leidt bovendien tot unieke veiligheidsconcepten en materiaalinnovaties die zelfs door collega-bedrijven worden ingezet.

Veilig en gezond huiswaarts keren, dat is het primaire doel van Saferail als werkplekbeveiligingsbedrijf. “Wij helpen enerzijds onze twee aandeelhouders (Dura Vermeer en Movares) bij het creëren van een veilige werkplek, maar ondersteunen ook andere partijen die werkzaamheden op of rond een spoor moeten uitvoeren van A tot Z, mocht de kennis van spoorwegveiligheid niet (voldoende) aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een civiele aannemer die een tunnel onder een spoor gaat bouwen”, zo licht Ronald de Ridder van Saferail toe.  Over veiligheid gesproken, Safeconsult – een afdeling binnen Saferail – geeft advies en ondersteuning op het gebied van veiligheid-,  gezondheidsrisico’s en milieu en ondersteunt bedrijven tijdens de certificering voor De Veiligheidsladder, een certificeerbare norm om de ontwikkeling van het veiligheidsbewustzijn en het niveau van veilig handelen in bedrijven te vergroten.

Tijdelijke werkoverweg.

 

Paradepaardje

Saferail heeft volgens De Ridder alle middelen in huis om werkzaamheden op of rond het spoor veilig te kunnen uitvoeren. Sterker nog, er is een aparte divisie voor opgericht. “Safetech is een afdeling binnen Saferail, die verantwoordelijk is voor het beheer, onderhoud en beschikbaarheid van werkplekbeveiligingsmiddelen. Er is geen enkel andere werkplekbeveiligingsbedrijf met zo’n breed assortiment. Dat gaat van waarschuwingsapparatuur voor aankomend treinverkeer, onder andere toegepast bij tijdelijke werkoverwegen, zelfsignalerende kortsluitlansen tot veiligheidshekken voor de fysieke afscherming. Die laatste – het Safetech Fence – is absoluut ons paradepaardje en wordt zelfs door veel van onze collega-bedrijven ingezet. Het gepatenteerde Safetech Fence is samen ontwikkeld met Rail Safety Constructions en bestaat uit een verzonken stalen beugel die in een handomdraai aan de spoorstaaf bevestigd kan worden. Er hoeft dus geen ballast meer onder het spoor verwijderd te worden. De staander wordt vervolgens over de spoorstaafklem geschoven waaraan de gele dwarsliggers worden bevestigd.”

Volgens De Ridder is het Safetech Fence tot wel drie keer sneller te plaatsen dan een conventionele gecertificeerde afbakening. “Het voldoet aan de normering van RailAlert, gebaseerd op de Europese Norm FprEN 16704-2-2:2015 en is in die hoedanigheid ook steeds populairder in België en Duitsland. Een andere ontwikkeling die ook favoriet is bij collega-bedrijven is onze Safetech Sein 513, een compacter, lichter en veel sneller te plaatsen alternatief voor het conventionele Sein 513. Door onze jarenlange kennis en ervaring zijn we absoluut onderscheidend in de markt. En dat komt ook tot uiting in onze eigen producten.”      ν

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.