Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Een stukje Zaandam is terug!
Halverwege het draaien van het brugdek boven de fundering.

Een stukje Zaandam is terug!

Met het invaren van de Wilhelminabrug en Beatrixbrug, zijn er twee grote mijlpalen van het project Wilhelminasluis Zaandam afgerond. De Wilhelminasluis vormt de belangrijkste kruising van wegen en water in het hart van Zaandam. De sluis in de Zaan was verouderd, in een slechte bouwkundige- en technische staat en voldeed niet aan de eisen van deze tijd. Heijmans heeft in samenwerking met onder andere bruggenbouwer Hillebrand in opdracht van de Provincie Noord-Holland de komsluis vervangen door een nieuwe moderne schutsluis voor beroeps- en recreatievaart. De sluis is langer, breder en dieper gemaakt.

Vanaf het eerste moment was Hillebrand betrokken bij het ontwerp en de uitvoeringskeuzes voor zowel de staalconstructie als de opbouw van de brug, zodat het meest efficiënte resultaat behaald kon worden”, aldus Martijn Kuzee, projectleider bij Hillebrand te Middelburg. De kennis en kunde op het gebied van bruggenbouw bij Hillebrand, gecombineerd met de constructieve houding van zowel Hillebrand als Heijmans en de positieve interactie tussen beide partijen, zijn van groot belang geweest in dit traject.

Een slimme planning zorgt voor een minimale stremming

Kuzee: “Hillebrand is zowel bij de productie van de beweegbare brugdelen (de zogenaamde vallen) als bij de elektromechanische aandrijving van A tot Z betrokken geweest. De twee vallen -180 ton zwaar, 16 meter breed en 15 meter lang- zijn volledig geprefabriceerd door Hillebrand in Middelburg. Daar zijn ook de leuningen en de slijtlaag aangebracht.” Hoewel het om een relatief eenvoudige constructie gaat, is het werken met onderdelen van 180 ton een uitdagende activiteit. “Daarom hebben we de hulp van onze partner Mammoet ingeschakeld”, vervolgt Kuzee. “Zij zijn ook de partij die middels een roll-on/roll-off-actie de zware vallen op pontons hebben geladen en 265 km verderop over het water hebben getransporteerd.” Door alles in Middelburg te fabriceren en just-in-time in Zaandam aan te leveren, hoefde er zo min mogelijk op de bouwlocatie zelf te gebeuren. Ook zorgde de slimme planning ervoor dat de stremming van vaart- en wegverkeer zo kort mogelijk was. Toch was het plaatsen van de vallen een behoorlijk spektakel”, vindt Kuzee.

Elektromechanische aandrijving

Ook de elektromechanische aandrijving werd volledig geprefabriceerd door Hillebrand. “Het meest complexe hierbij was het inpassen van de aandrijving in de heel erg beperkte ruimte in de kelder”, vertelt Kuzee. “Omdat de kelder niet groter is geworden dan voor de renovatie, maar de normen van de aandrijving wel werden verzwaard, was het een hele uitdaging om dit passend te maken. Maar het is ons gelukt een zo slank mogelijke aandrijving te fabriceren en Heijmans, op zijn beurt heeft de dunne betonwanden van de kelder gerealiseerd. Vooral het stellen en instorten van de ankers voor de aandrijving was voor Heijmans een uitdaging: deze mochten maximaal een millimeter afwijken. Dat is bij alle ankers gelukt: een knap stukje vakwerk van de mensen van Heijmans en Hillebrand!”

Samenwerking om trots op te zijn

Uit elke onderdeel van dit project blijkt dat een ultieme samenwerking noodzakelijk is om iets tot een goed einde te brengen. Kuzee bevestigt dat dát wel goed zit: “De samenwerking met Heijmans loopt erg prettig, met wederzijds respect voor elkaars belangen. We kennen elkaar goed, we werken vaker samen aan projecten en we weten precies wat we aan elkaar hebben. En dat geldt net zozeer voor de samenwerking met Mammoet.” Nog even en dan is alles klaar en komt er weer vaart in de Zaan.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.