Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Een stabiele basis dankzij 3.130 grout(injectie)-ankerpalen
Het fundament van de toerit aan de noordzijde is gelegd door Jetmix met zijn specifieke, zelborende grout(injectie)ankerpalen, die hogere krachten kunnen opnemen dan de GEWI-ankers aan de zuidzijde.

Een stabiele basis dankzij 3.130 grout(injectie)-ankerpalen

Het fundament van de toerit aan de noordzijde is gelegd door Jetmix met zijn specifieke, zelborende grout(injectie)ankerpalen, die hogere krachten kunnen opnemen dan de GEWI-ankers aan de zuidzijde.

Over een traject van 500 meter heeft Jetmix maar liefst 3.130 ankerpalen aangebracht, wat gelijk staat aan 159 kilometer boorlengte. “De toerit wordt aangelegd als een talud met een hellingspercentage van 4%”, legt Edwin Giljam, bedrijfsleider bij Jetmix, uit. “We hebben de ankerpalen vanaf het maaiveldniveau verdiept aangebracht, waardoor er een vrije ruimte ontstaat ten behoeve van de ontgraving van de bouwkuip. In het meest extreme geval zaten we op een diepte van minus 63 meter NAP (!) met een afkoppelniveau van de boorstang op minus 28 meter NAP, de diepte waarop de kuip wordt ontgraven.”

Jetmix is circa één jaar fulltime bezig geweest met het aanbrengen van de 3.130 ankerpalen met behulp van vijf eigen KLEMM 807-boormachines.

Jetmix-ankerpaalsysteem

Het zelfborende grout(injectie)-ankerpaalsysteem is een eigen ontwikkeling van Jetmix. Het ankerpaalsysteem wordt geproduceerd door Geotech Metals. “Bij de Blankenburgverbinding hebben we een aantal varianten van het grout(injectie)-ankerpaalsysteem toegepast in diameters van 82,5, 101,6 en 114,3 en in wisselende wanddiktes variërend van 12,5 tot 28 millimeter. Het paalsysteem bestaat in feite uit secties van 6 meter holle buis die aan de buitenzijde voorzien zijn van een schroefdraad met een boorkop aan het uiteinde. Via een stang in de holle buis brengen we het groutmengsel tot aan de boorpunt. Het mengsel zorgt enerzijds voor de smering van de boorkop en anderzijds om het materiaal door de buis naar boven af te voeren. Vanwege ammoniumzuurvervuiling in de ondergrond wordt eenmaal op diepte het boorgat gevuld met een mengsel in een andere mengverhouding die beter bestand is tegen indringing. Vervolgens worden de verlengstangen via een bajonet-koppeling van het ankerpaalsysteem losgekoppeld en halen we deze stangen terug naar boven.”

Als de bouwkuip wordt ontgraven, wordt het Jetmix-paalsysteem voorzien van een schotelconstructie zodat er een verbinding ontstaat met het later aan te brengen onderwaterbeton. Giljam: “In de eindsituatie kan ons paalsysteem dus zowel trek als druk opnemen. We zijn circa één jaar fulltime bezig geweest met het aanbrengen van de 3.130 ankerpalen. Daarbij hebben we vijf eigen KLEMM 807-boormachines ingezet. Net voor de bouwvakvakantie van 2020 werd de laatste paal aangebracht. We kijken terug op een intensief maar zeer efficiënt verlopen project. Niet in de laatste plaats dankzij een eigen logistiek centrum dat we op locatie hadden ingericht.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.