De bouw van het nieuwe 380 kV hoogspanningsstation bij Tilburg is in handen van Samenwerking Croonwolter&dros – Mobilis (SC&M). Begin dit jaar zijn de werkzaamheden gestart. Om de doorlooptijd zo optimaal mogelijk te maken, werkt SC&M met Mobriq; een zelf ontworpen modulair ontwerp met veel prefab componenten. Jochem Mol en Rik van Opdorp, beiden projectdirecteur, vertellen hoe zij de samenwerking en bouw aanvliegen.
“In hoofdlijnen hebben wij de opdracht gekregen voor de engineering, bouw en realisatie operationeel op te leveren van het gehele 380 kV station”, legt Rik uit. “Het nieuwe hoogspanningsstation bestaat uit dertien velden en drie transformatoren die de stroom van 380 kV naar 150 kV omzetten. Hiervoor moet het nodige gebouwd worden om dit mogelijk te maken.” Jochem: “Vanuit het basisontwerp van TenneT zijn wij als SC&M verantwoordelijk voor de uitwerking van het definitief ontwerp en uitvoeringsontwerp. Vanuit dat uitvoeringsontwerp gaan we het project realiseren. In de eerste fase van het project hebben Strukton en Gubbels het terrein reeds bouwrijp gemaakt. Wij sluiten hier op aan in de volgende fase. We starten met het aanbrengen van boorpalen en fundaties. Niets wordt geheid, maar alles wordt geboord vanwege de dassenburcht. Vervolgens brengen we de veldfundaties aan met het Mobriq-systeem. Dit is een modulair systeem dat bestaat uit prefab balken die samen een patroon vormen waarmee we snel en efficiënt velden kunnen opbouwen.”
Het Mobriq-systeem is ‘geboren’ uit de wens en urgentie om ‘anders’ te bouwen. Het nieuwe hoogspanningsstation bij Tilburg is namelijk onderdeel van het TenneT EU303-programma. Een omvangrijk uitbreidings- en vernieuwingsprogramma van zo’n 360 hoogspanningsstations in Nederland. Om dit te kunnen realiseren, moet er efficiënt gebouwd worden. Rik: “Vanuit SC&M hebben we Mobriq ontwikkeld, een modulair concept dat de doorlooptijd van zowel het ontwerptraject als de ombouw op locatie flink verkort. Het is een modulair ontwerp met inzet van veel prefab componenten die in de fabriek al zijn voorbereid. In de basis bestaat het uit twee typen betonbalken met standaard opstorten en standaard afstanden. Een kraan kan binnen een dag een laag Mobriq-balken voor twee velden leggen. Dit systeem hebben we ontwikkeld op basis van de ‘lessons learned’ vanuit onze eerdere ervaringen met TenneT-projecten. We wisten precies waar de knelpunten zaten, daar zijn we mee aan de slag gegaan met als resultaat het Mobriq-systeem. Het is mede dankzij Mobriq dat we de strakke tijdsplanning in Tilburg halen.”
Rik: “Naast het aanbrengen van de veldfundaties, doen we het betonwerk voor de bliksempieken en de kelderbakken voor de trafo- en spoelcellen. Zijn de eerste civieltechnische stappen gezet, dan gaan wij de staal- en hoogspanningscomponenten plaatsen, daarbovenop de primaire componenten. Vervolgens kunnen we aan de slag met de aansturing en voeding, zwart-wit gezegd: kabels trekken en aansluiten. En als laatste is de fase van testen en in bedrijf stellen van het station. Parallel hieraan bouwen we drie trafo-spoelcellen, zodat we die gereed hebben om de transformatoren te plaatsen. We plaatsen de veldhuisjes, een centraal dienstengebouw waarin zich alle techniek voor de aansturing van het station bevindt, en drie transformatoren. Als dit straks in 2026 gereed is, plaatsen we een hekwerk. Aardig om te melden is dat we een wadi aanleggen die het regenwater op het hoogspanningsstation opvangt. Hier kan het water op eigen terrein wegzakken. In het station leggen we grastegels van gerecycled kunststof. Doordat het gras in kleine vakjes moet groeien, blijft het kleiner dan normaal en biedt het meteen een stabiele ondergrond om veilig over te kunnen lopen om componenten te inspecteren.”
Croonwolter&dros en Mobilis werken vanuit een samenwerkingsverband aan dit project. Jochem: “We hebben één projectorganisatie opgericht, in de volksmond de Koepel genoemd. Hierin zitten vanuit beide organisatie de juiste mensen die integraal het ontwerp hebben gemaakt tot uitwerking op uitvoeringsniveau. Op basis van dit ontwerp gaan beide partijen multidisciplinair aan het werk, waarbij de hele aansturing van het project ook integraal gebeurt. De afgelopen vijf jaar waren we als SC&M actief voor TenneT. Maar dit is het eerste nieuwbouw 380kV hoogspanningsstation dat we volledig van a tot z ontwerpen en bouwen, dus zowel civiel, primair, secundair als tertiair. Het mooie van de samenwerking is dat we er met z’n allen hard voor gaan, open zijn in onze communicatie en stilstaan bij successen.”