SCHOT Infra

Straten en trottoirs worden opgebroken om onder andere de riolering te vervangen en een drainagesysteem aan te leggen

01:24
05-08-2019

Een goede voorbereiding…

…is het halve werk. Sinds april 2018 is SCHOT Infra bezig met de herinrichting van het Emmakwartier in Alkmaar. Een ingrijpende klus voor de wijk, waarbij straten en trottoirs worden opgebroken om onder andere de riolering te vervangen en een drainagesysteem aan te leggen. De werkzaamheden worden dan ook gefaseerd uitgevoerd. Een gesprek met Fred Struikenkamp van SCHOT Infra over de voortgang van het project en de ‘unieke’ voorbereiding. 

De herinrichting van het Emmakwartier is onderdeel van het Open convenant Alkmaar, een initiatief van drie infra-opdrachtnemers, de gemeente en Stadwerk072, een bedrijf binnen de gemeente Alkmaar dat zich inzet voor een schone en leefbare stad. Doel van het convenant is om innovaties te stimuleren, faalkosten te reduceren en de kwaliteit van het eindresultaat te verhogen. “Ieder infraproject dat op de markt komt binnen het convenant, wordt vooraf doorgesproken”, vertelt Struikenkamp. “In een aantal sessies zitten we met Stadswerk072, de drie infra-opdrachtnemers, een afgevaardigde namens de wijkvereniging en een ingenieursbureau samen om al in de voorbereidingsfase alle puntjes op de i te zetten. Op basis daarvan wordt door het ingenieursbureau een bestek gemaakt en kunnen de drie infra-opdrachtnemers afzonderlijk een aanbieding doen. Voor het Emmakwartier kwam SCHOT Infra als laagste inschrijving uit de bus.”

SCHOT Infra

Speciale aandacht ging uit naar de bomen die niet mochten lijden onder de werkzaamheden.

 

Opgesplitst in 25 fasen
Het Emmakwartier is volgens Struikenkamp tot nu toe het grootste project binnen het convenant. “We hebben te maken met een grote schare aan stakeholders, waarvan de bewoners en schoolgaande jeugd verreweg de belangrijkste zijn. De werkzaamheden vinden gefaseerd plaats om enerzijds de overlast te beperken, maar anderzijds ook de veiligheid te kunnen garanderen. Zo stelt de brandweer bijvoorbeeld dat ze een woning tot minimaal 40 meter moeten kunnen bereiken. Dat betekent voor ons dat we maximaal 80 meter aan bestrating tegelijk mogen opbreken. Het hele werk werd zodoende opgesplitst in 25 fasen.” De uitdaging zat hem volgens Struikenkamp in het begin vooral in de krappe straatjes met veel kabels en leidingen in de ondergrond, bomen die niet mochten lijden onder de graafwerkzaamheden en de bereikbaarheid van de school. “Later in het project hadden we wat meer ruimte. Ook de verkeersmaatregelen waren een punt van aandacht vanwege de eenrichtingswegen in de wijk.”

Momenteel bevindt het project zich in de afrondende fase. “Tot op heden is alles perfect volgens planning verlopen. Met dank aan de goede voorbereiding uit het convenant, het werk stond vanaf begin goed op de rails. Dat werpt zijn vruchten af in de uitvoering”, besluit Struikenkamp. 

Tekst: Roel van Gils
Beeld: SCHOT Infra

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Terrastab NederlandC2C Bouwgroep organiseert seminar & debat – De zin en onzin van materiaalpaspoorten!