Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Een ‘duik’ in het verleden en de toekomst
De zee- en onderwaterwereld kent geen geheimen voor DISA International.

Een ‘duik’ in het verleden en de toekomst

De zee- en onderwaterwereld kent geen geheimen voor DISA International. De specialist in baanbrekende onderwateroplossingen levert wereldwijd een bijdrage aan de meest uitdagende projecten. Het GWW Jaarboek vormt een goed moment om eens terug te blikken op een aantal projecten die DISA in 2021-2022 heeft gerealiseerd, maar ook om alvast vooruit te blikken op de toekomst. Want de planning zit al aardig vol voor de komende jaren.

Met de afdeling Civiele Bouw levert DISA sinds 2005 onderwaterdiensten voor de aanleg, reparatie en onderhoud van een grote diversiteit aan infrastructurele projecten.

“Sinds 2003 vertrouwt onze internationale klantenkring op onze revolutionaire oplossingen voor de zee- en onderwaterwereld”, zegt Didier De Graaff, Managing Director van DISA International. DISA heeft zijn roots in de Civiele onderwaterbouw en het verwijderen van scheepswrakken. “De kennis die we in al die jaren hebben opgebouwd in de boeiende onderwaterwereld bleek ook heel erg kruiselings toepasbaar. Met onze afdeling Civiele Bouw leveren we sinds 2005 onderwaterdiensten voor de aanleg, reparatie en onderhoud van een grote diversiteit aan infrastructurele projecten.” Een drietal jaar later werd de offshore tak opgericht: C-Ventus, inmiddels een gekende naam en een toegewijde dienstverlener met specialistische kennis op het gebied van offshore windparken. 

OpenIJ

Een mooi voorbeeld van een project waarin de baanbrekende onderwateroplossingen en expertise van DISA van grote toegevoegde waarde zijn geweest, is de bouw van zeesluis OpenIJ in IJmuiden. “Op 12 juli 2021 hebben wij na een periode van vijf jaar onze laatste mijlpaal bereikt en daarmee alle onderwater werkzaamheden afgerond die nodig zijn voor de bouw van dit omvangrijke infrastructurele project”, zegt De Graaff. “In totaal hebben we aan dit project 95.190 werkuren en 22.550 duikuren besteed met 187 door DISA aangestelde personen, variërend van duikbegeleiders, duikers, voormannen en projectmanagers. Als DISA zijn we er met recht trots op dat we deel hebben mogen uitmaken van dit geweldige en wereldwijd unieke project.”

Brunsbüttel

In het Duitse Brunsbüttel wordt door W&F en BAM gebouwd aan een nieuw sluizencomplex. Het complex is met meer dan 30.000 passerende schepen per jaar en honderd zeeschepen per dag de drukste scheepvaartroute ter wereld. “Het honderd jaar oude sluizencompex kan deze drukte niet meer aan”, weet De Graaff. “Daarom wordt nu gebouwd aan een nieuwe sluis, de vijfde. Qua complexiteit en omvang min of meer vergelijkbaar met de zeesluis in IJmuiden. Ook hier leveren wij een groot aantal onderwaterdiensten om de bouw zo soepel mogelijk te laten verlopen en schade aan de bestaande sluizen te voorkomen. Een prachtig project op een historische locatie.”

DISA heeft zijn roots in de Civiele onderwaterbouw en het verwijderen van scheepswrakken.

Blankenburgverbinding

Vanaf 2024 verbindt de nieuwe A24 Blankenburgverbinding de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De nieuwe snelweg bevindt zich voor een deel onder het maaiveld en is ook grotendeels onder water gebouwd. Voor DISA International een monsterklus, veelal op grote diepte onder het waterpeil. “Op piekmomenten assisteerden we aannemerscombinatie BAAK met maar liefst 180 duikers”, zegt Marc Dröge, General Manager van DISA Civiele Constructies. “Bij de Blankenburgverbinding geldt de wet van de grote getallen. Afgezien van de enorme hoeveelheden zat de grote uitdaging met name in de grote diepte tot wel 32 meter onder het waterpeil. We hebben allerlei slimme oplossingen bedacht om hier efficiënt mee om te kunnen gaan, zoals het duiken met andere gasmengsels en het inzetten van oppervlaktedecompressie, zodat onze duikers langere tijd onder water konden blijven.”

Groene Boog

Met grondwallen, een half verdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos, geluidschermen en geluiddempend asfalt wordt de energieneutrale A16 Rotterdam één van de best ingepaste rijkswegen van Nederland. Het is ook een uiterst strak geregisseerd project. Voor de bouw van de 2,2 kilometer lange Rottemerentunnel bijvoorbeeld, wordt er in elf bouwkuipen tegelijk gewerkt. Met meer dan 100 duikers levert DISA International een belangrijke bijdrage. Desondanks heerst er een serene rust onder en boven water. “Behalve de gestructureerde duikerinzet prijst combinatie De Groene Boog onze proactieve houding ten aanzien van veilig werken. En daar zijn we als organisatie best trots op, nog los van de mooie prestaties die onze duikers elke dag weer leveren”, zegt John Penson, Operations Manager van DISA Civiele Constructies, trots.

C-Ventus heeft een aardige reputatie opgebouwd in de bijdrage aan offshore windparken.

Wind op zee

C-Ventus heeft een aardige reputatie opgebouwd in de bijdrage aan offshore windparken.     

“Zo hebben we vanaf 2008 de nodige assistentie verleend bij de bouw van Offshore Windpark Egmond aan Zee, het eerste Nederlandse offshore windpark in de Noordzee voor de kust bij Egmond aan Zee. En we zijn er sindsdien eigenlijk nooit meer ‘weg’ gegaan, want verzorgen er al bijna 15 jaar het onderhoud in opdracht van Shell”, zegt Paul van Tongeren, General manager C-Ventus. Ook bij de 70 fundaties van het nieuwe windpark Hollandse Kust Zuid heeft C-Ventus een belangrijke rol gehad in het opleveren van de fundaties. Het windpark heeft deze zomer voor het eerst stroom aan het Nederlandse net geleverd. Hoewel de eerste draaiende turbine nog in de testfase zit, produceert die al wel stroom. Het windpark ligt zo’n 18 tot 35 kilometer voor de kust tussen Den Haag en Zandvoort, en moet in 2023 volledig operationeel zijn. 

Bovenstaande is slechts een greep uit de 37 projecten waar DISA International de laatste twee jaar een bijdrage aan heeft geleverd of nog levert. “We staan voor operationele uitmuntendheid, veiligheid en transparantie om onze klanten de hoogste kwaliteit te bieden. In navolging van de ISO-accreditering hebben we in 2022 trede 3 behaald op de Safety Culture Ladder. Voor 2023 staat trede 4 op de planning. En over de planning gesproken, ook de komende jaren zijn we alvast verzekerd van mooie opdrachten voor al onze divisies.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.