CO2-uitstoot reduceren staat ook in de infra bovenaan in de agenda. In de wegenbouw wordt er voortdurend geïnnoveerd om zoveel mogelijk circulair te werken. Het gebruik van circulaire bitumen in asfalt levert een wezenlijke bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Het bedrijf Roof2Road is leverancier van circulaire bitumen aan de infrasector. Het bijzondere daarbij is dat deze bitumen eerst op daken hebben gelegen… een lichtend voorbeeld van circulair denken buiten vastomlijnde kringen. Eigenaar en directeur Gerben Bijker zegt erover: “Circulariteit kent geen grenzen. We doen het voor de BV Nederland. Bitumen die wij van de daken halen zijn hoogwaardig van kwaliteit en kunnen de ‘virgin’ bitumen vervangen die uit de raffinaderij komen.”
Bijker heeft bedrijfskunde gestudeerd en is betrokken geweest bij diverse duurzame projecten. “Dat resulteerde op een gegeven moment in een pilotproject in Friesland, waarbij we bitumen die van daken kwamen, circulair hebben ingezet in nieuwe dakbedekking. Dat beviel zo goed, dat mijn bedrijf Roof2Roof een feit werd. De voorwaarde voor het circulair inzetten van bitumen van daken is dat deze van moderne daken komen, dus bitumen die per rol zijn gelegd. Oude teermastiek daken komen dus niet in aanmerking, het is zelfs verboden deze te hergebruiken”, legt Bijker uit. “De overstap naar Roof2Road was snel gemaakt, omdat in de infra ook behoefte is aan circulaire bitumen. Enerzijds leveren we dus nieuwe dakbedekkingen, anderzijds leveren we circulaire bitumen als bindmiddel voor nieuw asfalt. Als circulair leverancier werken we branche overstijgend, zelf denk ik dat dat meer zou moeten gebeuren, willen we met elkaar de klimaatdoelstellingen halen.”
Roof2Roof en Roof2Road opereren gebroederlijk naast elkaar als de verwerker van het materiaal. Met een nieuwe fabriek die momenteel in Amsterdam wordt gebouwd, wordt er flink ‘aan de weg getimmerd’. “Ons doel is om de kringloop te sluiten”, zegt Bijker. “Circulariteit kan bijna niet mooier aangetoond worden dan met het werk dat wij verrichten.” Op onze vraag hoe de markt reageert op circulaire bitumen, luidt het antwoord: “Dat kan beter. Het is ook wel logisch dat er met argusogen naar circulaire bitumen gekeken wordt. Vroeger had dakbitumen een slechte naam, die bij veel mensen in het geheugen gegrift staat. Men snapt niet dat het nu wél op een schone manier kan, op basis van onze nieuwe bitumenketen. Op dat vlak valt er nog veel te winnen, door goede voorlichting te geven en mooie referentieprojecten in beeld te brengen.”
Bitumen verwerkende bedrijven mogen in hun handen knijpen met Roof2Roof en Roof2Road. Immers, het circulaire alternatief is goedkoper dan nieuwe bitumen en is daarnaast veel duurzamer. “Door ermee te werken bereik je zonder extra moeite een betere MKI (Milieu kosten indicator)-score. Zo is de MKI-waarde van een ton nieuwe bitumen € 106,- en die van Roof2Road bitumen slechts € 3,25. Wanneer je beseft dat de MKI impact van asfalt voor bijna 50% wordt bepaald door de bitumen, dan zijn de milieuvoordelen van Roof2Road bitumen ongekend groot. Daarnaast is het een PAK-vrij product, helemaal schoon. Als je die voordelen bekijkt, dan kun je je afvragen of het milieutechnisch nog verantwoord is om er geen gebruik van te maken. Zelf zie ik dat de markt er klaar voor is en er ook echt bedrijven zijn die de voorkeur geven aan dit circulaire product. Een heel mooi voorbeeld van circulair werken vind ik de inzet van circulaire bitumen bij de aanleg van de nieuwe asfaltbaan voor crashtenders op Rotterdam The Hague Airport. Daar zitten niet alleen circulaire bitumen in het asfalt verwerkt, de bron van deze bitumen is nota bene het dak van een logistiek centrum… op Schiphol! Hoe circulair wil je het hebben?”