Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
E-trucks plaveien weg naar duurzame sector
Als voorloper in de bouwsector nam Boskalis Nederland in april 2023 als een van de eerste GWW-aannemers een Volvo FH Electric 4×2 trekker in gebruik.

E-trucks plaveien weg naar duurzame sector

Boskalis Nederland nam vorig jaar als een van de eerste in de bouwsector twee Volvo FH 4×2 Electric-trekkers in gebruik. Beide voertuigen dragen hun steentje bij om de doelstelling van het bedrijf op het gebied van emissievrij werken te verwezenlijken, met inmiddels 75.000 respectievelijk 46.000 kilometer op de teller. Binnenkort volgen nog eens vier elektrische Volvo FH 8×4 kippers. Wagenparkbeheerder Sjaak Heemes vertelt hoe de transitie van diesel naar elektrisch tot dusver verloopt en welke rol Volvo Trucks vertolkt op weg naar een duurzame toekomst.

De emissievrije Volvo trucks dragen er aan bij om de CO2-footprint van Boskalis verder omlaag te brengen.

Sinds april 2023 heeft Boskalis de eerste batterij-elektrisch aangedreven Volvo FH via Truck-dealer BAS Truck Center in gebruik. De elektrische vrachtwagens leveren een bijdrage aan de doelstellingen voor CO2-, fijnstof- en stikstofreductie. “Binnen de eigen organisatie leeft die duurzaamheidsgedachte heel sterk”, weet Sjaak. “Bovendien vragen opdrachtgevers steeds vaker om projecten uit te voeren met zero-emissie machines. Er wordt dan ook volop geïnvesteerd in elektrisch materieel én in laadinfrastructuur.” 

Een van de twee Volvo’s FH Electric is dagelijks onderweg vanaf de locatie in Schiedam en hangt tijdens de middagpauze vaak even aan de lader.

Chauffeurs enthousiasmeren

De wagenparkbeheerder noemt de keuze voor Volvo Trucks een logische, aangezien de Zweedse fabrikant als eerste een volledige range elektrische trucks introduceerde, waaronder constructievoertuigen en vrachtauto’s die met gemak 50 ton kunnen trekken. “We kozen bewust voor twee FH 4×2-trekkers voor onze werkzaamheden.  Nog eens vier elektrische 8×4 kippers staan op dit moment in opbouw bij de Volvo-dealer Dit zullen eveneens FH-cabines zijn, omdat die het meeste comfort bieden – iets wat onze chauffeurs enthousiast maakt voor de overstap van diesel naar elektrisch. Het vraagt natuurlijk om een iets andere mindset.”

Volgens Heemes geldt voor e-trucks des te meer dat de chauffeur het voertuig maakt. Door de vergrijzing binnen deze beroepsgroep valt het niet mee om al die dieselfanaten te enthousiasmeren over te stappen naar elektrisch rijden. “De eerste reactie is vaak terughoudend, maar na een paar ritten maakt die scepsis plaats voor opgetogenheid”, klinkt het herkenbaar. “Vooral het geringe geluidsniveau van de elektromotoren wordt gewaardeerd. De actieradius op een vol accupakket is zo’n 250 tot 300 kilometer., Volvo Connect biedt uitkomst om de ritten zo efficiënt mogelijk te plannen. Nu steeds meer locaties van Boskalis over eigen (snel)laders beschikken en ook het aantal openbare laadstations voor e-trucks toeneemt, draaien beide Volvo’s FH Electric moeiteloos mee in de planning.”

Boskalis koos bewust voor 4×2-trekkers met FH-cabine voor meer ruimte en comfort. Binnenkort volgen nog eens vier elektrische Volvo FH 8×4 kippers.

Deuntje meeblazen

Boskalis zet de emissievrije trekkers vooral in bij transporttaken binnen de grond-, weg- en waterbouw. De ene combinatie rijdt hoofdzakelijk ritten voor Boskalis Environmental in Schiedam, dat gespecialiseerd is in het reinigen of bewerken van grond, baggerspecie, bodem-as en andere minerale afvalstoffen. In veertien maanden tijd is er ruim 75.000 kilometer mee gereden. De elektrisch aangedreven 4×2’s blazen een aardig deuntje mee en ze worden geprezen vanwege de dagelijkse inzetbaarheid. De tweede FH Electric is vorig jaar september geleverd en rijdt elke dag vijf vrachten met bodem-as van de wasinstallatie bij HVC in Alkmaar naar Middenmeer. Deze e-truck heeft inmiddels 46.000 kilometer afgelegd.

Als ervaren aannemer is het voor Boskalis Nederland de gewoonste zaak van de wereld om voorop te lopen bij nieuwe ontwikkelingen. Zo ook met elektrificatie van het machine- en wagenpark. De eerste ervaringen zijn alleszins positief. “Nu het steeds beter mogelijk is om tussentijds bij te laden, kunnen de emissievrije Volvo-trekkers ook breder worden ingezet. Zodoende verdwijnt het grootste minpunt van de FH Electric langzaamaan naar de achtergrond.   

Over het algemeen heerst er nog altijd veel weerstand tegen e-trucks, maar de transitie naar emissievrij werken is een bittere noodzaak en Boskalis neemt daarbij graag de verantwoordelijkheid om vast te houden aan de ingeslagen weg. Opereren zonder uitstoot, daar willen we met z’n allen uiteindelijk toch naartoe”, aldus Sjaak.   

De kipperoplegger heeft een inhoud van 28 kuub en dankzij uitneembare steunpoten en aluminium velgen bedraagt het laadvermogen bijna 30 ton.

Duidelijke adviesrol

Voor de vergroening van het transport onderhoudt Boskalis Nederland een duurzame relatie met Volvo Trucks Nederland en dealer BAS Truck Center. Bij het samenstellen van de as-configuratie is geadviseerd om te kiezen voor een 4×2, in plaats van de gebruikelijke 6×2. Hierbij is goed gekeken naar de gewichtsverdeling tussen trekker en trailer. Door de vooras van de FH Electric beter te benutten, ontstaat er een optimale verdeling. Sjaak: “We rijden al járen met Volvo-trucks en zijn hier zeer tevreden over. Niet alleen staan comfort en veiligheid op het allerhoogste niveau, ook qua prestaties, verbruik en betrouwbaarheid gooit het merk hoge ogen. Aan de hand van Volvo Connect houden we de verbruikscijfers nauwgezet in de gaten van zowel de dieseltrucks, als de elektrische trucks.”

Beide elektrische trekkers zijn uitgerust met een Tibeg trailer. De multikappen en hydraulische sliphaken worden aangedreven via een speciale powerpack.

De Volvo-trekkers vormen een combinatie met twee vrijwel identieke Tibeg kipperopleggers van 28 kuub. Het enige verschil is dat de ene beschikt over een geïsoleerde laadbak voor asfaltvervoer en de andere niet. De opleggers zijn uitgerust met multikappen en de eerste anderhalve meter van de vloer is met RVS bekleed. De opleggers zijn in Boskalis’ geel-grijze huiskleuren gespoten. De achterklep beschikt over een set hydraulische sliphaken. Zowel de afdekkappen als de sliphaken worden elektrisch aangedreven via een aparte powerpack. Opvallend – maar niet direct zichtbaar – is het feit dat er gekozen is voor uitneembare steunpoten en aluminium Alcoa-velgen. Dit is gedaan om het laadvermogen op te krikken tot circa 30 ton. Boskalis Nederland zet met de twee opvallende combinaties een mooie stap op weg naar duurzaamheid.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?