De RijnlandRoute, de nieuwe wegverbinding tussen Katwijk en Leiden, krijgt steeds meer vorm. Onderdeel van het project is de aanleg van een 2,25 kilometer lange geboorde tunnel. Om de luchtdruk in de tunnel tijdens het boren op peil te houden, maakt aannemerscombinatie COMOL5 gebruik van de meest energiezuinige persluchtinstallatie die op dit moment beschikbaar is op de markt. Een ontwerp van BOGE Kompressoren.
Als vaste relatie van enkele combinanten binnen COMOL5 werd BOGE gevraagd mee te denken om een persluchtinstallatie samen te stellen voor het behoud van de luchtdruk in de tunnelbuis tijdens het boren. “De technische en financiële aspecten van het aanbod waren bevredigend en overtuigend genoeg voor COMOL5 om de keuze te maken voor BOGE”, zegt Olivier Matheron, inkoper namens de aannemerscombinatie. Ronald Engberts van BOGE vult aan: “We denken in de engineeringsfase graag mee om op basis van de behoeften en eisen onze compressoren zo efficiënt mogelijk te kunnen inzetten. Voor COMOL5 heef dat geresulteerd in de meest energiezuinige oplossing die op dit moment in de markt beschikbaar is.”
De opstelling die BOGE voor de RijnlandRoute heeft ontwikkeld omvat drie schroefcompressoren van de S-4-serie, alsmede een tweetal DS350 perslucht koeldrogers. “Met deze opstelling kunnen we ervoor zorgen dat de luchtdruk tijdens het boren van de tunnel altijd optimaal is”, stelt Engberts. “COMOL5 is bovendien verzekerd van een zeer efficiënte installatie en heeft door deze samenstelling altijd een back-up. Als 112 jaar ‘jong’ Duits familiebedrijf hechten we veel waarde aan een hoogwaardige kwaliteit en zetten we vol in op energiebesparing.” De S-4-schroefcompressoren kenmerken zich door een innovatief vormgevingsconcept dat grote stappen maakt op het gebied van geluiddemping, onderhoudsvriendelijkheid en opgenomen vermogen. Engberts: “Alle geluiddempende panelen zijn afneembaar en alle onderhoudswerkzaamheden kunnen vanaf twee kanten worden uitgevoerd. De olie-afscheidertank, de aandrijfmotor en het compressorblok zijn allen elastisch bevestigd aan het basis frame en dus trillingstechnisch effectief ontkoppeld.”
Ook de koeldrogers achter de S-4-compressoren volgen de missie van BOGE om zoveel mogelijk op energie te besparen. “De doeltreffende besturing van onze DS350-koeldrogers zorgt voor een zeer zuinig droogproces van de perslucht. Drukverlies is geen issue meer. Dat maakt dat we tot 6% kunnen besparen op iedere bar aan luchtdruk”, legt Engberts uit. “We hebben de installatie eind 2019 in bedrijf genomen en ingeregeld, zodat de compressoren op het juiste bereik draaien. Dat kan overigens volledig door ons worden gemonitord op afstand. Ook eventuele storingen kunnen op afstand worden opgevolgd. Omdat we op de RijnlandRoute een extra back-up hebben ingebouwd, is het online opvolgen van storingen voor dit project minder cruciaal. De installatie draait momenteel naar volle tevredenheid van de opdrachtgever. Dat stemt ons uiteraard ook tevreden. Sowieso is het voor ons als bedrijf een bijzonder project, want zoveel tunnels worden er nu eenmaal niet gebouwd in Nederland”, besluit Engberts enthousiast.