Platform over civiele techniek & infrastructuur
Bruggen & Tunnels

Drukte onder water

Een deel van de Blankenburgverbinding bevindt zich straks onder het maaiveld en wordt grotendeels onder water gebouwd. Als specialist in civiele onderwaterconstructies levert DISA International een grote bijdrage aan diverse deelprojecten.

IMG-0774
DISA voert tijdens het project regelmatig inspecties uit in de verschillende bouwkuipen.

Tekst | Roel van Gils Beeld | Disa International

11 december 2020 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Een deel van de Blankenburgverbinding bevindt zich straks onder het maaiveld en wordt grotendeels onder water gebouwd. Als specialist in civiele onderwaterconstructies levert DISA International een grote bijdrage aan diverse deelprojecten die zich veelal op grote diepte onder het waterpeil bevinden, zoals de Hollandtunnel en de toeritten van de Maasdeltatunnel. Volgens John Penson, Operational Manager bij DISA International, is er op sommige locaties sprake van heel wat drukte onder water.

Al in de tenderfase heeft BAAK regelmatig ruggenspraak gehouden met DISA International om bepaalde zaken aangaande de onderwaterconstructies zo efficiënt mogelijk te kunnen aanvliegen. “Het storten van het onderwaterbeton vormt eigenlijk het sluitstuk voor ons. Het is zaak dat alle processen daarvoor in goede banen worden geleid en goed op elkaar worden afgestemd. Dat betekent ook dat we tijdens het project regelmatig inspecties uitvoeren in de verschillende bouwkuipen. Bij de Blankenburgverbinding zijn we actief in maar liefst twintig bouwkuipen in wisselende groottes. We zijn overigens gestart met het realiseren van een aanvaarbeveiliging in het Scheur door middel van het aanbrengen van stempelramen.”

Al in de tenderfase heeft BAAK regelmatig ruggenspraak gehouden met DISA International om bepaalde zaken aangaande de onderwaterconstructies zo efficiënt mogelijk te kunnen aanvliegen.

Brandschoon

De bouwkuipen van de Hollandtunnel zijn gemiddeld 150 meter lang en 35 meter breed, die van de Maasdeltatunnel 100 meter lang en 25 meter breed. Penson: “Bij de Maasdeltatunnel gaat het om bouwkuipen waarin de toeritten naar de afzinktunnel worden gerealiseerd. Ze liggen onder een talud van 4% en dalen af naar een diepte van maar liefst 28 meter, de locatie waar de toeritten overgaan in de afzinktunnel. De damwanden, ankerpalen en GEWI-ankers zijn vanaf het maaiveld aangebracht, waarna de bouwkuipen in den natte zijn ontgraven. Aan ons de taak om met duikteams de damwanden brandschoon te maken, daar waar uiteindelijk het onderwaterbeton tegenaan wordt gestort. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor het eventueel oplengen van de ankers en het aanbrengen van de schotels op de ankerpalen en GEWI-ankers.”

Meerdere bouwkuipen 

In de bouwkuipen wordt vervolgens een grindlaag aangebracht waarop DISA International betonnen afstandhouders plaatst. “De betonnen balkjes worden heel secuur tot op de centimeter nauwkeurig gepositioneerd en met dieptesensoren op hoogte gesteld”, legt Penson uit. “Bovenop deze balkjes van 20 bij 20 centimeter doorsnede worden de wapeningskorven geplaatst waarna het onderwaterbeton kan worden gestort, het sluitstuk van onze operatie in de bouwkuipen. In totaal worden op die manier twintig bouwkuipen uitgevoerd. Bij de toeritten van en naar de Maasdeltatunnel zijn we in drie bouwkuipen tegelijk aan het werk met in totaal ook nog eens drie ploegen per kuip. Elk team beschikt over een eigen duikcontainer met gereedschappen. Er is echt wel sprake van topdrukte onder water. Bij de Hollandtunnel werken we gelijktijdig in twee bouwkuipen. In de twintig bouwkuipen waarin we actief zijn geweest, wordt straks 80.000 m3 onderwaterbeton gestort.”

Het lijkt erop dat in Nederland alle tunnelprojecten tegelijk worden gerealiseerd.

DISA International is alleen al in Nederland met dertig duikcontainers en ruim honderd duikers actief op de verschillende projecten. “Het lijkt erop alsof in Nederland alle tunnelprojecten tegelijk worden gerealiseerd”, merkt Penson op. “Juist bij die grote projecten kunnen wij onze toegevoegde waarde laten gelden. Dat maakt dat we behalve bij de Blankenburgverbinding ook gelijktijdig bij andere projecten zijn betrokken. Kortom, we zijn de komende jaren nog wel even zoet.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%