Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Drijvende steiger siert Oude Veerhaven Terneuzen

Drijvende steiger siert Oude Veerhaven Terneuzen

De Oude Veerhaven in Terneuzen, gelegen aan de Westerschelde, heeft een ware metamorfose ondergaan. De oude ‘vaste’ steiger is vervangen door een nieuwe, bredere en 130 meter lange drijvende steiger waarover voetgangers kunnen flaneren en waaraan schepen kunnen aanleggen. Wederom een multidisciplinair project, typisch voor Van der Straaten Aannemingsmaatschappij B.V. uit Hansweert.

Na een lange voorbereidingsfase werd medio 2019 het ontwerp van de nieuwe drijvende steiger vastgesteld en kreeg Van der Straaten opdracht voor de complete uitvoering van A tot Z, zowel het gehele ontwerp, vergunningaanvraag, fabricage, conservering en montage inclusief demontage van de bestaande steiger. “We zijn gestart met het uitvoeren van een Niet Gesprongen Explosieven (NGE)-bodemonderzoek”, zegt Leon Koster, projectleider bij Van der Straaten. “Uit historisch vooronderzoek blijkt dat de Oude Veerhaven is aangemerkt als verdacht gebied. Aangezien er grondroerende werkzaamheden aan te pas kwamen, was een NGE-onderzoek een vereiste. Er werden in het werkgebied geen NGE aangetroffen zodat we daarna van start konden.”

dji_0042-2-kopieren

In de staalwerkplaats in Hansweert werden de nodige voorbereidingen getroffen voor de bouw van de nieuwe, stalen steiger.

 

Werkzaamheden steiger

Van der Straaten heeft de bestaande houten steiger volledig gedemonteerd. Koster: “Dat wil zeggen, we hebben de bovenbouw verwijderd, de gordingen, schoren, kespen gedemonteerd en ongeveer tachtig steigerpalen getrokken. Ondertussen werden in onze staalwerkplaats in Hansweert de nodige voorbereidingen getroffen voor de bouw van de nieuwe, stalen steiger. De nieuwe steiger is opgebouwd uit vier secties van 32,5 meter lengte en een breedte van 6 meter. Deze secties bestaan uit twee buisdrijvers met een diameter van 1420 mm, voorzien van UNP-profielen en kokers waarop het steigerdek is gemonteerd.”

Over de gehele lengte is de drijvende steiger opgedeeld in twee delen. “Het deel van 2 meter breed is bedoeld voor het afmeren van de schepen van Multraship, terwijl het 4 meter brede deel publiek toegankelijk is”, zegt Koster. “Het smalle dekdeel is voorzien van een kunststof roostervloer met antislip laag, terwijl het vrij toegankelijke deel is afgewerkt met gesloten composiet dekdelen, eveneens voorzien van een antislip laag. Het afmeergedeelte is voorzien van hardhouten wrijfgordingen, trosbolders en elektra- en watervoorzieningen.”

Aangenaam verblijfsgebied

Vrijwel kant-en-klaar zijn de steigersecties eind 2019 op pontons vanuit Hansweert naar Terneuzen gevaren. De nieuwe steiger kan via drijframen over vijf nieuw aangebrachte stalen buispalen (diameter 1016 mm en 27 meter lengte) met het getijde meebewegen. “In de glooiing van de dijk hebben we een betonnen landhoofd gerealiseerd met een oplegging voor de loopbrug”, legt Koster uit. “De toegang vanaf de dijk naar de steiger bestaat uit een tweetal bruggen van 21 meter lang en 4 meter breed, een vaste brug vanaf het landhoofd naar een steunpaalconstructie in het water en een scharnierende brug naar de drijvende steiger. De steiger heeft een exclusieve uitstraling dankzij de leuningen die opgebouwd zijn uit gebogen plaatstalen balusters met houten bovenregel en tussenregels van rvs-staaldraden. Lichtmasten, zitmeubilair, afvalbakken en reddingsboeien maken de nieuwe steiger tot een aangenaam verblijfsgebied. Opnieuw een multidisciplinair project voor ons, waarbij we onze kennis en expertise weer maximaal hebben kunnen laten gelden.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.