Een opvallend product op dit gebied is de rijplaat van composiet. Deze is licht van gewicht, eenvoudig te koppelen aan de omliggende platen, erosie-remmend en daardoor CO2-reducerend
Ferex rijplaten zijn gemaakt van composiet, een sterk en lichtgewicht materiaal met een lange levensduur. De combinatie van een hoge sterkte en een laag eigen gewicht maken rijplaten mogelijk van een groot formaat, waarbij deze toch goed hanteerbaar blijven. Het grote formaat volgt de ondergrond en zorgt voor een optimale drukverdeling en spreiding van de belasting. Hierdoor kunnen de platen zonder grondbewerking rechtstreeks op elke ondergrond worden gelegd.
“De platen zijn voorzien van luchtkamers”, illustreert Sanne Buitenhuis, marketeer van Ferex. “Om te voorkomen dat de kamers volstromen met water, zijn de luchtkamers gevuld met materiaal van foam. Mede hierdoor blijven de platen licht van gewicht en zullen ze in een drassige ondergrond niet wegzakken, maar blijven drijven.”
“Deze laatste eigenschap is groter dan hij lijkt”, vult Paul Schmal, commercieel manager van Ferex, aan. “Bij de traditionele oplossingen – zoals stalen rijplaten en draglineschotten – moet in veengebieden eerst in elk geval 30 cm veen worden afgegraven om deze vervolgens te vervangen door een draagkrachtige zandlaag. Hierbij komt de veengrond in aanraking met zuurstof en wordt het oxidatieproces in gang gezet waarbij zo’n 250 gram CO2-uitstoot per oppervlakte van een rijplaat vrijkomt.” Schmal betreurt het dat deze CO2-uitstoot niet wordt meegeteld als de CO2-uitstoot van projecten worden berekend. “Hier kunnen met het gebruik van composiet rijplaten grote hoeveelheden CO2 worden bespaard.”
De Ferex-rijplaten zijn breed inzetbaar. Zo werden deze onlangs nog toegepast op een windpark in aanbouw, waar het werkterrein steeds slechter bereikbaar werd. De tijdelijke weg van draglineschotten was verzakt, waardoor de flora en fauna werd aangetast en onveilige situaties ontstonden. “In zo’n geval stapelen de nadelen zich op”, weet Schmal. “De ondergrond biedt meer weerstand, vereist meer kracht en verhoogt de CO2 uitstoot. De machines krijgen het zwaarder te verduren en vragen meer onderhoud. De werkzaamheden vragen meer tijd en dat kost geld.” Om de toegang tot het bouwterrein weer veilig te maken werd de tijdelijke weg gefaseerd vervangen door de composiet rijplaten van Ferex. Dankzij het grote drijvende vermogen zakten deze niet weg en bleef de ondergrond intact.
Schmal: “Dit is slechts een greep uit de successtories. Vlakbij Delfzijl werd een slibdepot weer bereikbaar dankzij de rijplaten van Ferex. En een horecagelegenheid in Nijverdal breidde afgelopen zomer het aantal bezoekersplaatsen uit door met onze rijplaten een terras aan te leggen op het water. Een unieke ervaring voor de bezoekers en een welkome uitbreiding voor de horecaondernemer
tijdens de coronaperikelen.”
Na gebruik worden de platen binnen Ferex intensief gereinigd. Hierdoor is kruisbestuiving uitgesloten. Ferex werkt eraan om het reinigingsproces volledig te automatiseren, maar ook een mobiele reinigingsunit op locatie behoort tot de mogelijkheden
Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.