Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Dordrecht maakt zich op voor plaatsing Prins Clausbrug
“Het ontwerp is zodanig complex dat we er ongeveer een jaar aan gesleuteld hebben.”

Dordrecht maakt zich op voor plaatsing Prins Clausbrug

In april wordt het eerste deel van de bovenbouw geplaatst. “Het was een mooie uitdaging om het architectonisch ontwerp te verenigen met ons technisch ontwerp”, aldus Martijn Kuzee, projectleider bij ASK Romein.

De Prins Clausbrug in Dordrecht, naar een ontwerp van de hand van René van Zuuk Architekten, zal een krachtige sculpturale ‘landmark’ voor de gemeente Dordrecht vormen. Zo steekt de mast van de beweegbare fiets- en wandelbrug maar liefst 55 m in de lucht. De bouw van de brug, die uiteindelijk de nieuwbouwwijk Stadswerven met het stadscentrum van Dordrecht zal verbinden, zit dan ook vol uitdagingen en laat zich kenmerken door een bijzonder architectonisch ontwerp. Dat ontwerp zorgt voor een opmerkelijk systeem van beweegbare elementen, waarvan de mechaniek allemaal weggewerkt wordt in zeer smalle ruimtes. Voor de engineering van deze iconische brug sloegen Hillebrand en Dura Vermeer de handen ineen met IV Group, een multidisciplinair ingenieursbureau. Door de intensieve samenwerking tussen Hillebrand en IV Group, werd een model ontworpen dat niet alleen mooi oogt, maar ook aan al deze uitdagingen tegemoet komt.

De onderbouwwerken zijn momenteel zo goed als afgerond en volgens de planning vindt in april de plaatsing van het eerste deel van de bovenbouw plaats.

Plaatsing eerste deel

“Het ontwerp is dusdanig complex dat we er ongeveer een jaar aan gesleuteld hebben”, vertelt Martijn Kuzee. “Het kostte heel veel werk om het voor elkaar te krijgen, maar intussen zijn we wel volop aan het bouwen. Dura Vermeer is op zijn beurt bezig met de onderbouw, inclusief funderingen, palen, grondwerk, betonwerk, de elektrotechnische installatie en het remmingwerk dat de brug moet beschermen tegen aanvaringen. De onderbouwwerken zijn momenteel zo goed als afgerond en volgens de planning vindt in april de plaatsing van het eerste deel van de bovenbouw plaats. In onze fabrieken maken we alle stalen onderdelen. De pijlers worden in Rotterdam gemaakt en op de locatie in Dordrecht vinden alle andere betonwerken plaats.”

Hillebrand is binnen het consortium verantwoordelijk voor de bovenbouw, met name het staalwerk van de brugconstructie. Martijn Kuzee: “Inclusief het ontwerp en de bouw van de hydraulische aandrijving. Het hele ontwerp in al zijn grootsheid en complexiteit is zonder twijfel de grootste uitdaging in dit project. De constructie is zeer rank waardoor er weinig ruimte is om de krachten kwijt te kunnen. En gezien de grootte van de brug komt er heel wat kracht bij kijken. Zoals bij ieder project proberen wij met ons ontwerp zo technisch en economisch mogelijk te beantwoorden aan het architectonisch ontwerp. Precieze laswerken en hoogwaardige materialen zijn hierbij cruciaal.”

De Prins Clausbrug in Dordrecht, naar een ontwerp van de hand van René van Zuuk Architekten, zal een krachtige sculpturale landmark voor de gemeente Dordrecht vormen.

Indrukwekkend uithangbord

De brug zal in totaal 140 m lang worden. De verzwaarde mast, met een gewicht van 350 ton – dient als contragewicht en zorgt er met cilinders voor dat de 46 meter lange brugklep kan worden opengezet. Een imposante ballastmast en een pendelstaaf die ver de lucht in steken vormen het beweegbare deel en maken een bijzondere beweging als de brug opent of sluit. “Het wordt een indrukwekkend uithangbord voor de stad. De brug verbindt een nieuwbouwgebied met de Dordrechtse binnenstad en zorgt zo voor een zeer snelle verbinding. Voor Hillebrand is dit zonder twijfel een erg bijzondere referentie, mede dankzij het bijzondere architecturale aspect. Het was niet eenvoudig om het architectonisch en het technisch ontwerp te laten samensmelten. Wat dat betreft is het steeds een kwestie van geven en nemen, maar het resultaat mag er zeker zijn. Het is juist onze kracht om de techniek te implementeren in het ontwerp en ik ben dan ook best trots dat we met Hillebrand dergelijke projecten kunnen realiseren”, besluit Martijn Kuzee.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.