Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Digitalisering in de Geo-wereld dankzij zelfontwikkelde tools en software
Geomaat verzorgt de maatvoering bij de Entree van Amsterdam.

Digitalisering in de Geo-wereld dankzij zelfontwikkelde tools en software

Ongeveer twintig jaar geleden werd ‘geo-maatschap’ Geomaat opgericht door drie noordelijke aannemers. Twee decennia later heeft het bedrijf een vestiging in Groningen en Amersfoort en werken er ruim honderd specialisten aan een tal van expertises. Zo houdt Geomaat zich bezig met landmeten, maatvoeren, 3D-laserscannen, mobile mapping, drone mapping en slimme data-analyses. 

Bob Wind, vestigingsmanager in Amersfoort, vertelt bevlogen over de innovaties en ontwikkelingen binnen het landmeetkundige ingenieursbureau. “De infrasector zit in ons DNA verankerd. We werken voor veel grote maar ook voor kleinere aannemers door het hele land. Neem nou de Aanpak Ring Zuid in Groningen, de Vechtdalverbinding en de Rijnlandroute. Behalve in de wegenbouw zijn we ook volop actief op en rond het spoor, de offshore en de woning- en utiliteitsbouw. Kenmerkend voor onze organisatie is de wil om te verbeteren. De technologie gaat hard, ook bij ons. Zo hebben we een afdeling Proces & Innovatie die dagelijks werkt aan de verbetering van ons werkproces en nieuwe slimme software en tools bouwt. Zo staat de ontwikkeling binnen onze verschillende expertises nooit stil. Onze afdeling Proces & Innovatie is momenteel zelfs bezig met het ontwikkelen van Artificial Intelligence-technieken.” 

Artificial Intelligence-technieken 

“In samenwerking met TNO ontwikkelen we software voor het inzetten van Artificial Intelligence”, zegt Wind. “Hiermee maken we slimme berekeningen en automatische analyses op onze 3D-puntenwolken. We gebruiken neurale netwerken en lerende systemen, zoals Google dat ook doet. Het doel van de AI-technieken is om aan al die miljarden punten in de 3D-puntenwolk volledig geautomatiseerd een identiteit toe te kennen, om zo alle objecten te identificeren. Denk bijvoorbeeld aan objecten als bomen, belijning, geleiderail, markeringen en lichtmasten. Een ontwikkeling die het leven van wegenbouwers maar ook voor beheerders een stuk makkelijker gaat maken. In één oogopslag is onder meer zichtbaar hoe de lichtmasten erbij staan of wat de staat is van het wegdek.”

Artificial Intelligence in een puntenwolk.

C5-IRI-tool 

Over de staat van het wegdek gesproken, één van de laatste ontwikkelingen is Geomaat haar C5-IRI-tool, waarmee ze uit de 3D-puntenwolk de langsonvlakheid van het wegdek bepalen. Wind: “Zo maken wij dus digitaal een berekening van het rijcomfort van de weg. Er is zo ontzettend veel informatie uit de scandata te halen. Het mooie is dat als een aannemer op een later moment een andere vraag heeft over hetzelfde traject, wij de puntenwolk openen en ook deze informatie leveren. Dat noemen we: éénmalig inwinnen voor meervoudig gebruik.”

Infra Totaal-concept

De zelfontwikkelde tools en software past Geomaat toe in het Infra Totaal-concept. “Bij grote infrawerken vervullen wij vaak een coördinerende rol”, zegt Wind. “Dat maakt dat we bij het gehele project betrokken zijn. Hierin volgen we de volledige cyclus van het infrawerk. We komen als eerste op een werk (opnemen nul-situatie) en verlaten het als laatste (opleverdossier).”

Vanuit de data die zij inwinnen met de Streetmapper-IV, realiseert Geomaat machinemodellen om asfalt- en freesmachines aan te sturen. “Dit ondersteunen we met de kennis en ervaring van onze weginspecteurs, asfaltontwerpers en 3D-experts. Precieze maatvoering is het fundament van een succesvol infra- of bouwproject. Onze maatvoerders zijn dan ook nauw betrokken en zorgen samen met de werkvoorbereiders voor een goede voorbereiding. Na afronding van het project meten we de situatie opnieuw in en maken we een as-built/revisietekening voor het opleverdossier.”

“Ons motto: passie voor innovatief landmeten en maatvoeren. Dáár werken we met z’n allen aan bij Geomaat”, besluit Wind trots.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.