Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

Demerara Groenhart Hout voor de Nieuwe Sluis

Klaar om in de container te gaan.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Hupkes Houthandel

19 maart 2021 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Hupkes Houthandel uit Dieren zet in opdracht van aannemerscombinatie Sassevaart deze exotische houtsoort in om het remmingwerk te vervaardigen voor de Nieuwe Sluis. “Deze houtsoort heeft FSC-certificering en wordt gekenmerkt door een hoge vezeldichtheid en de hoogste sterkteklasse, D70. Ideaal dus om als remmingwerk in te zetten”, vertelt Stefan Meinhardt, directeur en mede-eigenaar van Hupkes Houthandel.

Een bijzondere reis…

Er is een leveringsplan opgesteld voor het hout voor de vier sluisdeuren. Binnen dit plan legt het hout een wereldreis af. Meinhardt legt uit: “Dit hout komt uit een duurzaam beheerd bos, het Iwokrama regenwoud in Guyana. In Iwokrama wordt het hout gezaagd, waarna het 480 km vervoerd wordt naar Georgetown, om aldaar in een container geladen te worden. Deze gaat verzegeld en wel op de boot naar Rotterdam, waar het 25 dagen later aankomt. Na het inklaren wordt de container op transport gezet naar Dieren, waar wij het hout herzagen, om alles recht te maken. Daarna komt de schaafbank en worden er twee langsvellingkanten geschaafd, aan de zichtzijde. Vervolgens worden er drie hijsgaten geboord in de 250 mm dikke en 400 mm brede balken. Aansluitend worden er balken gezaagd, op de juiste lengtes. De grootste lengte meet 2000 mm en weegt 250 kg. We verpakken de balken per vier stuks en deze worden in bundels weer in de container geladen, die daarna teruggaat naar Rotterdam. Na het fumigeren* van de container wordt deze weer verzegeld en kan de reis naar China beginnen, naar de fabriek waar de stalen sluisdeuren gebouwd worden. Uiteindelijk wordt het hout daar op de juiste posities op de sluisdeuren gemonteerd. Samen met de sluisdeuren wordt het hout dan weer verscheept naar Nederland. Een echte wereldreis dus.”

Monsterstukken van het hout voor de Nieuwe Sluis, deze werden vooruit gestuurd naar China.

Strakke planning

Hupkes is een van de laatste zagerijen in Noordwest-Europa gespecialiseerd in hardhouten waterbouwproducten. “Het is een uitstervend specialisme”, legt Meinhardt uit. “Met de kennis van hout die we bezitten zijn we op Demerara Groenhart uitgekomen, vanwege de dichtheid en sterkte. Broodnodig, als je bedenkt welk formaat schepen er tegenaan kunnen varen. Er hangt een strakke planning aan de leveringen die we doen. De eerste container (met hout voor één deur) is einde 2020 vertrokken, het hout voor de tweede deur in januari 2021, de rest volgt volgens planning.”

(*Veel bedrijven spuiten chemische bestrijdingsmiddelen in containers om te voorkomen dat de lading aangetast wordt door schimmels of ongedierte. Dit noemt men ‘fumigatie’ of ‘begassing’)     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht