Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

Dé totaalleverancier voor de GWW trekt zélf een nieuw jasje aan!

HKV-team-nieuwe-kleding-mei-2022-8000px-kopiëren

Tekst | Susan Peek 

Beeld | HKV – Tricorp - Schijvens

8 september 2022 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

Bedrijfskleding, persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), wegbebakening, gereedschappen en reclame & sign: allemaal enorm belangrijk in de GWW, infra, transport en logistiek. HKV biedt een uitgebreid assortiment en ontzorgt de klant. Over de kracht van deze totaalleverancier en hoe ze dat verhaal de komende tijd meer gaan delen, vertelt Dirk Jan van Beem, eigenaar van HKV. Inkoopmanager Jan Henk van Beem gaat in op de duurzame, circulaire bedrijfskleding die HKV biedt.

Het team van HKV in een nieuw jasje. (Beeld: HKV)

“Niet alleen de producten, maar vooral de manier waarop wij onze relaties centraal zetten, maakt ons uniek”, begint Dirk Jan. “Dat is gebleken uit het markt- en klanttevredenheidsonderzoek dat we hebben laten uitvoeren. Onze klanten waarderen het persoonlijke contact, onze oprechte interesse en dat we alles op alles zetten om aan hun verwachtingen te voldoen. Zo maken wij kwaliteit persoonlijk.”

We willen een 9 zijn voor onze relaties

HKV scoorde met het klanttevredenheidsonderzoek een prachtige 8,1. “Alleen willen we het nóg beter doen. Zodat we onze klanten continu de dienstverlening bieden die zij verwachten. We gaan voor de 9!” Dirk Jan is ervan overtuigd dat wanneer de organisatie, de cultuur, de juiste mensen en de tools in balans zijn, je naar die 9 kunt toewerken. “Ik vind het belangrijk dat onze eigen mensen hier op hun plek zitten en dat ze vanuit hun hart werken. Want het team zorgt voor het succes en de continuïteit van ons bedrijf”, zegt Dirk Jan.

Het team maakt het verschil

“Dus hebben we – naast het externe onderzoek- ook intern gekeken hoe we er als organisatie voor staan. Uit diepte-interviews met onze eigen mensen kwam het zorgzame en strak georganiseerde karakter van HKV naar boven. Samen met een brandingbureau hebben we vervolgens duidelijke kernwaarden uiteengezet.”

De kernwaarden van HKV:

Verantwoordelijkheid: doen wat we zeggen, nemen onze taken serieus en zijn betrokken bij het resultaat van ons werk

Werkethiek: bereid hard te werken en door te gaan tot het werk af is

Klantgericht: constant bezig de klant te leren kennen en aan zijn behoeftes te voldoen

● Resultaatgericht: weten met welk doel we iedere dag gaan werken en willen praktisch resultaat zien van ons handelen

Flexibel: kunnen schakelen bij nieuwe ontwikkelingen en bewegen makkelijk mee met de klant en zijn wensen

“Het bepalen van de kernwaarden alléén is niet voldoende. Ons verhaal moeten we met iedereen delen. Dat is de reden dat we zelf een nieuw jasje aantrekken. Dat vond ik wel lastig, gezien de waardevolle geschiedenis van ons familiebedrijf”, zegt Dirk Jan, “maar met dit nieuwe logo komen we dichterbij onszelf. Het vertelt een verhaal: óns verhaal!”

Een circulair jasje

Een nieuwe huisstijl… maar het vertrouwde karakter van HKV blijft! Zo is het bedrijf onverminderd bezig met circulariteit en duurzaamheid. “Ook die jas past ons als gegoten”, begint Jan Henk. “Bij HKV voelen we ons verantwoordelijk om onze producten en onze dienstverlening zo duurzaam mogelijk te leveren. Daardoor zijn we continu op zoek naar alternatieve grondstoffen voor onze producten met circulariteit als ultiem doel.”      ❯

Een compleet circulair assortiment

“De textielindustrie is de op één na vervuilendste industrie in Nederland”, weet Jan Henk. “Door oude bedrijfskleding te hergebruiken, kan er zo’n 99% waterverbruik, 40% energieverbruik en 40% CO2-uitstoot bespaard worden. Als grote leverancier van bedrijfskleding, kunnen we daar dus een enorme bijdrage aan leveren. Dat kunnen we niet alleen, we doen het ook!” Zo biedt HKV meerdere duurzame kledingpakketten aan. Variërend van kledingstukken met deels gerecyclede grondstoffen, tot volledig circulaire werkkleding. Zo is er de Rewear-collectie van Tricorp. Bij de productie van deze duurzame kledinglijn wordt het waterverbruik en de CO2-uitstoot verminderd. Dat is mogelijk doordat er PET-flessen worden gerecycled tot nieuwe polyester garens én vanwege het gebruik van biologisch katoen, dat verbouwd is met gebruik van regenwater en efficiënte irrigatie. “Uniek is dat Rewaer het complete assortiment aan bedrijfskleding aanbiedt, zodat je je volledig kunt kleden in gerecyclede kleding. Duurzaam, met behoud van kwaliteit én marktcomform geprijsd.” Verder biedt HKV de T’riffic-lijn van Confectiefabriek Schijvens. “Zij vervezelen zelf oude ingeleverde kleding om daar nieuwe items van te maken”, zegt Jan Henk.

Retourstroom volledig ontzorgd

Naast het aanbieden van circulaire kleding, gaat HKV nog een stap verder. “We ontzorgen onze klanten volledig op het gebied van de retourstroom van kleding en PBM. Zo staat er een retoursysteem op al onze locaties, maar we kunnen ook een doos of rolcontainer op locatie of bij een project plaatsen. De bijbehorende rapportages maken inzichtelijk wat er teruggaat, wat het aan CO2-reductie oplevert en wat je er mee bespaart voor het milieu. Soms is dat wenselijk vanuit de Wet Kwaliteitsborging, een CO2-prestatieladder of aanbesteding, maar het mooiste is het als het vanuit de klant zelf komt. We merken gelukkig steeds vaker dat het normaler wordt om gebruikte kleding niet meer bij het restafval te doen.” Jan Henk tot slot: “Ik vind het mooi om te zien om die cirkel rond te krijgen met elkaar. Samen kom je verder.” 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht