Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
De toekomst van infrastructurele projecten

De toekomst van infrastructurele projecten

Weet jij wat de toekomst voor jouw bedrijf in petto heeft? De toekomst nadert snel, vooral op het gebied van infrastructurele projecten. Duncan McCormick, Construction Software Sales Specialist bij Topcon, is een echte expert op dit gebied. Hij weet alles over de uitdagingen die bouwbedrijven in het veld tegenkomen en hij weet hoe hij hen kan helpen. In dit artikel deelt hij zijn uitgebreide kennis om ons inzicht te geven in de toekomst van infrastructurele projecten.

Digitalisering en optimalisatiemogelijkheden
Een van de grote veranderingen van onze tijd is de digitalisering. Omdat we blijven digitaliseren, hebben we de mogelijkheid om in de toekomst nog meer te optimaliseren, vindt Duncan McCormick: “Ik denk dat iedereen zijn eigen mening heeft over digitalisering en optimalisatie. Ik ben ervan overtuigd dat Internet of Things, AR en VR ons in staat zal stellen om virtuele scenario’s te verkennen die een impact hebben op onze echte wereld. Momenteel zijn er 36 miljard aangesloten apparaten en dit aantal neemt nog steeds toe. De bouwsector staat er niet bepaald om bekend nieuwe technologieën snel te omarmen. Overheden spelen echter hun rol, omdat ze zich er pijnlijk van bewust zijn dat we niet kunnen verwachten dat we de uitstoot van broeikasgassen kunnen verminderen als niet alle belanghebbenden bereid zijn om proactief en voorspellend op te treden op basis van de gegevens waarover ze nu beschikken”.

En hij gaat verder met een gedurfde uitspraak over de toekomst van de industrie als geheel: “Het echte potentieel ligt aan de voeten van de aannemers. Naar mijn bescheiden mening is de bouwsector de meest interessante plaats om nu te opereren. Daar is een overvloed aan oplossingen die een aantal problemen kunnen oplossen, waaronder het vermijden van faalkosten en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen. De technologie is er. We moeten er gewoon op inspelen.”

De slimste weg naar efficiëntie
Het primaire doel van elk infrastructuurproject is om het in één keer goed te krijgen, zodat faalkosten als gevolg van herbewerking of inefficiënt beheer van bodemmaterialen worden vermeden. 60 procent van de infrastructuurprojecten met grondwerken ligt boven het budget of achter op schema. 25 tot 50 procent van de materialen wordt verspild door inefficiënt beheer. 30 procent van de bouwkosten is het gevolg van zaken die opnieuw moeten worden gedaan. Dit zijn allemaal kosten die vermeden kunnen worden door slimmer te werken. Gebruik dan liever software die helpt om het de eerste keer goed te krijgen.

Verklein je ecologische voetafdruk terwijl je tijd bespaart
Er bestaat een sterke koolstofkostenrelatie tussen de emissies die worden toegeschreven aan het verplaatsen van grondmateriaal op grote bouwplaatsen en de kosten van het verplaatsen van aarde. Dus de kosten van het verplaatsen van aarde verlagen betekent ook de ecologische voetafdruk verkleinen. Zo eenvoudig is het eigenlijk, er is een sterke correlatie. Daarom kun je tijd, geld en uitstoot besparen door het in één keer goed te krijgen als je wilt dat het project een financieel en ecologisch succes wordt.

DynaRoad

DynaRoad is een prachtig bewijs hoe we slimmer werken in de praktijk brengen.

Goed advies voor veranderende tijden
Als je als bedrijf mee wilt gaan met de veranderende tijden, moet je ervoor zorgen dat je bepaalde valkuilen vermijdt. Duncan McCormick is hier heel duidelijk over: “Ten eerste zou ik alle software- en hardwareoplossingen vermijden die niet toekomstbestendig zijn. Ten tweede, kijk naar de huidige productportfolio en bepaal of deze producten onderling verbonden zijn en kunnen samenwerken met systemen van andere belangrijke leveranciers op de markt. Vraag met wie de leverancier heeft samengewerkt. Ten derde, geloof de hype niet! Vraag de leverancier van producten en diensten om een ‘proof of concept’ of nog beter, vraag om echte projecten te zien die hebben geprofiteerd van het gebruik van deze technologieën. Dat is het bewijs.”

De toekomstbestendige oplossing
Duncan McCormick is Topcons expert als het gaat om software die het complete infrastructurele proces van begin tot eind verbetert. Hij weet alles over DynaRoad, de software van Topcon: “DynaRoad is er in drie verschillende modules: Plan, Schedule en Control. Plan is voor optimalisatie op basis van de transportafstand en materiaalsoort. Je kijkt zo niet alleen naar hoe ver je het materiaal moet verplaatsen, maar ook naar hoe je het materiaal optimaal kunt gebruiken. Met Schedule is werk inplannen en werken volgens planning heel simpel. Dat heeft te maken met het ‘mass haul diagram’. De software heeft ook een krachtig hulpmiddel voor het opsporen van ‘clashes’ tussen tijd en afstand. Met de besturing is de voortgang te volgen door het plan voor mass haul handmatig bij te werken. Of, als je gebruikmaakt van Topcon SiteLink 3D, kun je de transportinformatie downloaden van onze managementoplossing in de cloud.”

DynaRoad is een prachtig bewijs hoe we slimmer werken in de praktijk brengen. Om dit te kunnen doen, moet een bedrijf de methodologie veranderen en dat kan best spannend zijn, legt Duncan McCormick uit: “Het leren gebruiken van nieuwe software en het toepassen van nieuwe methoden kan eng zijn. Maar als het eenmaal deel uitmaakt van je dagelijkse routine, vraag je jezelf af waarom je DynaRoad niet al jaren geleden bent gaan gebruiken. Ik grap altijd dat de speciale saus van DynaRoad bestaat uit twee eenvoudige ingrediënten. Een daarvan is een Excel-spreadsheet, die enkel de basisgegevens van het graaf- en vulvolume bevat. De andere is de unieke manier waarop DynaRoad pdf-tekeningen maakt op basis van geolokalisatie. Die zijn naar wens aan en uit te zetten. Als je deze twee eenvoudige ingrediënten hebt, die elke aannemer of projecteigenaar heeft, ben je al halverwege om ervoor te zorgen dat je project niet het slachtoffer wordt van een budgetoverschrijding of uitgelopen planning.”  


Wat maakt DynaRoad anders dan andere systemen in de markt?

  • De software heeft zich bewezen en is al meer dan 20 jaar op de markt.
  • Een nieuwe versie genaamd MAGNET Project komt in 2019 uit. 
  • Deze versie omvat ook een krachtige open BIM-tool. 
  • Door de gebruiksvriendelijke interface is het gemakkelijker om mee te werken dan veel van de afzonderlijke systemen die voorheen door klanten werden gebruikt.
  • Inclusief een tekentool waarmee je het werk grafisch kunt plannen en inplannen.
  • Toon zoveel pdf’s van de bouwplaats als je wilt door middel van geolokalisatie.
  • Beschikt over een krachtige tool voor het opsporen van ‘clashes’ tussen tijd en afstand.
  • Kan worden toegepast op zowel gebieds- als lineaire projecten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.