Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
De spreekwoordelijke brug tussen expertise in staalbouw en kunstzinnig construeren

De spreekwoordelijke brug tussen expertise in staalbouw en kunstzinnig construeren

Binnen het definitieve ontwerp voor de uitbreiding van het gebouwencomplex van Luchtverkeersleiding Nederland op Schiphol Oost is er één element dat extra opvalt. Het is de verbindingsbrug die het oude gebouw en het nieuwe gebouw met elkaar gaat verbinden. In bouwteamverband is het ontwerp tot stand gekomen. Ector Hoogstad Architecten is verantwoordelijk voor het algemene ontwerp. Octatube heeft, als drijvende kracht achter de esthetiek, het ontwerp technisch verder uitgewerkt om het geheel maakbaar te krijgen. De Kok Staalbouw heeft samen met Bouwcombinatie Sprangers-Kuijpers & Octatube dit uitdagende project op zich genomen.

De brug zelf is een kunstwerk op zich: een architectonisch hoogstandje, bestaand uit ovalen, stalen ringen, met daartussen ronde buizen die geschoord worden ingezet. De opdracht voor het bouwen van deze complexe staalconstructie ging naar De Kok Staalbouw, uit het Noord Brabantse Heerle. Wie anders heeft er zoveel ervaring in het vervaardigen van bijzondere staalconstructies, waarbij vorm, functie en passing volledig in balans zijn?

Een paar fikse uitdagingen
We spreken met Kees Hoendervangers, projectmanager bij De Kok Staalbouw. “De eerste uitdaging die bij een dergelijk ontwerp komt kijken, is precisie in maatvoering. Daar worden zeer hoge eisen aan gesteld. Het ontwerp vraagt om zeer veel laswerk, waarbij het de kunst is om te anticiperen op de rek en krimp die optreedt tijdens het lasproces en het eindproduct qua maatvoering exact binnen de gestelde toleranties te laten vallen”, opent Hoendervangers het gesprek.

De tweede uitdaging was transport. “We hebben het over twee brugdelen die op transport moesten, om ter plekke aan elkaar gezet te worden. Per deel 24 meter lengte bij een breedte van 6,1 meter en een hoogte van 4,6 meter. Vervoer over water was de enige optie, maar om vanuit Heerle te kunnen verschepen moest er toch eerst een rit plaatsvinden naar Roosendaal. Daartoe is een deel van de snelweg afgesloten geweest. Uiteindelijk is de tweedelige constructie per ponton naar Amsterdam vervoerd.”

Een stalen pad door de boomkruin heen
“De brugdelen worden na aan elkaar gezet te zijn ingehesen tussen de twee gebouwen. Het geheel wordt gedragen door een stalen boom met vier grote takken. Deze boom komt tussen het fietspad en de autorijbaan. Eerst wordt het geheel nu bekleed met glas, beplating en vloerdelen. Als alles straks klaar is in mei, dan kan men de oversteek volledig geklimatiseerd en overdekt maken”, zegt Hoendervangers tot besluit.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.