Tunnel boren Leiden

Een kijkje in de Tunnelboormachine. (TBM). (Beeld: Guus Schoonewille)

02:43
18-05-2020

De RijnlandRoute in wording vraagt om breed management

De tunnel in de RijnlandRoute -2,5 km lang- waaraan zo hard gewerkt wordt momenteel is onderdeel van de N434. In totaal praten we over een lengte van circa 4 kilometer, waarvan 1,4 kilometer verdiept ligt.

Mobilis maakt onderdeel uit van COMOL5, het bouwconsortium dat de tunnel realiseert voor de provincie Zuid-Holland. De tunnel is heel belangrijk voor het traject, de RijnlandRoute bestaat echter uit een groter geheel. Mobilis heeft naast het management van de tunnel ook het management over de activiteiten rondom de A4 en A44 onder haar vleugels. Rick Pattipeilohy treedt op als Projectdirecteur RijnlandRoute, namens Mobilis. We spreken hem over zijn werk binnen dit bijzondere project.

Je komt de medewerkers letterlijk overal tegen

“De kracht van Mobilis ligt in de managementtaken”, opent Pattipeilohy het gesprek. “We leveren heel veel mensen, die verdeeld over het totaalproject echt overal werken. We leveren vanuit Mobilis veel stafpersoneel en een behoorlijk aandeel in management. Onze managers vind je op de projecten A4, A44, op procesmanagement, op de financiële boekhouding en we leveren de contractmanager en projectdirectie.”

Hijsen van het boorschild. (Beeld: Rick Keus)

Hijsen van het boorschild. (Beeld: Rick Keus)

 

Ook op andere niveaus komen we mensen van Mobilis tegen. “Op Hoofduitvoering, Uitvoering, Werkvoorbereiding en Ontwerp”, somt Pattipeilohy op. “We zijn dus over het hele project behoorlijk breed aanwezig.” Op de vraag hoe een typische RijnlandRoute dag er voor hem uitziet, antwoordt hij: “Elke dag vindt er wel overleg plaats met onze eigen managers en die van de opdrachtgever. Dat overleg vindt zowel binnen plaats, als het om het proces gaat, als buiten, wanneer het over het product gaat. We bewaken elke stap in het bouwproces nauwkeurig en plegen overleg op de hoofdlijnen. Het doel is om te proberen af te stemmen of alles efficiënt genoeg verloopt en of er geen risico’s zijn. Persoonlijk bekeken wordt mijn ‘interne klant’ gevormd door de vier aandeelhouders binnen COMOL5. Men brengt mij op de hoogte van de besluitvorming op hoofdlijnen. De dagelijkse leiding geschiedt op het werk.”

Afstemmen tunnelinstallatie

Mobilis stemt met Croonwolter&dros, de verantwoordelijke voor de tunnelinstallatie, af wat de volgorde van werkzaamheden is voor het installeren van de tunnelinstallatie. “We bepalen wie, wat, wanneer doet. De werkzaamheden kun je in twee takken van sport opsplitsen. Eerst komt het grove werk aan de beurt, het civiele stuk, zoals het realiseren van tunnel, dienstgebouw en kabelkoker. Daarna is het installatietechnische deel aan de beurt.”

Om dit werk te kunnen doen moet je de nodige bagage meebrengen, is de mening van Pattipeilohy. “Ik zit als een spin in het web en kan mijn werk alleen doen dankzij mijn ervaring. Zonder die bagage zou ik het overzicht niet kunnen krijgen en houden. We praten over zeer veel disciplines die binnen veel lagen bij elkaar komen. Het werk is complex en we zijn vanaf nul gestart. Voor de vier aandeelhouders betekent dit project dat er veel mankracht ingehuurd moet worden. Omdat ‘de trein reeds is vertrokken’ moet ik kijken of iedereen op de juiste plek zit en de juiste capaciteiten heeft. Mijn werk is vooral een vertrouwenskwestie, omdat ik altijd tussen vuren inzit. Daarom moet iedereen blind kunnen varen op mijn oordeel en rapportage.”

2020-04-fotoreportage-rick-pattipeilohy-boortunnel-1ent_id4-kopieren

Rick Pattipeilohy bij de boortunnel.

 

Het is en blijft mensenwerk

Pattipeilohy is enorm te spreken over zijn werk. “Enorm leuk om te doen. Het allerleukste is het werken met mensen. Ik probeer niet alleen maar op de hoofdlijnen te blijven zitten, maar prik ook graag dieper in de details. Een goede rapportage in de hele kolom is daarbij van cruciaal belang. Je kunt nog zoveel denken te weten, soms moet je gewoon vertrouwen op een onderbuikgevoel wat je hebt. Vanwege de jarenlange ervaring kun en mag je dat gevoel niet negeren. Wel moeten de feiten te allen tijde gecheckt worden natuurlijk!”

De rol die Pattipeilohy heeft binnen het project RijnlandRoute mag ook het predicaat ‘motivator’ dragen. “Als manager dirigeer en controleer ik en stuur ik bij waar nodig. Als leider vind ik het menselijk aspect zeer belangrijk. Samenwerken is key bij mij. Binnen de gestelde kaders probeer ik het beste uit de mensen te halen, door hen taken en verantwoordelijkheden te bedelen die passen bij de persoon. Al snel weet je of iemand geschikt of ongeschikt is voor een bepaalde functie.”

Over Mobilis

Als civiele bouwer werkt Mobilis al jaren aan toonaangevende projecten die oplossingen bieden op het gebied van infrastructuur, water & energie en industrie. Hierbij staat centraal het aangaan van een duurzame en transparante relatie met opdrachtgevers en samenwerkende partijen. Mobilis is ervan overtuigd dat beter bouwen begint met slim verbinden. Belangrijk, want alles in de bouw draait om verbinding!

Over de combinatie:

Mobilis werkt in de combinatie COMOL5 aan het project de RijnlandRoute. Comol5 is een internationale aannemerscombinatie van de TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&dros, VINCI Construction Grands Projets en DEME Infra Marine Contractors.      

Tekst | Jan Mol Beeld | Mobilis / Guus Schoonewille / Rick Keus

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Mobilis , RijnlandRoute

Over Mobilis

Slimmer verbinden, beter bouwen
Lees meer over Mobilis

GROND/WEG/WATERBOUW partners

gs_comol5-028-kopierenkemp_11282_afl_kobelco_sk210hlc_lr_markusse_01_hr-kopieren