Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

“De NLCS maakt mijn werk netter, duidelijker én leuker” Wesley Kleinveld (DAGnl) over de Nederlandse CAD Standaard

kantoor-van-civil-management-in-huissen-onderdeel-van-dagnl

11 december 2019 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

Een carrière zonder NLCS kan Wesley Kleinveld zich allang niet meer voorstellen. De projectleider van ingenieursbureau Civil Management (Huissen) was een van de ‘early adopters’ van de Nederlandse CAD Standaard. Verreweg het grootste voordeel: de uitwisselbaarheid van het tekenwerk.

Kleinveld is sinds 2012 werkzaam bij Civil Management, een bureau voor integraal projectmanagement waar – volgens de eigen website – ‘vakidioten’ werken met hart voor de zaak en passie voor het vak. Daarnaast is Civil Management één van de entiteiten van DAGnl, een groep die bestaat uit verschillende adviesbureaus met ieder een eigen specialiteit in de grond-, weg- en waterbouw (zie kader). De projectleider legt uit: “DAGnl is een samenwerking tussen meerdere marktpartijen. Dankzij onze grote achterban kunnen we projecten van iedere grootte aannemen. Via onze partners hebben we immers alle kennis, kunde en capaciteit in huis, maar we behouden wel onze korte lijnen. Bijkomend voordeel van deze constructie is dat we via DAGnl gezamenlijk diensten kunnen inkopen, zoals IT-oplossingen. Ieder bedrijf behoudt zo zijn identiteit, maar we werken wel allemaal op dezelfde manier.”

Wesley Kleinveld

Uitwisselbaarheid

Het opleveren van tekenwerk doet Kleinveld al sinds jaar en dag conform de NLCS. “De uitwisselbaarheid is verreweg het belangrijkste voordeel van de NLCS”, stelt hij. “Het is een duidelijke tekenstandaard die iedereen in één oogopslag begrijpt. Dat maakt ons werk een stuk gemakkelijker. Daarnaast voorkomt het een hoop tijd en dus kosten.”

Vroeger was hij bijvoorbeeld al gauw een halve dag bezig met een tekening van derden, voordat hij er iets bruikbaars van had gemaakt voor toepassing in zijn eigen werk. “Niets is zo vervelend als een tekening die niet op coördinaten ligt en geen laagopbouw kent. Kortom: die niet volgens een vaste tekenstandaard is gemaakt. Krijg je dezelfde tekening aangeleverd in NLCS-formaat, dan is het in een kwartiertje opgelost. Werken conform de NLCS scheelt ons dus aanzienlijk in tijd. Neem het project voor de gemeente Haaksbergen, waarin we de verkeersontsluiting op de nieuwe N18 hebben ontworpen. Alles conform de NLCS. Daardoor waren er nauwelijks interpretatieverschillen en verliep de uitvoering heel soepel.”

Uniforme uitstraling

Ook intern, binnen DAGnl, is de uitwisselbaarheid van tekenwerk een van de grootste voordelen van de NLCS. Bovendien is de uitstraling naar buiten dankzij de NLCS altijd hetzelfde en herkenbaar. Al is die uniformiteit nóg beter sinds DAGnl werkt met InfraCAD, een tool om conform NLCS te tekenen. Kleinveld: “Een paar jaar geleden zijn we op zoek gegaan naar een geschikte tool om met de NLCS te werken. We hadden in het verleden een eigen tool ontwikkeld, maar we waren veel tijd en energie kwijt met het bijhouden daarvan. De NLCS blijft zich immers ontwikkelen, net als AutoCAD. En we zijn natuurlijk liever bezig met ons werk dan met het ontwikkelen en bijhouden van software.”

Uiteindelijk kozen ze voor InfraCAD. “Een heel gebruiksvriendelijke, intuïtieve tool die duidelijk vanuit de behoefte van de gebruiker is ontwikkeld. Na een paar persoonlijke instellingen kun je al aan de slag.
Symbolen gebruiken, lagen aanmaken, een heldere, bedrijfseigen bibliotheek inrichten: het gaat als vanzelf. Inmiddels zijn onze tekeningen in één oogopslag te herkennen als DAGnl-ontwerpen, ongeacht op welke locatie of door welke tekenaar deze gemaakt is. Dat is de uniforme uitstraling die we voor ogen hadden.”

Verkeersontsluiting nieuwe N18 in opdracht van Gemeente Haaksbergen – Projectie van NLCS ontwerp over gerealiseerd werk

NLCS en BIM

In de praktijk ondervindt Kleinveld dagelijks voordeel van de uniforme taal die ze bij DAGnl spreken. “Neem de aanleg van Park 15, een 120 hectare groot duurzaam bedrijvenpark aan de A15, centraal gelegen tussen de havens van Rotterdam en het Duitse Roergebied. Dat project loopt sinds 2015. Maar doordat we destijds al het tekenwerk in NLCS-formaat hebben opgeleverd, zijn die ontwerpen nog steeds probleemloos overdraagbaar, bijvoorbeeld aan een civiel aannemer die de tekeningen nodig heeft om een kavel te ontwikkelen.”

Ook het feit dat de NLCS een BIM level 1-standaard is, speelt een positieve rol. “Al blijft BIM een breed begrip”, aldus de projectleider. “In principe is ieder stukje informatie dat je aan een tekenobject meegeeft al een vorm van BIM. Wij ontwerpen de meeste 3D-modellen conform de NLCS: we werken onze 2D-tekeningen op naar
3D-modellen, met behoud van de laagstructuur. Handig, bijvoorbeeld bij het maken van machinemodellen voor partners in de
aannemerij.”

Netter en duidelijker

Al met al ziet Kleinveld toekomst in de NLCS, ook al gebruiken nog niet alle partijen in de GWW-sector de Nederlandse CAD-standaard. “Maar het zijn er steeds meer. Overheden hebben de NLCS immers verplicht gesteld bij het aanleveren van tekenwerk. Een goede zaak; als het aan mij ligt, gaat iedereen snel volgens deze standaard werken. Er zijn nog opdrachtgevers die in eigen standaarden tekenen, vaak omdat hun hele systeem is ingericht rondom die standaard. Ik begrijp dat ze die niet zomaar overboord gooien, maar aan de andere kant: als we allemaal dezelfde taal spreken, wordt het werk voor iedereen een stuk overzichtelijker. Bijkomend voordeel is dat je de kans op fouten verkleint, doordat het interpreteren van tekeningen veel minder vragen oproept. En dat heeft weer een positief effect op de kostenramingen die je maakt en contracten die je opstelt. Dankzij de NLCS wordt je werk een stuk netter, duidelijker én leuker.”      

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht