Platform over civiele techniek & infrastructuur
De koning opent het eerste snellaadplein ter wereld voor zwaar bouwmaterieel en elektrische vrachtwagens
Samen met WattHub-directeur Gerben van den Berg zette Koning Willem-Alexander symbolisch de stroomschakelaar van het grootste snellaadplein.

De koning opent het eerste snellaadplein ter wereld voor zwaar bouwmaterieel en elektrische vrachtwagens

En loopt daarbij op het duurzaamste, 100% circulaire asfalt

Op 28 september heeft Zijne Majesteit de Koning het eerste snellaadplein ter wereld voor zwaar weg- en bouwmaterieel officieel geopend: WattHub. Dit semipublieke snellaadplein is op eigen initiatief ontwikkeld door coöperatie Betuwewind, samen met bouwcombinatie Mekante Diek, bestaande uit Dura Vermeer, Ploegam en Van Oord. Aanleiding was de emissievrije opgave voor de dijkversterking Tiel-Waardenburg. 

Grote ambities in emissievrij bouwen

Het project dijkversterking Tiel-Waardenburg heeft de ambitie om volledig emissievrij te werken. Om dit mogelijk te maken, is er in de regio veel extra laadinfrastructuur nodig voor het opladen van de accu’s van zwaar bouwmaterieel en de elektrische vrachtwagens. Het laadplein WattHub is gebouwd op het terrein bij Avri in Geldermalsen en telt 42 slimme laadpalen met een laadvermogen tot 400 kW. Elektrisch rijden voor de transport- en bouwsector en daarmee emissievrij bouwen met behulp van lokaal opgewekte zonne- en windenergie wordt hierdoor mogelijk gemaakt.

De koning loopt op het duurzaamste, 100% circulaire asfalt; Circularpave, dat is toegepast op het terrein van WattHub.

100% circulair asfalt

In het kader van duurzaamheid is er voor het terrein van WattHub gekozen voor Circularpave: het 100% circulaire asfaltmengsel van Dura Vermeer, dat onder andere bestaat uit circulaire bitumen van Roof2Road. “Deze keuze alleen al levert een CO2-reductie op van 25% voor de onder- en tussenlagen en circa 60% voor de deklagen”, licht Gerben Bijker, directeur van Roof2Road toe. 

Circulaire bitumen

Bitumen worden over de hele wereld gebruikt en zijn een onmisbare component in asfaltwegen, dijken en dakbedekking. Maar deze waardevolle grondstof voor de infra- en bouwsector wordt alsmaar schaarser. Het is dus cruciaal dat er spaarzaam en circulair mee om wordt gegaan. In Nederland wordt bitumen circulair ingezet. Roof2Road produceert circulaire bitumen door dakbedekking te recyclen en levert daarmee een hoogwaardige circulaire bouwstof voor asfalt. “Door inzet van dit bitumen worden waardevolle grondstoffen behouden door ze opnieuw in te zetten in plaats van te verbranden. Zo is er sprake van upcycling van asfaltwegen, wat ook nog eens resulteert in een aanzienlijke CO2-reductie”, zegt Gerben.

Asfaltkwaliteitsloket 

Circularpave is gecertificeerd met het Asfaltkwaliteitsloket van CROW. “Dit geldt ook voor andere duurzame asfaltmengsel met circulaire bitumen”, zegt Gerben en noemt het een ‘gouden’ mijlpaal voor duurzaam en circulair asfalt. “Hiermee kan ook elke opdrachtgever onderbouwd voor Roof2Road asfalt kiezen.” Op dit moment is er al keuze uit meer dan twintig types asfaltmengsels met het circulaire bindmiddel voor gemeentes en provincies. Het behalen van dit certificaat op gerecyclede bitumen voor de wegenbouw geeft een belangrijke impuls aan de circulaire economie.

CO2-reductie in asfalt

“Door gebruik te maken van circulaire bitumen in asfalt heeft de overheid de mogelijkheid om CO2 te besparen en zo een wezenlijke bijdrage te leveren aan het behalen van de klimaatdoelstellingen”, zegt Gerben tot slot.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.