Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
De eerste sluis met kantelende sluisdeur
Aan de Eurex 60-stempels danken de wanden hun gladde structuur.

De eerste sluis met kantelende sluisdeur

Hier kantelt de verticale sluisdeur in een neerwaardse beweging over een hoek van 90° totdat hij horizontaal op de bodem van de sluis ligt en de schepen er overheen kunnen varen. Dat vroeg wel wat ingenieus bekistingswerk.

De aanpak van Sluis Eefde was onderdeel van een reeks waterbouwprojecten die Rijkswaterstaat uitvoerde om de bereikbaarheid van de Twente-kanalen te verbeteren. Bruggen, gemalen en oevers kregen een onderhoudsbeurt en een deel van het kanaal werd verruimd. Sluis Eefde kreeg niet alleen de onderhoudsbeurt, maar werd tevens uitgebreid met een tweede sluiskolk. Zo wil Rijkswaterstaat wachttijden voor de scheepvaart voorkomen en de toegankelijkheid voor zwaardere schepen vergroten.

Bijzonder ontwerp

Het ontwerp voor de tweede sluiskolk was bijzonder. Sterker nog, Sluis Eefde moest de eerste segmentdeur krijgen die bij opening naar de bodem draait. Als de sluis weer wordt gesloten, komt de segmentdeur weer omhoog. Een flinke uitdaging voor bekistingsspecialist Doka Nederland, die een slim en gedegen bekistingsconcept moest bedenken om dit ontwerp te kunnen realiseren.

Hoge eisen nauwkeurigheid

“Het is een drieledige oplossing geworden”, vertelt Remco de Jong, bekistingsadviseur van Doka Nederland. “Het boven- en benedenhoofd van de sluis, de sluiskolk zelf en de inkassingen van de sluisdeur. Maar de werkelijke uitdaging zat in de maatvoering. De sluis kan alleen goed functioneren als de sluisdeuren moeiteloos open- en dichtgaan. Daarom moesten de deuren  – en dus ook de bekistingen – exact op maat zijn. Dit bracht ons al gauw bij het Doka Framax-bekistingsysteem.”

De WS-10 steigers borgen de veiligheid.

Opmerkelijke sluiskolk

Om de uitstraling van de sluis te verhogen, stelde Rijkswaterstaat ook hoge eisen aan de structuur van de sluiskolkwanden. “Deze vallen ook erg in het oog als de sluis leeg is”, begrijpt De Jong. “Daarom hebben we de wanden in een minimale fasering opgetrokken. Met de Doka Top 50-bekisting hebben we eerst de kim gestort en vervolgens hebben we in twee storts met de Framax-paneelbekisting de hoge wand opgebouwd.”

Veiligheid

Om in alle opzichten de veiligheid te borgen, werd gewerkt vanaf werkplatforms zoals de Xsafe Plus en WS-10 steigers. “Het WS-10 platform was 3m breed, zodat we hierop zowel de vlechtsteiger als het Framax-bekistingssysteem konden plaatsen”, vertelt De Jong. “Zo kon ook het vlechtwerk en het plaatsen van de bekisting ergonomisch en veilig worden uitgevoerd. Voor de inkassingen van de sluisdeuren hebben we het Framax-bekistingsysteem gecombineerd met horizontale Eurex 60-stempels van Doka. Deze vloerstempel is speciaal ontworpen om hoge vloeren te ondersteunen en hoge krachten op te nemen. Het resultaat was een veilige, nauwkeurige en snelle aanpak.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.