Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
DAF bakwagens: kampioen in diversiteit
DAF Trucks vergroot opnieuw de opbouwvriendelijkheid van zijn uitgebreide serie Nieuwe Generatie DAF voertuigen voor specifieke toepassingen.

DAF bakwagens: kampioen in diversiteit

Het jaar 2023 gaat bij DAF Trucks de boeken in als een absoluut recordjaar met 69.800 geproduceerde voertuigen en 53.700 registraties. Het hoogste aantal ooit in de geschiedenis van DAF. De Nederlandse truckfabrikant heeft bovendien zijn marktleidende positie weer terug in het segment van bakwagens. Ook dit jaar belooft een mooi jaar te worden, want de range wordt verder uitgebreid en de opbouwvriendelijkheid van de Nieuwe Generatie DAF bakwagens gaat er aanzienlijk op vooruit dankzij het unieke Plug & Play programma. En dat biedt grote voordelen voor zowel klanten, dealers als carrosseriebouwers (opbouwers), zo ondervonden we tijdens een demo op het Eindhovense fabrieksterrein.

Ook op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort maken de nieuwste generatie DAF-bakwagens het verschil.

Precies een jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de Nieuwe Generatie DAF bouwvoertuigen in een uitdagende groeve in Zuid-Limburg. Wat we destijds al konden optekenen, is dat deze generatie nieuwe standaarden zet op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Sindsdien heeft de Nederlandse truckfabrikant allesbehalve stil gezeten. Vanuit de zogenaamde Transport Efficiency filosofie vergroot DAF nu de opbouwvriendelijkheid van zijn bakwagens. Daartoe wordt het Plug & Play programma uitgebreid, worden de laadvermogens verhoogd met tot wel 160 kilogram én biedt het nieuwe opties voor de gatenpatronen van de chassisbalken. “Iedere klant wil zijn eigen opbouw. Met deze nieuwste ontwikkelingen leggen we voor alle klanten al vanaf de fabriek de perfecte basis”, zegt Raoul Wijnands, Manager Testing bij DAF Trucks. “Dat maakt ons kampioen in diversiteit.”

Voortaan kunnen klanten en dealers samen met vrijwel elke carrosseriebouwer aangeven welke universele af-fabriek voorbereidingen er nodig zijn voor een ultrasnelle montage van de opbouw.

Droomhuwelijk

Het Plug & Play programma is uniek in de wereld en werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met 25 toonaangevende Europese carrosseriebouwers. “Carrosseriebouwers worden steeds kritischer. Logisch ook, want een opbouw is ook steeds complexer”, erkent Raoul. “We hebben al die wensen en eisen in kaart gebracht om het specificeren, bestellen en opbouwen van bakwagens te optimaliseren.” Het programma maakt het voor de klant, carrosseriebouwer en dealer mogelijk om samen eenvoudig vooraf gespecificeerde en op maat gemaakte plug-and-play opbouwmogelijkheden te selecteren in het ordersysteem van DAF. De achterliggende gedachte is dat het ‘huwelijk’ van een opbouw met het DAF-chassis zo eenvoudig mogelijk moet zijn. Na het monteren van een opbouw op het chassis (op de af-fabriek gemonteerde carrosseriebevestigingsmodules) worden de connectoren aangesloten en is de opbouw meteen klaar voor gebruik. DAF-bakwagenchassis verlaten dus voortaan volledig voorbereid de fabriek. Dat zorgt voor een snelle montage en een hoogwaardige en foutloze first-time-right integratie van de opbouw en het voertuig. 

De opbouw van haakarmen, kranen, kippers, mixers en skiploaders zijn goed voor ongeveer 90% van de markt.

Universele voorbereidingen

Vanzelfsprekend zijn er veel meer carrosseriebouwers actief dan de 25 grote partijen waarmee DAF het Plug & Play programma heeft opgetuigd. Dat heeft geleid tot een universele voorbereiding af-fabriek voor vijf specifieke opbouwen, betreffende haakarmen, kranen, kippers, mixers en skiploaders. “Deze typen opbouwen zijn goed voor ongeveer 90% van de markt”, zegt Cornelis van der Lee, Director Rigid and Vocational Trucks bij DAF Trucks. 

“Voortaan kunnen klanten en dealers samen met vrijwel elke carrosseriebouwer aangeven welke universele af-fabriek voorbereidingen er nodig zijn voor een ultrasnelle montage van de opbouw. Niet alleen het chassis wordt geprepareerd, DAF zorgt ook voor de juiste plaatsing van de connectoren. Hierdoor communiceren het informatiedisplay op het dashboard (DIP) en de schakelaars in de cabine direct met de opbouw. Dit zorgt voor een sterk verminderde doorlooptijd bij de opbouwer, zodat nieuw bestelde Nieuwe Generatie DAF-bakwagens veel eerder kunnen worden ingezet.”

Scherper calculeren

Algemeen geldt dat het bestellen en vooral het specificeren van het juiste chassis voor een specifieke opbouw best een opgave is. “Dankzij het Plug & Play programma verloopt dat nu veel efficiënter en eenvoudiger. En de snelle doorlooptijd en foutloze first-time-right integratie maakt dat een carrosseriebouwer ook veel scherper kan calculeren”, benadrukt Raoul. “Alle parameters zijn immers veel beter op elkaar afgestemd.” Ingewijden weten ongetwijfeld dat een DAF-chassis al sinds jaar en dag wordt geleverd met een 60 millimeter gatenpatroon. “Ook hier komen we met een nieuwe ontwikkeling, want om aan de specifieke eisen van een opbouwer te kunnen voldoen, is er voortaan ook een gatenpatroon van 50 millimeter beschikbaar. Over de volledige lengte van het chassis. Flexibiliteit zit in het DNA van elke DAF.” Raoul doelt daarmee ook op de componenten van het Engine Aftertreatment System, die op verschillende plaatsen aan het chassis kunnen worden geplaatst, afgestemd op de specificaties van de opbouw. De opbouwer heeft op zijn beurt ook keuze uit een aantal standaard Body Attachment Modules (BAM).

Ongeëvenaard bedieningsgemak

Plug-and-play is zoals gezegd ook de aansturing van de opbouw. Er zijn talloze opties beschikbaar voor het bedienen van de opbouw. Aansluitingen zijn zowel analoog mogelijk als via een speciaal voor de opbouwer bedoelde CAN-bus. Daardoor kunnen alle signalen en waarschuwingen duidelijk worden weergegeven op het digitale informatiedisplay. Hiertoe heeft DAF liefst 51 standaard pictogrammen en 31 standaard waarschuwingsteksten (in groen, geel en rood) beschikbaar, die kunnen worden vergezeld van verschillende aandachts- of waarschuwingsgeluiden. Daarnaast is voor het bedienen van de opbouw een volledige serie programmeerbare MUX-schakelaars beschikbaar. Deze zijn los verkrijgbaar en kunnen worden gepositioneerd en gegroepeerd aan het dasboard naar gelang de voorkeur van de bestuurder. Ook dat draagt bij aan het ongeëvenaarde bedieningsgemak van de Nieuwe Generatie DAF-trucks.

Altijd de juiste PTO

Het bedienen van een opbouw gaat doorgaans via een power take off (PTO). Wist je dat DAF keuze biedt uit maar liefst 68 PTO-opties? Het varieert van op 11- en 1-uur gepositioneerde koppelingsonafhankelijke motor-PTO’s tot koppelingsafhankelijke versnellingsbak power take off’s. Al deze PTO’s zijn beschikbaar met een pomp- of flensaansluiting. DAF biedt zelfs de mogelijkheid om op hetzelfde moment tot wel drie PTO’s onafhankelijk van elkaar te bedienen. Opvallend aan de bakwagens is verder het lage eigengewicht. En dat wordt nu nog verder naar beneden gebracht door een nieuw ontworpen, volledig aluminium onderrijdbeveiliging aan de achterzijde: de Rear Underrun Protection. Deze is volgens zijn makers 28 kilogram lichter én robuuster dan zijn stalen voorganger. Een extra gewichtsbesparing wordt bereikt door het combineren van de stijfheid van de chassisbalken van het truckchassis met de stijfheid van het subframe van de opbouw. Dat maakt extra chassisversterkingen overbodig en resulteert in een gewichtsbesparing van tot wel 135 kilogram. Hierdoor nemen de laadvermogens nog verder toe, zonder concessies te doen aan de stijfheid en de levensduur van het chassis.

Kortom, met al deze inspanningen verhoogt DAF Trucks de opbouwvriendelijkheid van zijn Nieuwe Generatie DAF bakwagens aanzienlijk. “Dat maakt dat we de beste propositie bieden voor de eigenaar, carrosseriebouwer én chauffeur. Want ook op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort maken onze nieuwste generatie bakwagens het verschil. Dat is althans de feedback die we krijgen van onze klanten. En dat maakt ons best een beetje trots”, zegt Raoul tot besluit.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.