Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Corrosiereserve van 6 mm als grote uitdaging
In totaal zijn er honderden ASDO staven met een totaal gewicht van 2.000 ton geleverd.

Corrosiereserve van 6 mm als grote uitdaging

Oersterk verankeringssysteem

Wereldwijd zijn vele bruggen, sluizen, kademuren, stadions en andere constructies voorzien van het Anker Schroeder ASDO verankerings- en staafsysteem. De Duitse firma, opgericht in 1920, staat bekend om haar kwaliteit, betrouwbaarheid en knowhow. Voor de Nieuwe Sluis Terneuzen heeft zij honderden ankerstangen variërend in lengte van 2 tot meer dan 70 meter geleverd.

De schroefdraden variëren van M42 tot M175 mm.

“Al in een vroeg stadium zijn wij door aannemerscombinatie Sassevaart betrokken bij het ontwerp van de Nieuwe Sluis Terneuzen”, vertelt Cor Janse, ingenieur bij Bender International. Bender International bestaat sinds 1982 en is gespecialiseerd in de levering van technische staalproducten voor onder meer de natte waterbouw, utiliteitsbouw en machinebouw en is partner van Anker Schroeder ASDO. “Wij werken reeds 40 jaar samen met ASDO als partner en zijn hoofdzakelijk voor Nederland de exclusief vertegenwoordiger. Samen hebben we onze knowhow en expertise voor vele mooie projecten in mogen zetten. Recente voorbeelden zijn onder meer de Zeesluis in IJmuiden en de Maasdeltatunnel.”

Veel rekenwerk

In het beginstadium, de ontwerpfase van de Nieuwe Sluis Terneuzen, zijn Bender en ASDO gevraagd voor technisch advies voor de sluisconstructie. “Samen met de ingenieurs van aannemerscombinatie Sassevaart hebben we gekeken naar de beste dimensionering van de legankers. De belangrijkste uitdaging in het gehele constructiesysteem voor de Nieuwe Sluis Terneuzen was met name de corrosievereisten. De zogenaamde corrosiereserve moest nagenoeg overal minimaal 6 mm per zijde zijn, om de lange levensduur te waarborgen. In de praktijk betekent dit dat je een zeer robuust systeem van dikker staal krijgt.” Deze corrosiereserve gold niet alleen voor de staven, maar ook voor alle onderdelen van de totale aansluiting. “Het feit dat niet alleen de staven, maar ook alle andere onderdelen voorzien moesten zijn van die 6 mm corrosiereserve, maakte het ingewikkelder om te ontwerpen. Daar kwam heel veel rekenwerk bij kijken. Onze kracht is dat we middels de Final Element Analysis (FEA) alles berekenen en zo aantoonbaar maken dat het gehele systeem sterk genoeg is.” In totaal zijn er honderden ASDO staven met totaal gewicht 2.000 ton gedimensioneerd, geproduceerd en geleverd. De schroefdraden variëren van M42 tot M175 mm. Ook bij de installatie van het gehele verankeringssysteem zijn de mensen van Bender en ASDO nauw betrokken geweest.  

Bender en ASDO kijken terug op een goede en plezierige samenwerking met aannemerscombinatie Sassevaart. “Voor dit mooie grote project hebben we onze jarenlange ervaring en kennis mogen inzetten. Dankzij de goede samenwerking hebben we de opdrachtgever een goede oplossing kunnen aanreiken als onderdeel van de borging van de levensduur en kwaliteit van de Nieuwe Sluis Terneuzen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.