Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Controle van het transport over water
Bij het project Markermeerdijken gaan de inspecteurs van AVW IJkopnames op de verschillende loswallen aan boord en bepalen aan de hand van een in- en uitmeting het geleverde volume.

Controle van het transport over water

Bij het versterken van de Markermeerdijken worden grote hoeveelheden bouwstoffen aangeleverd per schip, met name stenen en zand. In opdracht van Alliantie Markermeerdijken controleert AVW IJkopnames of de hoeveelheden kloppen die geladen of gelost worden. “We zijn een onafhankelijk bureau en hebben respect voor zowel de schipper als onze opdrachtgever. Dat is toch wel redelijk uniek in onze wereld”, zegt directeur Cees Idzenga.

AVW IJkopnames bestaat al sinds 1989 en is destijds opgericht door wijlen Adrie van Weelden. Inmiddels staat Idzenga aan het roer, die volgens dezelfde filosofie en uiterst respectvol schipper en opdrachtgever bedient. “Ik ben zelf schipperszoon, dus de binding met de scheepvaart is dermate groot dat wij ons goed kunnen verplaatsen in die wereld”, legt Idzenga uit. “Bij elke inspectie komen we aan boord van het schip, in het privédomein van de schipper. We zijn dermate onpartijdig dat we niet aan boord komen om de schipper tekort te doen, maar gewoon netjes bepalen wat erin zit. Daar is uiteindelijk zowel de schipper, maar ook de leverancier en ontvanger bij gebaat. Zo zijn we ook regelmatig actief in het Rotterdamse en Amsterdamse havengebied, waarbij we onder meer op in- of uitgaande zeeboten een draftsurvey maken om de hoeveelheden te bepalen.”

Bij het project Markermeerdijken gaan de inspecteurs van AVW IJkopnames op de verschillende loswallen aan boord en bepalen aan de hand van een in- en uitmeting het geleverde volume. “Het gaat hier om gigantische hoeveelheden. Onmogelijk om dat allemaal te controleren. We voeren de ijkopnames daarom steekproefsgewijs uit op de verschillende deelgebieden. Aanvankelijk was het doel om 50% van alle schepen te inspecteren, door corona ligt dat percentage iets lager omdat we volgens de richtlijnen een tijdje niet aan boord mochten komen”, besluit Idzenga.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.