Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Constructief ontwerp als fundament van nieuwe zoetwaterinlaat
3D model, overzicht instroom.

Constructief ontwerp als fundament van nieuwe zoetwaterinlaat

Met als doel bouw en infra veiliger te maken én te houden richt Verhoeven en Leenders zich al ruim 25 jaar op het verbinden, verbeteren en borgen van constructieve veiligheid. Met een team van circa dertig specialisten staat het Volkelse ingenieursbureau altijd garant voor een integrale aanpak en een gedegen advies. Bijvoorbeeld rondom de bouw van een zoetwaterinlaat nabij sluis Roode Vaart in Moerdijk. Een werk dat het samen met Van Boekel Bouw & Infra in opdracht van Waterschap Brabantse Delta uitvoert.

Nederland krijgt steeds vaker te maken met langer aanhoudende perioden van droogte. Dat maakt het noodzakelijk het beschikbare zoet water zo goed mogelijk vast te houden en te verdelen. Zo ook in het westelijk deel van Noord-Brabant. Daar momenteel alleen bij Oosterhout extra water vanuit de Maas richting sloten en rivieren kan worden ingelaten, besloot Waterschap Brabantse Delta tot de bouw van een tweede ‘kraan’ bij sluis Roode Vaart in Moerdijk. “Concreet gaat het om een nieuwe zoetwaterinlaat waarmee vanaf begin 2022 meer dan 3.500 liter water per seconde vanuit het Hollandsch Diep richting naar het achterland wordt getransporteerd”, aldus Corné van Weert, partner/projectleider bij Verhoeven en Leenders. “Op die manier wordt verdroging én verzilting voorkomen.”

Overzichtsfoto timelapse camera. (copyright: Kortom Video)

Samenwerking

De bijdrage van Verhoeven en Leenders aan het project onderschrijft de ruim aanwezige expertise. Als hoofdconstructeur verzorgde het bureau de volledige constructieve engineering. Om de raakvlakken van de zoetwaterinlaat met de sluis al in een vroeg stadium inzichtelijk te maken, werd het ontwerp volledig in een 3D model uitgewerkt. “Daarnaast hebben we op de projectlocatie een 3D scan gemaakt van de bestaande situatie. Die scan is vervolgens over het 3D model heen gelegd”, vervolgt Van Weert, die de samenwerking met Van Boekel prijst. “Vanuit de aanbestedingsfase hebben we samen de wensen van de opdrachtgever vertaald in een haalbaar, maakbaar en binnen het budget passend ontwerp.”

Weerslag

Het project mag met recht bijzonder worden genoemd. Niet alleen moet er tijdens het werk rekening worden gehouden met de naastgelegen sluis, de zoetwaterinlaat is ook nog eens gelegen in een dijk die als primaire waterkering geldt. “In verband met eventuele hoge waterstanden is het dan ook niet toegestaan om tussen 1 oktober en 1 april in die dijk te werken”, legt Van Weert uit. “Dat heeft zijn weerslag gehad op zowel het constructieontwerp als de bouwmethode. Maar uiteindelijk zijn we er glansrijk in geslaagd om in de periode april-september 2021 de klus fysiek te klaren. Nu rest alleen nog de afbouw.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.