Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Congres ‘Bouwen in water’ op Infratech 2023
Angela Nolten (Ahoy/Infratech), Rein van Vliet (links) en Han Vrijling zetten de handtekening onder het samenwerkingsverband.

Congres ‘Bouwen in water’ op Infratech 2023

Visionaire ideeën omtrent een industrieel energie-eiland in monding Westerschelde

Rotterdam Ahoy en Eventually hebben besloten om de handen ineen te slaan om gelijktijdig met InfraTech in Ahoy, het door Eventually georganiseerde congres ‘Bouwen in Water’ te organiseren. ‘Bouwen in Water’ is een voortzetting van het eerdere congres ‘World Water Works’, dat op 23 en 24 maart 2016 heeft plaatsgevonden in Antwerp Expo. 

Het symposium behandelt de bouw van een industrieël energie-eiland in de monding van de Westerschelde, met daarin opgenomen een waterkering in de Westerscheldemonding (in het kader van bescherming achterland) met daarbij oog voor de toegankelijkheid van de Westerscheldehavens en een tweede Noord-Zuid verbinding. Voorts komt het ontwerp van een zeecontainerterminal aan bod, met aan de zeezijde met offshore werkhaven. Daarnaast worden andere mogelijkheden besproken als alternatieve energievoorzieningen uit zon, wind en getijde en natuur-gebaseerde oplossingen.

Onderwerpen die iedereen aangaan

De opzet van het congres wordt samengesteld door prof. drs. ir. Han Vrijling (hoogleraar aan de TU Delft) en Rein van Vliet van Eventually, met ondersteuning vanuit bedrijfsleven, brancheorganisaties en marktleiders en richt zich thans op maximaal 15 onderwerpen inclusief een officiële opening. We spreken met Vrijling en Van Vliet over dit visionaire symposium, vol onderwerpen die iedereen aangaan. “Willen we de Westerschelde havens betrouwbaar en toegankelijk houden en het achterland beschermen tegen de stijgende waterspiegel, dan is de bouw van een waterkering met sluizen meer dan wenselijk. We spreken dan over veiligheid die voor een periode van 100 jaar gegarandeerd wordt”, opent Vrijling het gesprek. 

Van Vliet voegt toe: “Deze waterkering is tevens te gebruiken als tweede Noord-Zuidverbinding voor wegverkeer.” Ook de verbetering van de nautische veiligheid op de Westerschelde staat hoog op de agenda. Vrijling: “De kronkelige Westerschelde is nu al een moeilijk getij-vaarwater. Met de enorme schepen die er nu met moeite doorheen laveren ligt het in de lijn van de verwachting dat er blokkades gaan ontstaan, zoals in het Suez-kanaal. Om die kolossale schepen te faciliteren, wordt de Westerschelde steeds opnieuw verdiept. In het kader van natuurbehoud moeten we dat helemaal niet willen.”

Land teruggeven aan natuur en mens

Een ander onderwerp is het geleidelijk verplaatsen van zware industrie van het vasteland Zeeland naar een industrieel energie-eiland. “Daarmee komt er grond vrij voor natuur en mens, voor wonen en recreëren. Daarmee halen we druk weg bij de huidige havens”, aldus Vrijling. “En wil je het helemaal goed doen, dan zal het eiland energie gaan leveren. Dat kan misschien door andere energie opwekkende oplossingen als een getijcentrale. Wat te denken van het inrichten van het eiland als ‘stekkereiland’? Energie kan dan opgeslagen en verdeeld worden.”

De waterkering in de monding van de Westerschelde kan Antwerpen beschermen tegen hoog water. Van Vliet legt uit: “Daarmee kunnen we dijkverhogingen beperken en besparen we op 176 km zeedijk. Tevens hoeft het Sigma-plan dan niet verder doorontwikkeld te worden. Laten we eerlijk zijn: er staan nu al bordjes in de haven van Antwerpen die waarschuwen voor parkeren op locatie, je zou je auto half in het water staand kunnen terugvinden. Er zijn ook plannen om de Westerschelde te laten opslibben en zo het getij te reduceren. Een ‘nature based solution’ dus.’’

Van losse initiatieven naar een compleet overzicht

“De bottleneck is dat er momenteel veel losse initiatieven zijn om kleine verbeteringen aan te brengen, maar niemand heeft het grote plaatje in beeld. Er moeten alternatieven komen, waaruit je kunt kiezen”, zegt Vrijling tot besluit. 

Infratech

Infratech, 15e editie en het grensoverschrijdende symposium BOUWEN IN WATER, vanaf 2023 samen.
De weg naar een het meest complete evenement voor de Grond-, Weg- en Waterbouwsector!

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.