Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Composiet rijplaten: nu ook in ‘klein’ formaat
Met de Heavy Duty rijplaten maakt Ferex al jaren goede sier. Het toepassingsbereik is ontzettend groot.

Composiet rijplaten: nu ook in ‘klein’ formaat

De composiet rijplaten van Ferex zijn inmiddels een begrip in de markt. Dankzij het grote formaat van de Heavy Duty uitvoering (8m2) kan in korte tijd een grote oppervlakte met een hoog belastbaar vermogen worden gerealiseerd. In veel gevallen is dat fijn, maar soms is behoefte aan een meer handzaam formaat, zoals bij tijdelijke voet- en fietspaden bijvoorbeeld. Ook daar kan Ferex sinds dit jaar in voorzien. Maak kennis met de Light Duty composiet rijplaten.

Ferex heeft de Light Duty variant in 2022 geïntroduceerd in Nederland. De Light Duty is dunner en kleiner qua formaat (120 x 240 cm) dan de Heavy Duty rijplaat (200 x 400 cm) en is dankzij een gewicht van 36 kilogram eenvoudig met de hand te (ver)plaatsen. Net als zijn grote broer is de Light Duty uitgevoerd met een 2-zijdig antislipprofiel. Het kleinere formaat zorgt voor maximale veiligheid, wat de plaat bijzonder geschikt maakt als tijdelijke omleiding van loop- en fietspaden. En omdat de rijplaten dunner zijn, zijn er geen oprijstukken of andere hulpstukken nodig.

Net als zijn grote broer is de Light Duty uitgevoerd met een 2-zijdig antislipprofiel.

Ondergrondvolgend 

Anders dan traditionele kunststof rijplaten, zijn de Ferex Light Duty rijplaten onderling koppelbaar, benadrukt Sanne Buitenhuis van Ferex. “Dat resulteert in een groter belastbaar vermogen tot wel 80 ton per m2, ondanks het bescheiden eigen gewicht.” De Light Duty variant is weliswaar nog maar net geïntroduceerd, maar wordt al veelvuldig ingezet voor de meest uiteenlopende toepassingen. “Zo zijn er in verschillende steden inmiddels tijdelijke fietspaden aangelegd met onze lichtgewicht composiet rijplaten en hebben we tijdens de Special Olympics de grasmat in het Hengelose FBK stadion kunnen afdekken met de Light Duty. Groot voordeel van een tijdelijke verharding met onze composiet rijplaten is namelijk dat de ondergrond intact blijft. Dat hebben we tijdens de Special Olympics mooi kunnen laten zien. Uit de vóór en na schouwingen blijkt dat de grasmat nauwelijks is aangetast, ondanks de vele dagen aan intensieve belasting op de platen.”

Groot voordeel van een tijdelijke verharding met de composiet rijplaten is dat de ondergrond intact blijft. Dat heeft Ferex tijdens de Special Olympics eerder dit jaar bewezen.

Heavy Duty

Met de Heavy Duty rijplaten maakt Ferex al jaren goede sier. “Het toepassingsbereik is ontzettend groot. In tegenstelling tot bij stalen rijplaten of draglineschotten is er vooraf geen grondbewerking noodzakelijk. Dat scheelt veel tijd, geld en onnodige CO2-uistoot. Ook de Heavy Duty platen zijn ondergrondvolgend. We kunnen ze rechtstreeks op elk type ondergrond leggen. De liplasverbinding zorgt voor een optimale drukverdeling en spreiding van de belasting, wat maakt dat ze belastbaar zijn tot maar liefst 400 ton per m2.”

Ferex breidt de voorraad composiet rijplaten steeds verder uit. “In de infrasector leveren we met onze producten een significante besparing in CO2- en stikstofuitstoot. Grondbewerking is niet nodig en flora en fauna blijven behouden. De composiet platen zijn dusdanig licht dat ze zelfs in de meest slappe grond niet wegzakken maar blijven drijven.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.