Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Complexe ontgraving van bouwkuip
De 100.000 m3 baggerspecie is grotendeels middels emissieloos scheepstransport, door de grachten afgevoerd.

Complexe ontgraving van bouwkuip

Vertrouwen op digitale graafsystemen

Of het nu een groot of klein project betreft, de uitdaging zit ‘m vooral in de complexiteit ervan. Dit laatste maakt de bouw van de Singelgrachtgarage-Marnix voor Boskalis interessant. “Iedere dag is het weer een puzzel met mensen, materieel en beschikbare ruimte”, aldus Kevin van den Borne, projectleider bij Boskalis Nederland.

Boskalis is specialist op land en water en geniet wereldfaam als baggeraar. Maar ze doen veel meer dan dit. Ze bouwen kunstwerken, dijken, realiseren en onderhouden wegen en havens, houden de kust veilig en maken nieuwe natuur. Kortom, Boskalis is grensverleggend multispecialist. Ook bij de Singelgrachtgarage-Marnix komt de kennis en kunde van Boskalis goed van pas. Van den Borne: “Binnen dit project komt een aantal disciplines samen; de complexe manier van grondverzet, werken vanaf het water en een moeilijke techniek. Precies waar wij goed in zijn en waarom de bouw van de Singelgrachtgarage goed bij ons past. Wat het voor mij als projectleider boeiend maakt, is dat het een technische uitdaging is met druk op de planning.”

De werkzaamheden van Boskalis Nederland waren veelzijdig en omvatten onder meer het droge en natte grondwerk inclusief transport.

Bijzondere uitdagingen

De werkzaamheden van Boskalis Nederland waren veelzijdig en omvatten het volgende: het droge en natte grondwerk inclusief transport, het stortklaar opleveren van een schone bouwkuip voor het aanbrengen van onderwaterbeton, het afvoeren van zo’n 100.000 m3 baggerspecie per schip en als laatste het uitvoeren van land- en waterbodemsaneringen. Het werken in hartje binnenstad in combinatie met de zeer beperkte werkruimte en de aaneenschakeling van werkzaamheden door diverse partijen maakten het geen alledaags project. “Het overgrote deel van de werkzaamheden werd vanaf het water uitgevoerd. Ook de dimensies van het werk waren bijzonder, je hebt het toch over een werk van 420 meter lang, 25 meter breed en 11 meter diep met aan weerszijden monumentale panden en bomen.” Voor de vakkundige kraanmachinisten van Boskalis was het een zeer intensief werk om de bouwkuip stortklaar te maken. “Het is een complexe ontgraving omdat ze in troebel water, dus zonder zicht, moeten werken en daarbij moeten vertrouwen op digitale graafsystemen. In de bouwkuip heb je bovendien te maken met stempelramen onder water wat de ontgraving bemoeilijkt. Grotendeels is daarom ook gewerkt met een grijper. Tegelijkertijd moest de kraanmachinist de monumentale bomen in de gaten houden. Deze mochten onder geen beding beschadigingen oplopen.”

Emissieloos transport

Voor tijdelijk opslag van vrijgekomen slib was geen ruimte ter plekke. “Wat we aan slib hadden, moest met kleinere bootjes afgevoerd worden. De uitdaging was hier dan ook om met zo min mogelijk ruimte, zo efficiënt mogelijk te werken. De 100.000 m3 baggerspecie is in nauwe samenwerking met City Barging, grotendeels middels emissieloos scheepstransport, door de grachten afgevoerd. Dankzij een gedegen voorbereiding en samenwerking is dit goed verlopen.” Dat is ook het mooie aan Boskalis volgens Van den Borne. “Ieder werk is anders maar we hebben alle technieken en techneuten in huis om het mogelijk te maken, zoals een veelzijdige materieeldienst en kennis en kunde van polymeren om de bezinking van slib in een hele beperkte ruimte te realiseren. Bovendien kunnen we onze marktpositie optimaal benutten voor hergebruik van grond en baggerspecie over de diverse projecten.”

Het is een complexe ontgraving omdat de machinisten in troebel water, dus zonder zicht, moeten werken.

Goede onderlinge afstemming

De samenwerking met zowel Mobilis als de andere partijen heeft Boskalis als zeer goed ervaren. “De samenwerking met onderaannemers, leveranciers en andere partijen op het project is van groot belang voor het behalen van een goed resultaat. We hebben een goede relatie met Mobilis en werken op diverse projecten samen. Met ons specialisme hebben we een mooie aanvulling gegeven. Er is gezamenlijk gewerkt. Dat is mede te danken aan de dagelijkse afstemming over de voortgang met alle betrokkenen evenals vroegtijdige en intensieve afstemming met lokale partijen en overheden.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.