Platform over civiele techniek & infrastructuur
Overig

Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros bouwde nieuwe sluis en renoveert bestaande

Onder de naam ‘Lock to Twente’ won in 2016 de aannemerscombinatie, bestaande uit een samenwerking tussen de TBI-ondernemingen Mobilis (civiele techniek), Croonwolter&dros (technologische oplossingen) en TBI PPP (financiering) de tender voor de bouw van een tweede sluis bij Eefde.

Naamloos-3 kopiëren

18 december 2020 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

Lock to Twente (L2T) is verantwoordelijk voor de voorfinanciering, het ontwerp en de bouw. Daarnaast behoort het 27-jarige onderhoud van de nieuwe sluis tot de opdracht.

De voorbereidende werkzaamheden voor het uitvoeren van de uitbreiding zijn 2017 begonnen, met de bouw is in januari 2018 gestart. Inmiddels varen er sinds april 2020 schepen door de nieuwe sluis. De tweede sluiskolk bij Eefde verkort de wachttijden voor schepen en maakt de toegang tot de Twentekanalen minder kwetsbaar, bij onderhoud en storingen. De nieuwe sluis is geschikt voor klasse Va-schepen, het grootste type schip dat na de verruiming van de Twentekanalen wordt toegestaan. We spreken met Paul Schaap, DBM Manager van de EPC L2T (vanuit TBI) en Robbert Visser, Projectmanager namens opdrachtgever Rijkswaterstaat.

Slimme keuzes maken Sluis Eefde veilig en toekomstbestendig

“De nieuwe sluiskolk is inmiddels opgeleverd en in gebruik. In de tweede fase waarin wij nu zitten, wordt de oude sluis gerenoveerd”, opent Paul het gesprek. Robbert vult aan: “De laatste werkzaamheden bij de nieuwe sluis bestaan uit het afronden van de gebouwen en het zetten van nieuwe damwanden in de voorhavens.” In de tender heeft L2T goede sier gemaakt met innovatieve en duurzame keuzes. Robbert legt uit: “Zo is er een segmentdeur aangeboden, die in de bouw niet goedkoper is dan twee puntdeuren, maar die in de onderhoudsfase wel een stuk goedkoper is.” Paul: “Deze segmentdeur is in deze omvang uniek voor Nederland. Hij bevindt zich aan de kanaalzijde van het sluiscomplex en ligt plat op de bodem als de sluis is geopend. Vanuit die positie draait hij omhoog bij het sluiten van de sluis. Deze deur werkt ook nog bij zeer hoge waterdruk, bijvoorbeeld als de andere deur van de sluis door beschadiging zijn waterkerende functie verliest. Hierdoor kunnen grote verschillen in het waterniveau ontstaan. Bij een calamiteit in de sluis draagt deze functionaliteit bij aan de veiligheid.” De nieuwe kolk is energieneutraal ontworpen. Robbert: “De technische installaties worden energiezuinig uitgevoerd. De energie, die nog nodig is voor bediening van de kolk, wordt straks op het sluiscomplex opgewekt met zonnepanelen.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%