Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros bouwde nieuwe sluis en renoveert bestaande

Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros bouwde nieuwe sluis en renoveert bestaande

Lock to Twente (L2T) is verantwoordelijk voor de voorfinanciering, het ontwerp en de bouw. Daarnaast behoort het 27-jarige onderhoud van de nieuwe sluis tot de opdracht.

De voorbereidende werkzaamheden voor het uitvoeren van de uitbreiding zijn 2017 begonnen, met de bouw is in januari 2018 gestart. Inmiddels varen er sinds april 2020 schepen door de nieuwe sluis. De tweede sluiskolk bij Eefde verkort de wachttijden voor schepen en maakt de toegang tot de Twentekanalen minder kwetsbaar, bij onderhoud en storingen. De nieuwe sluis is geschikt voor klasse Va-schepen, het grootste type schip dat na de verruiming van de Twentekanalen wordt toegestaan. We spreken met Paul Schaap, DBM Manager van de EPC L2T (vanuit TBI) en Robbert Visser, Projectmanager namens opdrachtgever Rijkswaterstaat.

Slimme keuzes maken Sluis Eefde veilig en toekomstbestendig

“De nieuwe sluiskolk is inmiddels opgeleverd en in gebruik. In de tweede fase waarin wij nu zitten, wordt de oude sluis gerenoveerd”, opent Paul het gesprek. Robbert vult aan: “De laatste werkzaamheden bij de nieuwe sluis bestaan uit het afronden van de gebouwen en het zetten van nieuwe damwanden in de voorhavens.” In de tender heeft L2T goede sier gemaakt met innovatieve en duurzame keuzes. Robbert legt uit: “Zo is er een segmentdeur aangeboden, die in de bouw niet goedkoper is dan twee puntdeuren, maar die in de onderhoudsfase wel een stuk goedkoper is.” Paul: “Deze segmentdeur is in deze omvang uniek voor Nederland. Hij bevindt zich aan de kanaalzijde van het sluiscomplex en ligt plat op de bodem als de sluis is geopend. Vanuit die positie draait hij omhoog bij het sluiten van de sluis. Deze deur werkt ook nog bij zeer hoge waterdruk, bijvoorbeeld als de andere deur van de sluis door beschadiging zijn waterkerende functie verliest. Hierdoor kunnen grote verschillen in het waterniveau ontstaan. Bij een calamiteit in de sluis draagt deze functionaliteit bij aan de veiligheid.” De nieuwe kolk is energieneutraal ontworpen. Robbert: “De technische installaties worden energiezuinig uitgevoerd. De energie, die nog nodig is voor bediening van de kolk, wordt straks op het sluiscomplex opgewekt met zonnepanelen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.