Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
CO2-opslag onder de Noordzee
Projectgebied Porthos in de Haven van Rotterdam (© Danny Cornelissen / Havenbedrijf Rotterdam.

CO2-opslag onder de Noordzee

Een van de manieren om dat te bereiken, is het afvangen en ondergronds opslaan van CO2 (Carbon Capture Utilisation and Storage, kortweg CCUS). Porthos ontwikkelt een project waarbij CO2 van de industrie in de Rotterdamse haven wordt getransporteerd en opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Denys werd geselecteerd om mee te bouwen aan dit project.

In het havengebied van Rotterdam vindt circa 15% van de Nederlandse CO2-uitstoot plaats, waardoor de bijdrage van deze regio aan de nationale klimaatdoelen van groot belang is. Voor een deel van de industrie is CCUS op dit moment de snelste manier om substantieel minder CO2 uit te stoten tegen relatief lage kosten, om zo ‘tijd te kopen’ en te werken aan de verduurzaming van de productieprocessen. Porthos is een initiatief van Havenbedrijf Rotterdam, Gasunie en Energiebeheer Nederland en staat voor Port of Rotterdam CO2 Transport Hub and Offshore Storage. 

Complex gebied

“Het doel van het Porthos-project is om de afgevangen CO2 van de industrie in het Rotterdamse havengebied via een 42-inch pijpleiding te transporteren en onder hoge druk op te slaan in een leeg gasveld”, legt Patrick Berré, afdelingshoofd Kabels & Leidingen bij Denys, uit. Denys werd geselecteerd om het ontwerp en de bouw van de 30 kilometer lange CO2-transportleiding aan landzijde te verzorgen. “Dit project past perfect in onze duurzaamheidsambities als multidisciplinaire internationale bouwgroep met jarenlange ervaring in ontwerp en realisatie van pijpleidingen en ondergrondse transportinfrastructuur. Wij zijn verantwoordelijk voor de complete engineering van de CO2-transportleiding in het zeer complexe Rotterdamse havengebied. Daarbij werken we nauw samen met onze partner Rotterdam Engineering, die bekend is met de gebiedseigenheid van de haven.”

Gebruik van ophangsystemen die ook voor het Porthos project typerend zullen zijn.

Duurzaam ontwerpen om duurzaam te bouwen

Het aanleggen van een 42-inch transportleiding door de Rotterdamse haven is geen sinecure. Berré: “De uitdaging zit hem vooral in het harmoniseren van de vele stakeholders en daarnaast is het geen kleine pijpleiding, met een buitendiameter van ongeveer 1.100 mm. Het is zeker geen spaghetti die je eenvoudig kunt buigen onder en door de diverse aanwezige infrastructuur. De engineers vertalen onder onze verantwoordelijkheid het basisontwerp naar een definitief ontwerp en vervolgens naar een uitvoeringsontwerp. Doordat we in een vroeg stadium bij het project betrokken zijn, zitten we in de drivers seat om tot het meest optimale en bovenal uitvoerbare ontwerp te komen. De engineering van een dergelijk project duurt doorgaans zeker 24 maanden, wij gaan het doen in negen maanden en hebben daarom het project opgesplitst in zeven deelprojecten. Op piekperiodes zijn er wel 50 engineers bezig. Tijdens de engineering zijn de aspecten veiligheid en duurzaamheid als belangrijke KPI’s (Key Performance Indicators) meegenomen voor de uitvoering. Alles wat we ontwerpen moet veilig zijn en bovendien ook veilig en duurzaam gebouwd kunnen worden. Zo kijken we bijvoorbeeld ook naar de toepassing van elektrisch materiaal en zelfs naar equipment op waterstof in de uitvoering.”

Denys ziet het Porthos-project als een katalysator om de eigen processen verder te optimaliseren en verdere stappen te zetten richting duurzaam bouwen voor vergelijkbare toekomstige projecten in andere regio’s. De engineering is nu volop aan de gang. De definitieve investeringsbeslissing wordt begin 2022 genomen. De aanleg is gepland in 2022 en 2023. Vanaf 2024 kan er dan CO2 worden opgeslagen onder de Noordzee.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.