Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Chinese power met Nederlands tintje

Chinese power met Nederlands tintje

Sany bouwt eerste volledig elektrisch aangedreven telerupskraan

Ook in de wereld van heffen en hijsen is elektrificatie bezig aan een niet te stuiten opmars. Het Chinese Sany, dat in de Benelux door het Nederlandse UCM Holland aan de man gebracht wordt, heeft ondertussen drie volledig elektrische kranen in het assortiment. En die blijken in ons eigen land ontwikkeld te zijn. Chinese power met een Nederlands tintje dus.

Het eerste exemplaar van de 80-tons batterij-elektrische telescoopkraan op rupsen, de Sany SCE800TB-EV, was afgelopen najaar op de Bauma in München te zien. Sindsdien gaan ze “als warme broodjes” de deur uit, vertelt Roland Quarré van UCM Holland. En hoewel de Chinese multinational Sany op diverse machinemarkten al ver gevorderd is op het gebied van elektrificatie, kent deze innovatie op kranengebied een Nederlandse oorsprong.

De Sany SCE800TB-EV beschikt over vier vast ingebouwde 600 Volt accupakketten. 

“De eerste aanvraag voor een compleet elektrische kraan kwam van ons als importeur”, laat Quarré weten. “Sany heeft de machine vervolgens in eigen huis ontwikkeld en gebouwd. Vooralsnog wel op de eigen Europese assembly-line. En ondanks dat het een groot bedrijf is, hebben we korte lijnen en vaste contactpersonen bij Sany. Ook is er de Europese vestiging van Sany in Duitsland. We begonnen met Stage V machines en hebben die gaandeweg op veel punten geüpgraded naar onze eisen voor de Nederlandse markt. Ondertussen zagen we een groeiende vraag naar elektrische machines.”

Omdat de dieselaangedreven SCE800TB bij UCM Holland de best verkochte kraan was, werd besloten om die als eerste te elektrificeren. Inmiddels zijn ook de 100- en 135-tons vakwerkgiekkranen van Sany (SCE1000A-EV en SCE1350A-EV) volledig elektrisch verkrijgbaar.

Af fabriek

Bijzonder aan de volledig elektrische SCE800TB-EV – en ook de SCE1000A-EV en SCE1350A-EV vakwerkgiek-kranen – is dat ze af-fabriek worden geleverd. “We hebben een tijdje gekeken of we de dieselkranen konden ombouwen tot een elektrisch model, maar we schatten in dat de ombouwmarkt in Nederland dat niet aan zou kunnen qua capaciteit”, zegt Quarré. “Bovendien vraagt een elektrische aandrijving een ander soort opbouw van de kraan. Voor een ombouwmodel ontbreekt nog wel de ruimte. De R&D-afdeling van Sany in China is daarbij van een enorm hoog niveau, dus dit was de beste oplossing.”

Ook zijn de kosten bij ombouw vaak hoger, doordat gedemonteerde dieselmotoren op de plank blijven liggen. En een af-fabriek elektrische machine heeft als voordeel dat deze met een volledige CE- en EMC-keuring komt en ook zitten de grote accufabrikanten bijna allemaal in China.

VIER PAKKETTEN

Over accu’s gesproken, de Sany hijskranen zijn uitgerust met de toonaangevende accupakketten van CATL. Ze maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat (LFP). De Sany SCE800TB-EV beschikt over vier vast ingebouwde 600 Volt accupakketten. Deze pakketten zijn ingebouwd in twee behuizingen en wegen dik 1.800 kilo. Ze leveren 456 Ah (282 kWh). Het iets hogere eigengewicht (92 ton) ten opzichte van de dieselversie komt de hijstabel ten goede.

De accupakketten kunnen met enorme laadvermogens tot wel 120 kW worden opgeladen. Bovendien heeft elke accu z’n eigen laadaansluiting. Met twee zware externe snelladers kun je de accu’s in theorie in twee uur volledig laden, mits de laadinfrastructuur daarvoor aanwezig is. Met een volle accu kan de machine volgens opgave van de fabrikant zonder bij te laden een volledige werkdag van acht uur hijsen.

De 80-tons rupstelekraan realiseert een maximaal lastmoment van 300 tonmeter.

Vijfdelige giek

De 80-tons kraan beschikt over een motor en omvormer geleverd door de Editron-divisie van het Deense Danfoss Power Solutions en een Danfoss Power Solutions D1P hydraulische pomp.

De SCE800TB-EV heeft een vijfdelige giek van 47 meter en een maximaal lastmoment van 300 tonmeter. Er is een wegzwenkbare jib van 7,2 meter en de opties voor een vaste jib zijn 10,2 meter en maximaal 17,5 meter. Met de giek volledig uitgeschoven op 47 meter en 26 ton ballast aan de achterzijde toont de hijstabel een capaciteit van 11 ton bij een vlucht van 11 meter.

In de cabine is de kraan uitgerust met één start- en stopknop, een 10,1-inch touchscreen display, elektrische bedieningspedalen, een elektrisch-proportionele joystick, airconditioning, Bluetooth en USB-oplaadpoorten. Twee camera’s en verlichtingslampen die aan de achterkant van het roterende bed zijn geïnstalleerd, tonen de omstandigheden aan de achterkant en de lieren op de monitor.

De maximale transportbreedte voor componenten is 3 meter en hij heeft lasttabellen voor gebruik met een kleiner contragewicht. Het maximale contragewicht achter is 26 ton en er zijn twee blokken van 3 ton geplaatst als centraalballast. De 80-tons telescoopkraan heeft een hydraulisch inschuifbaar rupsonderstel en de gegoten stalen rupsplaten zijn 850 mm breed. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.