Vandaag start de campagne Jij gaat het maken in de bouw & infra. Een campagne die zich richt op scholieren van alle niveaus die bezig zijn met hun studie- en beroepskeuze. Met deze campagne laten werkgevers- en werknemersorganisaties aan jongeren zien dat zij in de bouw en infra kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling en aan die van Nederland.
De bouw & infra staat voor grote opgaven en uitdagingen: denk aan het bouwen van woningen, de verduurzamingsopgave en de energietransitie. En ondertussen moet Nederland bereikbaar blijven via fietspad, weg, water en spoor. Daar is iedereen hard bij nodig. Daarom start 7 oktober een grootschalige nieuwe campagne om meer jongeren voor de bouw en infra te enthousiasmeren.
De doelgroep van deze campagne zijn jongeren vanaf 14 jaar: scholieren van alle niveaus die bezig zijn met hun studie- en beroepskeuze. Veel jongeren zijn onbekend met de bouw en infra. Vaak weten ze niet dat deze sector een enorme diversiteit aan beroepen én een prima salaris biedt. Deze campagne laat zien dat je in de bouw en infra kunt werken aan je eigen ontwikkeling én aan die van Nederland.
De campagne spreekt jongeren aan op hun passie, of dat nu gamen, beautyvloggen, fitnessen, tekenen of het aanvoeren van een voetbalteam is. De talenten die zij dagelijks gebruiken, kunnen ze heel goed kwijt in de beroepen in de bouw en infra. We bereiken deze jongeren met korte, aansprekende video’s via diverse social media, denk aan Youtube, TikTok en Snapchat. Vanaf 2023 biedt de campagne ook een fysiek en online lespakket, dat docenten en mentoren op middelbare scholen kunnen gebruiken.
De cao-partijen Bouwend Nederland, Aannemersfederatie Nederland, FNV Bouwen en Wonen en CNV Vakmensen hebben de handen ineengeslagen en werken samen aan meer instroom en het behoud van mensen voor de bouw en infra. De campagne Jij gaat het maken richt zich primair op jongeren. Tegelijkertijd werken cao-partijen samen om voor switchers de overstap naar een baan in de bouw en infra te verbeteren. Bijvoorbeeld met meer begeleiding voor switchers en door scholing beter te laten aansluiten bij de wensen van de toekomstige werknemers. Daarnaast zetten de werkgevers- en werknemersorganisaties zich in om huidige werknemers voor de sector te behouden.
Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.