Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Busbaan Dichterswijk in Utrecht vraagt om daadkrachtige aanpak

Busbaan Dichterswijk in Utrecht vraagt om daadkrachtige aanpak

Multidisciplinair project

De stad Utrecht groeit en er is steeds meer verkeer. Om Utrecht bereikbaar te houden op een gezonde en aantrekkelijke manier, wil de gemeente het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto maken. Busbaan Dichterswijk is de laatste schakel van het grote Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk in Utrecht met vrije busbanen.

silent-piler-kopieren

Het plaatsen van damwanden (Silent Piling) door Kandt. (Beeld: Kandt B.V.)

 

De huidige infrastructuur ter plaatse moet worden aangepast zodat er een veilige verkeerssituatie wordt gerealiseerd voor alle verkeersdeelnemers met fietsers en voetgangers in het bijzonder. Busbaan Dichterswijk wordt in opdracht van de Gemeente Utrecht gerealiseerd door ‘Combinatie Dichterswijk’ bestaande uit KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort, beide onderdeel van VolkerWessels, samen met een aantal onderaannemers. Eén daarvan is Kandt BV, een onderneming met meer dan veertig jaar ervaring in funderingswerken.

palen-boren-vanaf-water-kopieren

Het boren van LeKa palen door Kandt vanaf het water. (Beeld: Kandt B.V.)

 

Strakke planning

Joshua van der Knaap, projectleider bij Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV vertelt over de werkzaamheden die Kandt daar heeft uitgevoerd. “In de eerste fase hebben we vooruitlopende werkzaamheden verricht voor de realisatie van de Expeditiebrug (van de Jaarbeurs) die samen met de Nelson Mandelabrug over de nieuw te realiseren fietsonderdoorgang lopen. Voor de uitbreiding van de Nelson Mandelabrug hebben we LeKa-palen zowel vanaf land als vanaf water geboord. De complexiteit zat ‘m hier vooral in het feit dat de palen voor de middenpijlers vanaf het water, onder schoorstand en dicht tegen bestaande middenpijlers geboord moesten worden.” Van der Knaap vertelt dat het van groot belang was alles efficiënt in te plannen binnen de gestelde kaders vanuit de hoofdaannemer, omdat er aansluitend op fase 1 een buitendienststelling plaats moest vinden. “Dat betekent dat we vanaf de deadline (de buitendienststelling) zijn gaan terug tellen met de door ons te verwachten producties, om zo de start van onze werkzaamheden te bepalen.’’ Aansluitend op het boren van de palen zette Kandt ook de stalen damwanden zowel trilingsarm als trillingsvrij voor de fietsonderdoorgang.

o069-20171108-model-onderdoorgang-basis-collage-1e-sceneent_id-kopieren

Project Busbaan Dichterswijk: Er wordt er een fietsonderdoorgang onder de Nelson Mandelabrug en de Expeditiebrug van de Jaarbeurs gerealiseerd.
(Beeld: Combinatie HOV Dichterswijk)

 

Silent Piling

“Uit constructief oogpunt mochten de damwanden pas gezet worden na het boren van de palen”, vervolgt Van der Knaap. “Een deel van de damwanden zijn door middel van Silent Piling gedrukt. Dit had te maken met het behouden van een oude kademuur bij Villa Jongerius en omdat in de ontwerpfase bleek dat er een leiding evenwijdig liep aan het tracé. We waren gebonden aan een beperkte werkruimte: zo stonden we achter de bestaande kademuur te werken en moet je dus niet teveel belasting op het maaiveld uitoefenen.”

impressie-1-kopieren

Eindsituatie Project Busbaan Dichterswijk: er zal er een bomenlaan met een busbaan in het midden zijn met aan weerszijden een rijstrook voor auto’s, een tweerichtingen fietspad en een voetpad. (Beeld: Combinatie HOV Dichterswijk)

 

Vanaf land en water

Vanwege de drukke weg over de Nelson Mandelabrug, die tijdens de werkzaamheden bereikbaar dient te blijven voor automobilisten, is de projectlocatie in twee delen opgesplitst. Er wordt gewerkt vanaf het land en vanaf het water. “Omdat je te maken hebt met bindende maatstaven, passen we onze werkwijze daar op aan. Zo kunnen we uitstekend met onze hydraulische damwandstellingen uit de voeten en hebben we tijdens het boren rekening gehouden met spitstijden bij het onderdoor varen van de brug. Daarnaast is de doorvaart bijna net zo breed als de breedte die het ponton nodig had om de gewenste stabiliteit te garanderen. Maar door zorgvuldige voorbereiding, berekeningen en afstemmingen met de hoofdaannemer is het allemaal gelukt met de centimeters die we aan werkruimte hadden op het ponton. En dan de buitendienststelling die ik al eerder noemde. Dat vraagt naast een goede afstemming met de hoofdaannemer en andere onderaannemers flexibiliteit en draagkracht van onze mensen en daarom ben ik erg trots op ons team.” Ook noemt Van der Knaap de open communicatie en korte lijnen tussen ‘binnen’ en ‘buiten’. Hij besluit: “Mede hierdoor zijn we perfect in staat om op dit soort grote complexe projecten met verschillende disciplines tegelijkertijd aan de slag te zijn.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.