Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bouwkuip tot 10,1 meter minus NAP in den natte ontgraven
In twee fasen heeft Bonneveld een enorme bouwkuip gerealiseerd en drooggelegd voor hoofdaannemer Strukton Civiel.

Bouwkuip tot 10,1 meter minus NAP in den natte ontgraven

Het stationsgebied in Groningen ondergaat een ingrijpende metamorfose. Er komen meer sporen, perrons en ook tunnels voor voetgangers, fietsers en bussen. Daarnaast wordt gebouwd aan een nieuwe ondergrondse fietsenstalling. In twee fasen heeft Bonneveld een enorme bouwkuip gerealiseerd en drooggelegd voor hoofdaannemer Strukton Civiel. Een terugblik met projectleider Stefan Albers.

Bonneveld is specialist in het realiseren van natte bouwkuipen. “We verzorgen desgewenst het complete plaatje, van het ontgraven, aanbrengen grind, duikerwerk en de onderwater betonstort tot en met het schoon en droog opleveren van de kuip”, zegt Stefan. “Bij Groningen Spoorzone zijn we in die hoedanigheid al vanaf de tenderfase betrokken. De bouwkuip is in twee fasen gerealiseerd. De eerste fase in 2021, waarna het treinverkeer werd omgezet over die nieuwe kuip, om vervolgens dit jaar het tweede deel te realiseren. In totaal hebben we 75.000 m3 grond ontgraven, 1.200 GEWI-ankers schoon gemaakt en ruim 7.000 m3 onderwaterbeton gestort.”

In totaal heeft Bonneveld 75.000 m3 grond ontgraven, 1.200 GEWI-ankers schoon gemaakt en ruim 7.000 m3 onderwaterbeton gestort.

Graven en zuigen

De bouwkuip is in totaal 66 meter breed, 130 meter lang en 12 meter diep wat neerkomt op 10,1 meter beneden NAP. “We zijn beide fases vrijwel op exact dezelfde manier aangevlogen”, zegt Erik Rigter, uitvoerder bij Bonneveld. “Zo hebben we het eerste deel droog ontgraven. Vervolgens is de bouwkuip onder water gezet met water vanuit het kanaal en zijn we gestart met het ontgraven in den natte vanaf een ponton. In de eerste fase met twee 50-tons rupskranen, in de tweede fase met één rupskraan vanwege de geringere afmetingen van de kuip. Met behulp van de kranen konden we de kuip tot zo’n 8 meter beneden NAP uitgraven. Daaronder bevinden zich hardere klei- en leemlagen, een typische grondslag voor Groningen. De onderste lagen tot de einddiepte van 10,1 meter minus NAP hebben we kapot gespoten, om vervolgens het grond-/watermengsel met onze DOP-pompen op te zuigen en te transporteren naar een ontwateringsdepot 400 meter verderop. Hier stond eveneens een 50-tons kraan van Bonneveld opgesteld om het depot leeg te halen.” 

Complete plaatje

De afzet van de vrijkomende grond zat dit keer niet in de scope van Bonneveld. “Onze opdrachtgever heeft ervoor gekozen om dit in eigen beheer uit te voeren en in te zetten op een ander project”, legt Stefan uit. “Alle overige zaken hebben we wel voor onze rekening genomen, waaronder ook het duikwerk, het storten van de onderwaterbetonvloer en het schoon opleveren van de bouwkuip. Dat is gelijk ook onze kracht, we kunnen het complete plaatje aanbieden.” Na de eerste fase is Strukton in de kuip met de opbouw aan de slag gegaan, zodat het treinverkeer omgeleid kon worden over de kuip. Bonneveld kon zodoende de tweede fase ontgraven, gelegen precies tussen de treinsporen in. De kuip was enkel te bereiken via een hulpbrug. “De bereikbaarheid was dus best wel een uitdaging, zowel voor het transport als voor de opstelplaatsen van de betonpompen, maar ook dat is uiteindelijk prima en keurig volgens planning gelukt. Met dank ook aan de zeer prettige samenwerking met Strukton Civiel.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.