Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bouw van bediengebouw en gebouw dienstenhaven in volle gang
Het ontwerp van het bediengebouw is geïnspireerd op de bestaande gebouwen op het sluizencomplex.

Bouw van bediengebouw en gebouw dienstenhaven in volle gang

Twee in het oogspringende gebouwen

In de directe omgeving van de Nieuwe Sluis verrijzen twee gebouwen. Direct bij de Nieuwe Sluis wordt gebouwd aan het bediengebouw van waaruit de sluis straks bediend wordt. En in de nieuwe dienstenhaven ligt inmiddels de fundering voor het gebouw dienstenhaven met kantoorruimten en een loods. De bouw is in handen van het Zeeuwse bouwbedrijf Van Driessche & De Koster.

“Wij zijn trots dat we in een kort tijdsbestek de ruwbouw van het bediengebouw neergezet hebben”, valt projectleider Patrick Hemelaar met de deur in huis. Binnen vijf weken moest het gebeuren, een hele uitdaging voor het Zeeuwse bouwbedrijf. “Vergelijk het met een sprint. Dankzij de goede samenwerking met aannemerscombinatie Sassevaart, Tricon en Bouwbedrijf Vrolijk, is het gelukt.” Nadat Van den Driessche & De Koster de ruwbouw van geprefabriceerd beton van het 62 meter lange en 13 meter brede gebouw plaatste, vond de verdere afbouw plaats. “Op de fundering plaatsten we vervolgens de betonnen wanden, vloeren, kolommen en het dak met een grote hijskraan. Nu dat gereed is, worden de raamkozijnen geïnstalleerd, daarna kan worden aangevangen met de verdere afwerking zoals de buitengevel en de inrichting van het gebouw.” Het ontwerp van het bediengebouw is geïnspireerd op de bestaande gebouwen op het sluizencomplex, met een moderne uitstraling. Naast bediening van de sluis biedt het gebouw straks ook plaats aan andere maritieme dienstverlenende functies als bijvoorbeeld de bootlieden. 

Secuur werk

Ook voor de bouw van het tweede gebouw, het gebouw dienstenhaven, is tijd een belangrijke uitdaging. Daarnaast speelt het weer een belangrijke factor in de voortgang van de werkzaamheden. “Met name bij het hijsen van de prefab elementen moesten we rekening houden met de windsterkte.” Een derde factor is het ontwerp. “Het is een mooi gebouw maar met lastige details. Het pand bestaat voor het merendeel uit glazen puien. De verticale en horizontale betonnen wanden moeten wind- en waterdichte verbindingen hebben. Dit moet allemaal naadloos op elkaar aansluiten. En dat met een afmeting van 100 meter in de lengte en 20 meter in de breedte. Heel secuur werk en zeker geen alledaagse kost. Hiervoor zetten wij dan ook onze beste mensen in met veel ervaring en kennis.” Het gebouw bestaat uit drie delen. Een deel met kantoorruimtes voor sleep- en bergingsbedrijf Multraship, in het midden van het gebouw komt een loods en er komt nog een deel met kantoorruimtes waarin onder andere Rijkswaterstaat, de Koninklijke Marechaussee en sleepdienst Boluda komen. 

Zeeuwse roots

Voor Hemelaar en het team van Van Driessche & De Koster is de bijdrage aan de Nieuwe Sluis Terneuzen extra bijzonder vanwege hun Zeeuwse roots. “Hier willen wij heel graag iets in betekenen. Je hebt er een binding mee en we zijn trots dat we hier aan mee mogen werken.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.