Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gaat nieuwe fase in
Er wordt nog volop gewerkt rondom de Nieuwe Sluis Terneuzen. (Beeld: Sassenvaart/droneteam RWS)

Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gaat nieuwe fase in

Van civiel werk naar mechanica

De oplevering van de Nieuwe Sluis Terneuzen komt dichterbij. Tot het zover is, staat er nog een aantal belangrijke momenten en tevens uitdagingen op de agenda. Met omgevingsmanager Harm Verbeek blikken we terug op afgelopen jaar én kijken we naar de komende periode waarin volgens Verbeek “de Nieuwe Sluis steeds meer op een sluis begint te lijken.”

Installatie van de deurkassen. (Beeld: Sassenvaart).

“We bevinden ons nu in een fase van het project waarin we over een kanteling heen zijn”, vertelt Verbeek. “Waren we afgelopen jaren vooral met de civiele werken bezig, ofwel beton, komt nu de mechanica om de hoek kijken. Denk hierbij aan de deuren en bruggen die geplaatst zijn inclusief alle techniek die daarbij komt kijken.” Als omgevingsmanager houdt Verbeek zich bezig met de signalen van de buitenwereld. Hij heeft zijn voelsprieten uitstaan bij onder meer de bewoners van Terneuzen, de gemeente, de bedrijven in de haven en de scheepvaart in het sluizencomplex. 

Indrukwekkende afmetingen

Als we Verbeek vragen naar belangrijke ijkpunten van 2022, dan heeft de oplevering van de grote betonwerken van het binnen- en buitenhoofd van de Nieuwe Sluis grote indruk op hem gemaakt. “Het project in zijn geheel is bijzonder vanwege de omvang en het feit dat het aan de rand van Terneuzen plaatsvindt. Zo waren de bouwkuipen voor het binnen- en buitenhoofd 130 meter breed, 80 meter lang en 25 meter diep. Een andere mooie mijlpaal was de aankomst van de vier deuren en twee bruggen op de opslaglocatie in Westdorpe eind januari. De bruggen hebben een lengte van 86 meter en zijn 17 meter breed. Iedere brug heeft een gewicht van 1.540 ton. De sluisdeuren zijn ieder 62 meter breed, 26 meter hoog en 9 meter diep en wegen ieder 2.000 ton. Dat is onder meer wat ik bedoel met “de Nieuwe Sluis gaat nu steeds meer op een sluis lijken. Daarnaast krijgt de Nieuwe Sluis meer vorm door de afronding van de dienstenhaven en het bijbehorende gebouw alsook de bouw van een bediengebouw naast de Nieuwe Sluis.”

Wegbaggeren wordt flinke klus

Het project is een aaneenschakeling van bijzondere mijlpalen en uitdagingen. Zo vonden begin dit jaar een reeks proefploffen met explosieven plaats ter voorbereiding op de sloop van de oostelijke kolkwand van de Middensluis dit voorjaar. Na de zomer worden de landtongen aan de noord- en zuidkant voor de ingang van de Nieuwe Sluis helemaal leeggehaald en weggebaggerd. “Dit is een flinke klus vanwege wat we in de verschillende grondlagen kunnen tegenkomen. In de afgelopen jaren hebben we al veel onderzoek gedaan naar de bodemkwaliteit en eventuele oude funderingen of andere resten die we konden tegenkomen.” Bij het wegbaggeren van de landtongen komt een hoeveelheid grond van in totaal bijna 7 miljoen kuub vrij. Hiervan gaat 4 miljoen naar de Westerschelde waar het in vaktermen een ‘nuttige toepassing’ heeft in de zin dat het bijdraagt aan het beperken van het getij. De overige hoeveelheid zand wordt vervoerd naar Knokke waar het als vooroeversuppletie een waardevolle functie krijgt als kustverdediging. 

Veiligheid

Gedurende de looptijd van het project is er veel aandacht voor veiligheid. Voorkomen is belangrijk en daarom worden er zogenaamde Safety Walks gehouden. Daarnaast wordt ieder incident geanalyseerd om een mogelijk volgende calamiteit te voorkomen. Een belangrijk verschil met voorgaande fasen, is dat er nu heel veel verschillende kleinere partijen aan het werk zijn op de locatie. Dat vraagt een behoorlijke focus op goede coördinatie en afstemming van alle werkzaamheden. 

Volg de bouw

Behalve genoemde werkzaamheden zijn er nog tal van stappen die genomen worden tot de uiteindelijke oplevering van de Nieuwe Sluis. Tot die tijd is de bouw te volgen via de website www.nieuwesluisterneuzen.eu.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.