Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Boren onder het spoor

Boren onder het spoor

Het verkeer op spoor en snelwegen kan niet stilgelegd worden voor de aanleg van kabels en leidingen. Toch dienen ze regelmatig gekruist te worden. Waar bovengronds geen ruimte is, is ondergronds vaak de weg vrij. Een spoorlijn ondergronds doorkruisen vraagt wel de nodige expertise om te voorkomen dat zettingen optreden tijdens of na de boring.  Van de Beek Gestuurd Boren BV is al meer dan vijftien jaar een door ProRail gecertificeerd aannemer en wordt in die hoedanigheid door vele marktpartijen ingeschakeld voor het ontwerpen en uitvoeren van gestuurde- en avegaarboringen onder het spoor.

Sinds 1977 is Van de Beek Gestuurd Boren BV al actief in de ondergrondse infra en gespecialiseerd in de aanleg van kabels en leidingen. “We beschikken over de mensen en middelen om kabel- en leidingtracés van A tot Z aan te brengen”, zegt Arie jr. van de Beek. “Of het nu gaat om een open ontgraving of met behulp van sleufloze technieken, we zijn in staat om dit volledig in eigen beheer en met eigen mensen uit te voeren. In het open veld zijn er vaak geen belemmeringen, maar in de nabijheid van bijvoorbeeld een spoorweg gelden aanvullende voorwaarden vanuit ProRail. Het realiseren van een gestuurde boring moet dan uitgevoerd worden door een ProRail erkend aannemer, zoals wij.”

Is de ruimte beperkt, kiezen we vaak voor een pilot gestuurde avegaarboring.

 

Gestuurd- versus avegaarboren

Boren onder het spoor kan op verschillende manieren. “De techniek die we inzetten is afhankelijk van de situatie en de beschikbare ruimte”, legt Arie jr. uit. “Belangrijk is in ieder geval dat bijvoorbeeld een gestuurde boring buiten de druklijnen blijft van het spoor, zoals door ProRail vastgelegd. Wij hebben de expertise en mensen in huis die vooraf op basis van de gestelde eisen een gedegen ontwerp maken van de boring. Bij het realiseren van een gestuurde boring is het belangrijk om op een veilige diepte de druklijnen van het spoor te kruisen, dit om zettingen te voorkomen. Met zo’n gestuurde boring zijn we in staat kabels of leidingen tot 500 meter sleufloos aan te brengen. Is de ruimte beperkt, kiezen we vaak voor een pilot gestuurde avegaarboring. Er wordt dicht op het spoor een begin- en eindpunt gecreëerd. Vanuit de beginkuip wordt een pilotstang eerst met een grote nauwkeurigheid in de grond gedrukt. Aan de pilotstang worden vervolgens de avegaar (wokkel) en de te persen buis gekoppeld. De avegaar en de te persen buis volgen de ingebrachte pilotstang, waardoor afwijkingen van het boortracé minimaal zijn. De grond wordt door de avegaar via de buis afgevoerd.”

gestuurde-boring_versie2kopie-kopieren

Met een gestuurde boring is Van de Beek Gestuurd Boren BV in staat kabels of leidingen tot 500 meter sleufloos aan te brengen.

 

Ervaring

Door middel van een geavanceerd gyro-meetsysteem is Van de Beek Gestuurd Boren BV ook in staat gestuurde boringen of bestaande leidingen op basis van de X, Y en Z-coördinaten vast te leggen. Arie jr.: “Leidingregistratie is ontzettend belangrijk, zeker onder het spoor. Achteraf sturen we een gyro-tool door de boring die de exacte ligging bepaalt. Deze gegevens nemen we mee in de revisietekeningen die worden opgeleverd aan ProRail. Deze techniek biedt een grotere nauwkeurigheid over de ligging dan de standaardmethode.” Het mooie aan de erkenningsregeling van ProRail is volgens Arie jr. dat de ervaring (dienstjaren) van de boormeesters ook wordt meegenomen. “Alle boormeesters die in 2005 de erkenningsregeling hebben doorlopen, zijn nog steeds in functie. Met name ervaring is cruciaal bij boringen onder het spoor, de gevolgrisico’s zijn enorm. Daar hecht ProRail veel waarde aan. Continuïteit en ervaring is ook een belangrijke factor in de Veiligheidsladder, waarvoor we gecertificeerd zijn op trede 3.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.