Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bijzondere boring bij  Station Maastricht

Bijzondere boring bij Station Maastricht

In verband met de uitbreiding van Station Maastricht moet onder de grond een allesomvattende mantelbuis voor leidingen aangebracht worden. Daarvoor wordt de innovatieve sleufloze pilot gestuurde avegaarboortechniek ingezet.

Station Maastricht gaat uitbreiden en wil daarnaast op de toekomst voorbereid zijn. Daarom zijn nieuwe ondergrondse leidingen nodig. In september 2019 wordt gestart met het aanleggen van een stalen mantelbuis met daarin meerdere HDPE-buizen. Deze gaan dienen als mantelbuizen voor onder meer glasvezelverbindingen, water- en elektriciteitsleidingen.

Stalen mantelbuis onder 12 sporen door

Ronald van Krieken, directeur/mede-eigenaar van Holland Drilling, gespecialiseerd in ontwerp en uitvoering van diverse boortechnieken waaronder horizontaal gestuurde boringen: “Het gaat om een stalen mantelbuis van 70 m lang die vanaf het spoorwegemplacement tot aan het centrale perron onder 12 sporen door loopt. Dat is bijzonder onder meer omdat er weinig werkplek is.” Het plaatsen van deze mantelbuis maakt deel uit van een groter project waarvoor ProRail aannemer Wallaard Noordeloos heeft ingeschakeld. Om de allesomvattende stalen mantelbuis met een diameter van 508 mm aan te brengen wordt de pilot gestuurde avegaarboortechniek ingezet. “Wij beschikken over meerdere avegaarboormachines met een capaciteit tot 320 ton”, licht Van Krieken toe. “Afhankelijk van het perskrachtbereik (hier 100 ton) zetten we de juiste machine in. Vanwege de veiligheidsvoorschriften van ProRail vullen we de ruimte tussen de stalen mantelbuis en de HDPE-buizen op met het cementgebonden vulmiddel Dämmer® om verzakkingen van het spoor in de toekomst te voorkomen.”

holland-drilling-geboorde-stalen-mantelbuis-met-daarin-hdpe--buizen.-kopieren

Geboorde stalen mantelbuis met daarin HDPE – buizen.

 

Het aanleveren en verpompen ervan is een specialisme dat het bedrijf uit Cuijk zelf in huis heeft. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een speciaal door hen ontwikkelde mix-pompinstallatie waarbij op de kilogram nauwkeurig gedoseerd en gemixt kan worden.

Geologie bemoeilijkt het boren

Wat het werk verder nog uitdagend maakt is de geologie bestaande uit mergel, grind en maaskeien die het boren bemoeilijkt. Met de avegaarboormethode wordt de ondergrond doorkruist en de buis er horizontaal in geperst volgens de vooraf uitgevoerde pilotboring. De vrijkomende grond wordt naar buiten afgevoerd via de avegaarboor. De toegestane tolerantie maakt een apart lasersysteem in combinatie met een camera voor in de boorkop noodzakelijk. “De laser staat in de startkuip van waaruit we boren en richt zich op de target voor in de boorkop. De boormeester kan vanuit de boorkuip tot op de centimeter nauwkeurig monitoren of iets buiten de boorlijn valt en kan dan bijsturen”, aldus Van Krieken.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.