In opdracht van Rijkswaterstaat wordt het project “Uitbreiding sluis Eefde” gerealiseerd. De huidige sluis, sinds 1933 in gebruik, is een belangrijke schakel voor goederenvervoer tussen havens van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en het achterland. Jaarlijks passeren 12.000 vrachtschepen de sluis en dit aantal zal in de toekomst behoorlijk groeien. En dat terwijl de gemiddelde wachttijd al tijden te lang is. Daarbij komt dat de aanwezigheid van slechts één sluis zorgt voor een kwetsbare situatie in geval van onderhoud of calamiteiten. Door de huidige sluis uit te breiden met een tweede sluiskolk, kunnen er in dezelfde tijd meer schepen passeren en neemt de doorstroming toe en de wachttijd af. Het vergroot de bereikbaarheid van Twente en daarmee wordt de economische groei in de regio gestimuleerd.
Van den Herik-Sliedrecht werkt in opdracht van aannemerscombinatie Lock to Twente (L2T) mee aan dit project. “Wij zijn echte waterbouwers”, vertelt Wessel Breman, projectengineer bij Van den Herik. “Werken met water is onze passie, het vormt onze inspiratie om dagelijks tot infrastructurele oplossingen te komen. Zo ook bij het project Uitbreiding sluis Eefde. Wij verzorgen het grondwerk en brengen de bodembescherming in de voorhavens aan. Ook zijn wij verantwoordelijk voor het uitvoeren van OCE-werkzaamheden: het Opsporen van Conventionele Explosieven.” Jurriën Hagen, Projectcoördinator L2T, licht toe waarom juist Van den Herik de geschikte partij is hiervoor: “Het is een waterbouwkundig bedrijf, met specialismen op het gebied van grondwerkzaamheden en bodembescherming. Én met kennis van OCE. Dan heb je alle benodigde facetten in één partij. Een goede samenwerking is cruciaal bij dit soort grote projecten. Dankzij kundige personen, goede verstandhoudingen, korte lijnen én respect voor ieders belangen, worden de werkzaamheden uitgevoerd met behoud van kwaliteit. Het zorgt tevens voor een prima voortgang van het project.”
Bekend terrein
Wessel: “De Twentekanalen zijn bekend terrein voor ons: we zijn hier al bezig met het meerjarig onderhoud van diverse waterwegen en bijbehorende bruggen, sluizen, oevers en kribben. Bij sluis Eefde zijn er, na ons OCE-onderzoek, daadwerkelijk twee WO II vliegtuigbommen door de EOD verwijderd. Daarna zijn we begonnen met het ontgraven van drie bouwkuipen die de nieuwe sluis gaan vormen: het Benedenhoofd (BEH), de kolk en het Bovenhoofd (BOH). Op dit moment worden een nieuwe primaire waterkering aan de IJsselzijde en een nieuwe regionale waterkering aan de kanaalzijde gerealiseerd. Aansluitend gaan we verder met het ontgraven van twee voorhavens (kanaalzijde en IJsselzijde) zodat de nieuwe sluis bereikbaar wordt voor scheepvaart van de IJssel en het Twentekanaal. Tot slot brengen we bodembescherming aan in de voorhavens van zowel de bestaande als de nieuwe sluis. Soms is de werkruimte beperkt, maar door correcte afstemming met alle betrokken partijen, kan het werk prima doorgang vinden. Bij complexe vraagstukken, waar geen standaardantwoord op is, komen wij met oplossingen. Uitdaging bij de bouwkuipen (Benedenhoofd en Bovenhoofd) was het realiseren van een diepe ontgraving met de aanwezigheid van een stempelraam, in combinatie met vooraf aangebrachte verankering op de bodem. Gedurende de ontgraving stond de bouwkuip onderwater waardoor de verankering niet zichtbaar was. Niet alleen moet je dan passend materieel hebben, maar ook is de nauwkeurigheid van het materieel van groot belang. Op die momenten komen wij graag met innovatieve, creatieve infrastructurele oplossingen.” Wessel besluit: “In dit unieke project komen veel van onze disciplines op het gebied van waterwerk en grondwerk samen. Dit maakt het leuk, divers én uitdagend.”